1 OULUN SEURAKUNTAYHTYMÄN RAKENTEEN JA JOHTAMISEN KEHITTÄMINEN 24.9.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
Yhteisöllisyys – utopiaa vai arjen tekoja
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Logiikka-avaimia malliin •Tavoitteena on palvella hengellisesti kaikkia oululaisia mahdollisimman hyvin •Tehtäväksi annon mukaan on pyritty keventämään.
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Kirkkovaltuusto § 29, liite nro 9 Strategia 2015
Esitys Juha Mieskolainen
HYRYN YHTEISÖJEN YHDESSÄ SOVITUT TOIMINTA- PERIAATTEET Hyryn kokous
SUOMEN EVANKELIS-LUTERILAINEN KIRKKO KIRKON TYÖMARKKINALAITOS PALKKAUJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN Kirkon työmarkkinalaitos Oili Marttila KiHV
Yhteiset seurakuntapalvelut
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
TTL Sosiaalisessa mediassa
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Uusi seurakuntayhtymä 2015 Lakivaliokunta työstää (lausuntoja mm. piispainkokoukselta ja hallintovaliokunnalta) Kirkolliskokous päättää keväällä.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Heinolan kaupunki Konsernihallinto 2013
Läsnäolon yhteisö Hallintovirkamiehet Voitto Huotari.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Yhteisen seurakuntatyön tehtävät johtosäännön mukaan Yhteinen
Oulun seurakunta- hallinto- ja toimintarakenneselvitys
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Päätöksenteko yhdistyksissä
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
OULUN YHDEN SEURAKUNNAN RAKENNE JA JOHTAMINEN
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Ohjausryhmä OULUN SEURAKUNTAYHTYMÄN RAKENTEEN JA JOHTAMISEN KEHITTÄMINEN.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
Sininauhaliitto on kristillisten päihdejärjestöjen keskusliitto
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Ministeriöiden kirjastoista Valtioneuvoston yhteiseen tietotukeen Yksikön päällikkö Outi Örn, VNK
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Tietoisku Merimieskirkosta Lappeenranta 2016 Timo Lappalainen hallituksen puheenjohtaja Suomen Merimieskirkko ry.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
Kirkkoherrojen, talouspäällikköjen ja muiden johtavien viranhaltijoiden kehittyminen johtajina Seurakuntien ja seurakuntayhtymien johtavat viranhaltijat.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Esiselvitys.
Verkkokoulutuksen tietoisku
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Iisalmen rovastikunta ja Case Lapinlahti
Valtuustoseminaari seurakuntaliitoksesta Humppila
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Lokakuu 2013 sakasti.evl.fi/verkkohanke
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

1 OULUN SEURAKUNTAYHTYMÄN RAKENTEEN JA JOHTAMISEN KEHITTÄMINEN

2 Hallinto on seurakuntaa varten Kirkon hengellisen elämän ja toiminnan perusyksikkö on seurakunta. Paikallisen yhteistoiminnan tasoja kirkossa ovat rovastikunnat, seurakuntayhtymät sekä hiippakunnat. Seurakunta on pelastuksen yhteisö. Sen perustehtävä on mahdollistaa ihmisen yhteisöllinen jäsentyminen Jumalan lahjojen osallisuuteen.

3 Kehittämistavoitteet 1. Yhteistoimintatason (tukipalvelut) kehittäminen palvelemaan sisäisiä ja ulkoisia asiakkaita joustavasti toimintaympäristön muuttuessa 2. Seurakuntien sisäisten rakenteiden kehittäminen elämää ja toimintaa parhaalla mahdollisella tavalla tukevaksi

4 Sisäiset rakenteet toimintaa tukeviksi Toimintarakenteen on palveltava perustehtävän toteuttamista parhaalla mahdollisella tavalla ja noustava toimintaympäristön tarpeista. Rakenteiden tulee palvella toiminnan verkostoitumista toiminnan eri tasoilla: * alue - seurakuntataso * seurakuntien ja seurakuntayhtymän yhteistoiminnan taso Toiminnan eri tasojen merkitys vaihtelee elämäntilanteen mukaan. Aluetaso on tärkeä lapsiperheille ja vanhuksille. Seurakuntien yhteistoiminnan taso on tärkeä esimerkiksi nuorten aikuisten toiminnassa ja yhteisvastuukeräyksen toteutuksessa. Seurakuntayhtymän erityistyömuotojen merkitys korostuu mm. elämän erilaisissa kriiseissä. Paikallisseurakuntien sisäiset rakenteet tulee kehittää elämää ja toimintaa tukevaksi.

