Laajennettu työssäoppiminen 1 24.3.2009 ©koulutus()eximo5.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Konstruktionismi - rakentelu aikuiskasvatustiede Avoin opetus
3 Minuudessa on kaksi puolta
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
9. Oppimisen psykologinen perusta
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi

Oppimisen muuttuvassa maastossa 1 Lähde: Kansallinen ennakointiverkosto 2

Oppimisen muuttuvassa maastossa 2 Lähde: Kansallinen ennakointiverkosto 3

Tulevaisuuden trendit Kansallinen ennakointiverkosto, Oppimisen muuttuva ilmasto 2008 TrenditHaasteet Epälineaariset oppimisuratOppijan tuki Koulutuksen ja tutkintojen joustavuus Yhteisöllinen oppiminen (me-opimme) Kommunikaatiotaidot Dialogisuus Virtuaalisuus Web 4

Identiteetti rakentuu oppimisprosessissa  Kuka minä olen ja mihin minä kuulun  Mihin minä pystyn  Mihin minä kykenen vaikuttamaan  Miten minä kytkeydyn yhteisöön  Mikä on minulle arvokasta ja merkityksellistä 5

Identiteetti  Arvot (mikä on arvokasta ja merkityksellistä)  Osaaminen (tiedot ja taidolliset valmiudet, yleissivistys, erityistaidot ja metataidot)  Verkostot (yhteisöt, joihin kuuluu ja ei kuulu, verkostot, sosiaalinen pääoma) 6

Oppimisen tilat  Fyysinen tila: työympäristöt, ryhmätyötilat, kirjastot, innovointitilat, oppimisen maantiede (älykkäät rakenteet)  Virtuaalinen tila: Internet, sosiaalinen media, 3D-ympäristöt  Sosiaalinen tila: yhteisöt, tiimit, luokat jne.  Mentaalinen tila: motiivit, toiveet, pelot, vireystila 7

Oppimisen polku 8 Lähde: Kansallinen ennakointiverkosto

Me-ajattelu (we-think)  Ihmiset yhdessä hahmottavat todellisuutta ja muodostavat siitä käsitteitä  Me-ajattelun voima ei ole ajattelijoiden määrässä vaan ajattelijoiden laadussa ja erilaisuudessa  Luovuus ja oppiminen edellyttävät heterogeenisuutta 9

Me-oppimisen malli 10 Lähde: Kansallinen ennakointiverkosto

Oppimisprosessin ohjaavia elementtejä  Rakenne ja aikataulu  Ohjaavat oppimistehtävät  Ohjaava materiaali esim. työpaikoilla olevat ohjeet, internet, Web jne.  Opettajan ja muiden ohjaajien ohjaus  Ohjaava arviointi 11

Ohjaavat oppimistehtävät  Keskeistä, että antavat tilaa opiskelijoiden luovuudelle ja ajattelulle  Edellyttävät opiskelijoilta tiedonhakua ja –prosessointia  Oppimisprosessia jäsentävät oppimistehtävät  Opiskelijoiden omat kysymykset ja kokemukset esiin  Avoimet, kohdennetut tehtävät 12

Ohjaava arviointi  Itsearviointi: oppijan arvio oppimisestaan  Vertaisarviointi: toimii peilinä oppijalle, yhteisöllisyys  Prosessiarviointi: miten oppija työskenteli  Tuotosarviointi: sisältö  Konteksti: soveltaminen 13

Muistisääntöjä ohjaukseen  Ole ”läsnä”/mukana, työskentele yhdessä  Siedä keskeneräisyyttä  Tartu asioihin ”miettimisen” jälkeen  ”Älä tyhjennä pajatsoa kerralla”  Totu kaaokseen, lopussa asiat jäsentyvät ja ajatus kirkastuu…  Varaa aikaa ohjausta varten kalenteriisi ja pidä siitä myös ”kiinni” 14

Oppimisympäristön ja –prosessin suunnittelu  Millaisissa oppimisympäristöissä opiskelu tapahtuu? Työssäoppimisympäristöt, muut oppimisympäristöt (harrastukset, kolmannen sektorin ympäristöt jne.)  Mitä eri oppimistilanteita prosessi sisältää?  Miten oppimistilanteet voidaan järjestää työssäoppimispaikalla tai muissa oppimisympäristöissä?  Tarvitaanko lähiopetusta? Miksi?  Voidaanko lähiopetusta toteuttaa verkon välityksellä?  Mitä välineitä käytetään? Miksi?  Miten ohjaus tukee oppimisprosessia? Miten ohjaajan/ohjaajien, tutorin ja tuen yhteistyö rakentuu? Mitkä ovat ohjauksen muodot?  Miten arvioidaan? Ohjaus ja palaute 15