Etnografinen aineisto maahanmuuttotutkimuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Advertisements

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Internet-kenttä ja aineistontuotanto Tietoyhteiskunnan etnografiaa
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
7 Terveyden tutkiminen.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Kaupungin kanssa asujat: Lapset ja nuoret osallistuvina asukkaina Sirpa Tani, FT Maantieteen ja ympäristökasvatuksen professori, Opettajankoulutuslaitos,
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Ikali Karvinen, TtT, sh AMK Diakonia-ammattikorkeakoulu
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Runo tekstitaidon kokeessa
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
LASTENKULTTUURI -luento
Validiteetti ja reliabiliteetti
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan.
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Maisterikoulun metodipaja Meri Kulmala
Haastattelu ja havainnointi
Johdatus lääketieteen etiikkaan Pekka Louhiala LT, PhD, yliopistonlehtori Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitos.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
teksti merkitysrakenteet kielikuvat retoriikka
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
1 MINNA HAVERI 2015 ETNOGRAFIA JA VISUAALINEN ETNOGRAFIA.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Terveyden määritelmät
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
Tutkimuksen objektiivisuus
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Psykologia on tiede.
Esityksen transkriptio:

Etnografinen aineisto maahanmuuttotutkimuksessa FT, tutkijatohtori Marja Tiilikainen Sosiaalitieteiden laitos, Helsingin yliopisto marja.tiilikainen@helsinki.fi Siirtolaisuusinstituutti 2.12.2010

Mitä etnografialla tarkoitetaan? intellektuaalinen lähestymistapa: informanttien omat näkökulmat, läheinen vuorovaikutus kentän kanssa, pyrkimys ymmärtää kulttuurisia merkityksiä kenttätyöpainotteinen tutkimusprosessi kirjallinen tutkimusraportti, usein monografia

Etnografian elementtejä kenttätyö menetelminä osallistuva havainnointi, haastattelut, keskustelut tietoa kerätään kaikkien aistien avulla pitkäkestoinen kieli kaukana kotona monikenttäisyys, liikkuvuus, virtuaaliset ja transnationaaliset kentät monimenetelmällisyys, ”mini-etnografiat” myös haastattelu- tai tekstitutkimus voidaan mieltää etnografiseksi tutkija itse tiedonhankinnan väline

Etnografian elementtejä konteksti Thomas Hylland Eriksen (1995): ”suuria asioita pienissä paikoissa” vaihtuvat, monet eri kontekstit; prosessinomainen ilmiön valottaminen eri puolilta ja tasoilta tiheä kuvaus mikroskooppisen tarkka kuvaus (Clifford Geertz 1973) tuotetun tiedon yksityiskohtaisuus, rikkaus, kerrostuneisuus, vaihtelevuus kulttuuristen merkitysten etsiminen

Etnografiset aineistot ovat tyypillisesti kenttäpäiväkirjoja (merkintöjä, kuvauksia, havaintoja, omia tuntemuksia) haastattelunauhoja tai haastattelumuistiinpanoja videonauhoja äänitallenteita valokuvia kirjallista materiaalia karttoja

Etnografisen tiedon erityisyys tutkija elimellinen osa tutkimusprosessia: tieto ja tietäjä ovat yhtä tutkijan erilaiset paikat ja roolit tutkimusprosessissa tutkijan sukupuolen, iän, yhteiskunnallisen aseman merkitys korostuu sekä lähelle pääseminen että etääntyminen tärkeitä tiedon tuottamisessa toistuva liike teorian ja havaintoaineiston välillä mistä puhutaan – entä mistä vaietaan? eettiset kysymykset keskeisiä tutkimusprosessin joka vaiheessa tuloksena usein rikas aineisto, ennalta-arvaamattomat kysymykset, jäsennykset ja näkökulmat tiedon objektiivisuus ja vertailukelpoisuus? tulosten yleistettävyys? aineistojen käyttökelpoisuus muille tutkijoille?

Arjen islam: Somalinaisten elämää Suomessa, 2003 (Vastapaino) väitöstutkimus 1996-2002 (uskontotiede ja lääketieteellinen antropologia) pääkaupunkiseutu pääinformantit: 22 somaliäitiä etnografiset menetelmät: kodit, moskeijat, terveyskeskus, juhlat, parantamisrituaalit jne. sairauden kokemus, parantaminen ja arjen uskonnollisuus Suomi tekee sairaaksi, huolet uudet sairauden selitykset ja nimet ylirajaisten perhesuhteiden tärkeys

                                   Metodit ja aineisto: 2005- ”Kärsimys, sairaus ja hoito transnationaalisessa kontekstissa” / SA Monipaikkainen, ylirajainen etnografia Somalimaa: kesä 2005 ja 2006, marras 2007, yht. 4 kk Havainnointi ja haastattelut -parantajat (15) ja potilaat (30): havainnointi ja haastattelut; uskonnolliset ja parantamisrituaalit

Etnografian ja etiikan kysymyksiä maahanmuuttotutkimuksessa Missä on ”kenttä”: kuinka päästä sinne ja sieltä pois? Tutkimuslupa ja ”informed consent”? Haavoittuvat ryhmät? Anonymiteetin ongelma (lainaukset, tarinat, kuvat) Epätasainen valta-asetelma Miten tutkimustuloksia käytetään ja tulkitaan (viranomaiset, ns. maahanmuuttokriitikot)? Mitä seurauksia tutkimuksella on tutkittavalle yhteisölle? Lisääkö tutkimus stereotypioita, tuottaako jäykkiä kategorioita (esim. ”somalit”, ”maahanmuuttajanaiset”)? Tutkija ja/vai aktivisti?

Etnografisen aineiston merkitys maahanmuuttotutkimuksessa Mahdollisuus tavoittaa ja kuulla hiljaisia ja marginaalisia ääniä Mahdollisuus kuulla ja ymmärtää sellaista, mikä pakenee sanoja Arjen käytäntöjen ja merkitysten ymmärtäminen Huolelliset kuvaukset elämän monikerroksisuudesta Aikaisemmin kartoittamattomien kenttien tavoittaminen Uusien näkökulmien ja kysymysten muotoileminen