Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
QR- koodit ja mobiilitentti
S2-tiimin muistiinpanot
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Vieraan kielen etäopetus -koulutus
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Etäopetuksen avustajien koulutus Asialista O Esittelyt ja yhteystiedot O Etäopetus Turussa O Connect Pron lyhyt esittely O Etätunnin.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Sähköiset yo-kirjotukset
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
3. luokan englanti Vanhempainilta
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Laaja-alainen arviointi
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Esityksen transkriptio:

Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Katrina Vartiainen

Esityksen runko 1. Etäopetus vs. kontaktiopetus 2. Vuorovaikutus etäopetuksessa 3. Monimuoto-opetuksen mahdollisuudet

Etäopetus vs. kontaktiopetus opettajan läsnäolo  luokanhallinnan keinot? liikkuminen luokassa vs. paikallaan istuminen? tilanteiden näkeminen, opiskelijan auttaminen, eriyttäminen? taulun käyttäminen, oppilaiden tuotosten tarkistaminen, opiskelijoiden esitykset? dokumenttikameran rajoitukset äänentoisto, opiskelijoiden/opettajan kuuleminen: - opeteltava mikrofonin käyttöä (kahinat, rapistelut, tuhinat, yms.) - isossa ryhmässä liikuteltavissa oleva  mikrofonia siirretään sen luo, joka puhuu - mikrofoni voidaan välillä sulkea (esim. monipisteyhteys)

Vuorovaikutus etäopetuksessa verbaalinen viestintä korostuu, nonverbaalinen viestintä vähäisempää puhe kulkee usein viiveenä rauhallisuus selkeys rytmitys selkeät instruktiot äänensävy ei välttämättä katsekontaktin mahdollisuutta  mahdollinen kurinpito vain verbaalisesti puhuva pää: opettajan ulkonäkö ja pukeutuminen korostuu staattisuus HUUMORI ;-)

Etäkontaktissa opettaja ei näe esim. yksittäisen opiskelijan kirjatyöskentelyä  mahdotonta tukea hankalissa kohdissa  sopivien työtapojen valinta yksittäistä opiskelijaa ja ryhmää pitää kannustaa paljon: välitön palaute tuntityöskentelyn aikana kokeen yhteydessä annettu kirjallinen palaute mahdollisten verkkotehtävien yhteydessä kannustavaa palautetta

Opiskelijoiden kohtaaminen Etäopetuksessa oheisviestintä jää osittain pois miten tuoda turvallisuuden tunnetta? miten varmistaa yhteistyötaitoja? miten edesauttaa yhteistyöhalukkuutta? yhteinen tapaaminen mieluiten opintojen alussa  lähikontakti vaikuttaa myönteisesti opettajan ja opiskelijoiden väliseen vuorovaikutukseen opiskelijan “näkeminen”: nimien käyttö, opiskelijalle tärkeiden asioiden muistaminen

Opiskelijoiden välisestä vuorovaikutuksesta huolehtiminen vastuuta opiskelijalle apuopettaja (läksyn kysely ym.) parityöt, kaverin tehtävien/ sanakokeen tarkistaminen ryhmätyöt myös hiljaista ja rauhoittavaa yksilötyöskentelyä positiivinen palaute, myös vertaispalaute

vanhempien informointi kuka huolehtii laitteista? (plan b) Sovittavia asioita vanhempien informointi kuka huolehtii laitteista? (plan b) työjärjestyksen muutokset, sairastumiset, pulmatilanteet? TIEDOTTAMINEN Opiskelijoiden kanssa ryhmän säännöt kurssin tehtävät läksyt minne? arvioinnin perusteet JOSSAKIN NÄKYVILLÄ, esim. kurssin verkkosivulla

Autonomiaan kasvattaminen miten teen opiskelijasta itsenäisen mutta samalla sosiaalisen tiedonrakentajan? opetussuunnitelmat  miten joustavat? oppimiskäsitys vs. ylioppilaskirjoitusten vaatimukset access - saavutettavuus: miten opiskelijat ymmärtävät oikeasti, miksi jotain tehdään. ownership - omistajuus: mikä oli ryhmätyön pointti? Miten syntyy omistajuus omaan tekemiseensä? Omat tavoitteet vs. tekeminen. autorship - tekijyys: opiskelijat tuottavat itse.

Autonomian lisääminen oppiminen on oppijan aktiivista ja luovaa toimintaa  pois kirjasta, kirjan ulkopuolelle! mielenkiinnon ja motivaation ylläpitäminen  verkko-oppimisympäristö avuksi monimuotoista opetusta

MONIMUOTO-OPETUS kurssin yhteinen alusta/opiskelijoiden omat alustat kurssin aloitus tärkeää: motivaatio/innostus syntyy (tai ei) opiskelijat mukaan suunnitteluun arvioinnin pitää olla selkeää heti alusta lähtien etene itsellesi sopivin askelin, vaikka muutamalla pienellä tehtävällä pohdi verkkotehtävän merkitys  ei saa olla liikaa! kurssin ohjelma aina saatavilla verkossa, kotiläksyt löytyvät helposti moodle/avoin ympäristö

Tehtäviä lisätiedon etsiminen, kuvan analysointi, keskustelu aiheesta (vaikka rooleissa), taustojen etsiminen  jaetaan toisille, pohjana uudelle tai aiheen syventämiselle opiskelijat voivat kuvata kännykällä videonpätkän, tehdä kuvasarjan, tuoda alustalle aiheeseen liittyvän kuvan, valmiin videon, artikkelin yms. yhteisen tekstin muokkaaminen opiskelijoiden tuottama lisämateriaali voi myös kuulua koealueeseen Käänteinen opetus: opiskellaan teoria/tausta kotona, tunnilla pohditaan käytäntöä

Oheisoppimista Ryhmätyöt: autenttinen materiaali tiedon etsintä ja arvottaminen lähteiden merkitseminen nettisanakirjojen käytön opastaminen laillisten kuvien käyttäminen  opitaan oikeita taitoja

Materiaalia Riitta Suominen ja Satu Nurmela: Verkko-opettaja. WSOYpro Anne Rongaksen wiki-alusta: http://laatupiiri.wikispaces.com/Koulutukset http://tievietutuksi.wikispaces.com (Turun norssin sivut opettajille ja harjoittelijoille) https://sites.google.com/site/tnk31kielet/ (Turun norssin kieltenopettajien sovellus-sivusto) http://www.enorssi.fi/opetus/verkko-opetus-1/keittokirja-aloittelevalle-verkko-opettajalle/keittokirja-aloittelevalle-verkko-opettajalle ja googlaamalla löydät lisää!