Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari."— Esityksen transkriptio:

1 TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari 20.01.2005 Niina Rintala/TKK/BIT

2 TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Taustaa (1/2) Tieto, tiedon luominen ja hyödyntäminen yhä tärkeämpiä liiketaloudellisessa menestymisessä Organisaatioissa esiintyvä tieto voidaan jakaa eksplisiittiseen ja hiljaiseen tietoon –Eksplisiittinen tieto voidaan ilmaista sanallisesti, dokumentoida sekä jakaa esim. tietojärjestelmissä –Hiljainen tieto on kokemusperäistä tietämystä ja osaamista, jota voi olla vaikeaa tai mahdotonta ilmaista sanallisesti tai kirjallisesti Tekninen osaaminen ja taidot Ajatusmallit, asenteet ja arvot Tunteet, aavistukset ja intuitiot

3 TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Taustaa (2/2) Kokemusperäistä tietämystä voidaan jakaa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa –Kokemusperäistä tietämystä on vaikea jakaa sanallisesti Eksplikointi vaikeaa ja prosessissa kokemusperäinen tietämys köyhtyy –Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen sellaisenaan vaatii esim. observointia, imitointia ja harjoittelua sekä edellytysten luomista asiantuntijayhteisöjen, mentorointisuhteiden ja yhdessä työskentelyn synnyttämiseksi –Haasteita: konkarin vaikea tunnistaa tietämystään, ”kielimuuri” konkareiden ja noviisien välillä, tietämyksen omaksuminen vaatii aikaa eikä onnistu ”etänä”, tarvitaan epävirallisia rakenteita ja luottamusta

4 TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Tutkimuskysymykset, aineisto ja menetelmät Tutkimuskysymykset: –Millainen rooli kokemusperäisellä tietämyksellä on voimayhtiöissä? –Millaisia haasteita kokemusperäisen tietämyksen jakamisessa on tällä hetkellä? –Minkä menetelmien ja käytäntöjen avulla kokemusperäistä tietämystä voimayhtiöissä jaetaan? Aineisto ja menetelmät: –Aineistonkeruu voimayhtiöissä 17 haastattelua avainhenkilöille 4 työpajatilaisuutta Esimiehiä, kouluttajia, työnjohtajia –Aineiston laadullinen sisällönanalyysi

5 TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Tulokset (1/3) Kokemusperäisen tietämyksen rooli voimayhtiöissä: Kokemusperäinen tietämys on tärkeää, jopa kriittistä Kokemuksen kautta syntyvää ja haltijalleen itsestään selvää Liittyy toimintatapojen ja syy-seuraussuhteiden tuntemiseen ja ymmärtämiseen Osa tietämyksestä voidaan dokumentoida, mutta edellyttäisi yksityiskohtaista kuvausta jolloin olennaisen tiedon löytäminen olisi vaikeaa Usein ei voida dokumentoida lainkaan Osa organisaation kokemusperäisestä tietämyksestä ja toimintatavoista sellaisia, joita ei toivotakaan siirtyvän

6 TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Tulokset (2/3) Kokemusperäisen tietämyksen jakamisen haasteet: Henkilöstön eläkkeelle siirtyminen ja kokemusperäisen tietämyksen katoaminen –Vastuiden siirtäminen uusille työntekijöille ja useammille henkilöille –Haluttomuus tiedon jakamiseen –Kokemusperäisen tietämyksen ja osaamisen tunnistaminen –Monipuolisen ja laaja-alaisen osaamisen välittäminen –Rekrytoinnin eteneminen Kirjoitetun tiedon löytäminen

7 TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Tulokset (3/3) Kokemusperäisen tietämyksen jakamisen menetelmät: Mentorointi (O) –Perehdytys Mestari-kisällisuhteet (L & O) –Loviisan valvomoharjoittelu –Olkiluodon tekninen osasto Työnopastus (L) –Loviisan ylläpito Dokumentointi (L & O) –Oppaiden, tilanneraporttien ja koulutusmateriaalin laatiminen Apuvälineet (L & O) –taulukko vastuiden siirtämisen aikatauluttamiseen –osaamistietokanta –työnopastuslistat

8 TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Johtopäätökset Vaikka työprosessit ja -tehtävät ovat tarkasti dokumentoituja, kokemusperäisellä tietämyksellä tärkeä rooli voimayhtiöissä Suurin haaste eläköitymismurros Kokemusperäistä tietämystä ei voida jakaa (pelkästään) eksplikoimalla sitä, tarvitaan sosiaalista vuorovaikutusta jokapäiväisissä työtilanteissa Tarvitaan systemaattisia menetelmiä kokemusperäisen tiedon jakamiseksi ja tietoa niiden toimivuudesta Vuonna 2005 TIMANTTI-projektissa pilotoidaan menetelmiä kokemusperäisen tietämyksen jakamisen edistämiseksi Loviisassa ja Olkiluodossa


Lataa ppt "TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google