5 Lähiesimiesjärjestelmä Suurissa yksiköissä toimivan lähiesimiesjärjestelmän merkitys korostuu. Vastaavasti ylimpien esimiesten työssä korostuu johtamisen johtaminen. Lähiesimiehiä ei voi korvata etäesimiehillä. Esimiehen tehtävä on nähdä kauas ja työskennellä lähellä. Johtamisen on palveltava työntekoa. Toimintaympäristön muutokset (esim. Oulun seudun monikuntaliitos- selvitys) asettavat erityisiä vaatimuksia niille, jotka ovat julkisen sektorin (huom! myös seurakuntien) johtotehtävissä.

6 Työalavastaavien ja aluevastaavien toimiva yhteistyö paikallisseurakunnassa Seurakunnat jaetaan toiminnallisiin alueisiin. Jokaisella alueella on vähintään yksi toimipiste. Alueilla toimii moniammatillinen aluetyöryhmä. Moniammatillisten aluetyöryhmien lisäksi työntekijät jaetaan työalakohtaisiin tiimeihin. Työalavastaavien ja aluevastaavien pappien yhteistyön merkitys korostuu. Työalavastaavat toimivat lähiesimiehinä ja heillä on budjettivastuu. He käyvät kehitys- ja et-keskustelut oman työalansa työntekijöiden kanssa. Aluetyötä koordinoi aluevastaava pappi.

7 Yhteiset seurakuntapalvelut Yhteisiin seurakuntapalveluluihin sisällytetään sellaiset työmuodot, jotka edellyttävät alan erityiskoulutuksen tai kohdistuvat erityisryhmiin ja jotka sen perusteella on mielekästä hoitaa selektiivinä. Muiden tehtävien osalta (esim. partiotyö) tulee tarkastella niiden integroitumismahdollisuutta seurakuntatyöhön. Yhteisillä seurakuntapalveluilla on seurakuntien toimintaa ja koulutusta koordinoiva tehtävä.

8 JohtotiimiHenkilöstöpalvelut Henkilöstöpalvelun tiimi Talouspalvelut Talouspalvelun tiimi Kiinteistöpalvelut Huoltopalvelun tiimi Korjauspalvelun tiimi Rakentamispalvelun tiimi Tietohallintopalvelut Tietohallintopalvelun tiimi Hautauspalvelut Toimistopalvelun tiimi Hautauspalvelun tiimi Keskusrekisteripalvelut Keskusrekisteripalvelun tiimi Viestintäpalvelut Viestintäpalvelun tiimi Yhteiset seurakuntapalvelut Toimistopalvelun tiimi Yhteiskuntatyön tiimi Perheneuvontapalvelun tiimi Sielunhoidon erityispalvelun tiimi Diakoniatyön erityispalvelun tiimi Leirikeskus- ja emäntäpalvelun tiimi Yhteistoimintataso (tukipalvelut)

9 Seurakuntien yhteiset koordinointityöryhmät Seurakuntien yhteisten tapahtumien suunnitteluun ja työjaon tekemiseen sekä toiminnan koordinointiin tarvitaan työryhmiä: - Nuorisotyöryhmä - Rippikoulutyöryhmä - Nuorten aikuisten työryhmä - Vapaaehtoistyön työryhmä - Leirikeskustyöryhmä - Diakoniatyöryhmä - Lähetystyöryhmä - Lapsityöohjaajien työryhmä - Musiikkityöryhmä

10 Koordinointityöryhmien toimenkuva Koordinointiryhmään kuuluu jokaisesta seurakunnasta ja mahdollisesti yhteisistä seurakuntapalveluista vähintään yksi työntekijä, joista yksi nimetään koordinaattoriksi. Koordinaattorin toimenkuvaan ei sisällytetä työnjohdollisia esimiestehtäviä. Olennaista on, että toimintamalli tulee yhdenmukaiseksi. Sidosryhmien osaamisen hyödyntäminen edellyttää toiminnan kokonaisvaltaista koordinointia. Lisäksi uuden palvelumallin mukaisen toiminnan kautta vältytään päällekkäiseltä toiminnalta. Koordinaatiotyöryhmä vastaa palvelukokonaisuutensa kehittämisestä yhtenäiseksi toimintamalliksi, sen koordinoimisesta sekä henkilöstön osaamisen vahvistamisesta. Työryhmien tekemät rotaatiot sitouttavat yksiköitä toimimaan yhdessä sovitun työjaon mukaisesti. Kirkkoherrojen kokous perustaa koordinointiryhmät.

