Mitä TOIMIsta voi oppia? TOIMI-hanke, päätösseminaari Tutkimuspäällikkö Merja Helle Media Concepts Research Group, Aalto ARTS
Printtimediaan käytetty aika
Mitä opittiin? Mediatarjonta on räjähtänyt, eikä kielimuuri ole enää este Lukijat/käyttäjät ymmärrettävä paljon paremmin: mitä tärkeää/hyödyllistä/kiinnostavaa mediasta saadaan Mediaa ajateltava palveluna Enää ei pidä ajatella, että printtilehden toimitus päätoimittajan johdolla uudistaa ulkosun/sisällön - ja että se riittää Painettua lehteä ei pitäisi kehittää yksinään, vaan monipuolista julkaisu- ja palvelupalettia Eloonjääminen on monimutkainen taloudellis-tekninen jatkuva projekti Vaatii yhteistyötä teknologian ja markkinoinnin kanssa
Mitä opittiin? Kaikki organisaation tasot otettava mukaan suunnitteluuun Avoin tiedonkulku välttämätöntä Myös osaaminen ja työprosessit uudistettava, visio tai strategia eivät riitä Ilmoitustulojen vähentyessä sisältö yhä tärkeämpää Jatkuva pienten askelten kehittäminen tärkeää Muutosta pitää johtaa systemaattisesti, myös päivittäisessä työssä Muutosjohtajilla oltava päätösvaltaa Muutoksen kulkua ja vaikutuksia seurattava jatkuvasti Muutos ankkuroidaan erilaisillä välineillä päivittäiseen työhön
Mitä opittiin? Muutoksessa kyse on ihmisten (työ)identiteetistä, joka ei käskyttämällä muutu YT-prosesseilla pitkä jälki mielialassa ja sitoutumisessa Muutosta ei voi suoraan ostaa konsulteilta tai tutkijoilta, vaatii suurta omaa panostusta. Konsultti/tutkija voi olla ideoiden välittäjä, sparraaja, peili, arvioija, tiedonhankkija jne. Päävastuu on median ja toimituksen johdolla Muutosten vakiinnuttaminen on pitkä ja jatkuva prosessi