11 Oulun seurakuntayhtymän organisaatio

12 Esimiesjärjestelmä / Seurakuntien yhteiset palvelut yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja hallintojohtajahenkilöstöjohtajatalousjohtajakiinteistöjohtajatietohallintojohtaja hautaustoimen johtaja keskusrekisterin johtaja yhteisten seurakuntapalvelujen johtaja viestintäjohtaja

13 Johtoryhmä - yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja (pj) - kirkkoherrat - hallintojohtaja - henkilöstöjohtaja - talousjohtaja - kiinteistöjohtaja - tietohallintojohtaja - hautaustoimen johtaja - keskusrekisterin johtaja - yhteisten seurakuntapalvelujen johtaja - viestintäjohtaja Kirkkoherrojen kokous - kirkkoherrat - keskusrekisterin johtaja - yhteisten seurakuntapalvelujen johtaja - viestintäjohtaja

14 Hallinnon keventäminen Hallinnon huomattava kevennys tehtiin sääntöuudistuksen myötä keväällä 2009, jolloin päätöksentekoa siirrettiin yhtymäjohtajalta muille johtaville viranhaltijoille. Prosessia on hyvä jatkaa siirtämällä päätösvaltaa päällikkötasolle ja tiimiesimiehille. Lisäksi organisaatiorakennetta yksinkertaistamalla ja yhdenmukaistamalla moniportaisuus vähenee automaattisesti. Johtokunnat nimetään vain todelliseen tarpeeseen.

15 Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Tavoitteena on joustavuus ja pitkäjänteisyys siten, että sama kirkkoherra voi jatkaa puheenjohtajan tehtävässä myös pidempään kuin esim. neljä vuotta. Laaja yhteydenpito kirkkoherrojen ja luottamusmiesjohdon välillä puheenjohtajan valintatilanteessa on tärkeää.

16 Kirkkoherran ja lääninrovastin asemat ja tehtävät Kirkkoherran asema ja tehtävät on määrätty kirkkolaissa ja kirkkojärjestyksessä. Johtamista voi sopimuspohjaisesti delegoida eteenpäin, vaikka vastuu säilyykin koko ajan kirkkoherralla. Toimeenpanoprosessien seurantaa tulee vahvistaa. Kirkkoherrojen kokoukselle ja johtoryhmälle tulee laatia kirjalliset säännöt, jotka sitouttavat toimimaan yhdenmukaisesti. Johtoryhmän tulee käsitellä esiin tulevat epäjohdonmukaisuudet, ja yhteinen kirkkoneuvosto antaa kaikkia seurakuntia ja palveluyksiköitä koskevat ohjeistukset, joilla varmistetaan työntekijöiden tasapuolinen kohtelu.

17 Työntekijöiden liikkuminen seurakuntarajojen yli Kaikki virat perustetaan seurakuntayhtymään kirkkolain rajoitukset huomioiden. Yhteinen kirkkoneuvosto päättää yli talousarviovuoden mittaisista siirtämisistä kuultuaan johtavia viranhaltijoita. Yhteinen kirkkoneuvosto toimii myös päätöksentekijänä virkojen ja toimien avoimeksi julistamisen osalta huomioiden asian käsittelyn johtoryhmässä. Määräaikaiset siirrot tehdään johtoryhmän päätöksellä talousarviovuoden sisällä. Aloiteoikeus työntekijän siirtämiselle olisi kirkkoherralla, työntekijällä ja luottamushenkilöllä. Perustetaan keskustaan kaikkia seurakuntalaisia palveleva toimipiste.

18 Monikuntaliitosselvityksen jälkeen mahdollisesti liittyvien uusien seurakuntien asema Oulun seurakuntayhtymässä: Jos liittyvässä seurakunnassa on riittävästi jäseniä (noin 15000), niin se pääsääntöisesti liittyy omana seurakuntana yhtymään. Seurakuntarajoja tarkistetaan liittymistilanteessa. Seurakuntaraja ei välttämättä noudata aiempaa kuntarajaa. Jos liittyvässä seurakunnassa on riittävästi jäseniä (noin 15000), niin se pääsääntöisesti liittyy omana seurakuntana yhtymään. Seurakuntarajoja tarkistetaan liittymistilanteessa. Seurakuntaraja ei välttämättä noudata aiempaa kuntarajaa. Tavoitteena on, että seurakunnat eivät olisi kovin erikokoisia. Pienempien seurakuntien liittyessä Ouluun tarkastellaan mahdollisuutta yhdistää mahdollisesti useat pienet liittyvät seurakunnat yhdeksi seurakunnaksi yhtymässä. Rajoja tarkistetaan olemassa olevien seurakuntien kanssa. Toiminta integroidaan yhtymän seurakuntien toimintamalliin.

19 Lyhyesti - Paikallisseurakunnilla on samanlainen lähiesimiesjärjestelmä ja toimintamalli - koordinointia jäntevöitetään yhteistoimintatasolla - Johtajistossa on looginen nimistö ja selkeä hierarkia - Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja on johtoryhmän puheenjohtaja sekä yhteisten seurakuntapalvelun, keskusrekisterin ja viestinnän johtajan esimies. - Työntekijä voidaan tarvittaessa siirtää yksiköstä toiseen