Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
LUVALLISET POISSAOLOT
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
YHTEINEN VANHEMPAINILTA
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI alkaen
Terveisiä Vistan koulusta!
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Asiakas Esiopettaja/kelto
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa Yhteistä linjausta monialaisena yhteistyönä etsimässä

Toiminnan painopistettä suunnataan KOULUYHTEISÖN HYVINVOINTIIN edistää ongelmien ennalta ehkäisyä, niiden varhaista tunnistamista ja tarvittavan tuen järjestämistä jokaisen on pohdittava, miten omassa työotteessaan voisi kehittää ennaltaehkäisevää toimintaa asenne, joka on TYÖTAITO Vänni 2014

Yhteisöllisen oppilashuoltotyön rakenteita Turussa Turun OH-OPS 2.1 KOR = koulukohtainen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä koordinoi yhteisöllistä oppilashuoltotyötä koulussa kokoontuu vähintään kerran kuukaudessa johtaa rehtori kuuluu opettajaedustajan lisäksi ainakin oppilashuoltohenkilöstö, osa-aikaisen erityisopetuksen edustaja ja vuosiluokilla 7–9 oppilaanohjaaja kutsutaan säännöllisesti oppilaskunnan ja huoltajien edustajia voidaan tarvittaessa kutsua koulun henkilöstön muita edustajia ja lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviä viranomaisia ja toimijoita Vänni 2014

Yhteisöllisen oppilashuoltotyön rakenteita Turussa Paikallinen sopimus tukee ennaltaehkäisevän työn kehittämistä: ”Oppilashuoltotyön TVA-korvaus perusopetuksessa maksetaan sellaiselle opetusvelvollisuustyöajassa olevalle henkilölle (esim. erityisopettajalle, tai luokanopettajalle tai aineenopettajalle, ei opolle), joka nimetään vastuuseen yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokousten valmistelusta ja muistioiden laatimisesta rehtorin apuna. Koulu voi käyttää yhden TVA-korvauksen kutakin yhteisöllisen oppilashuollon ryhmää kohti. (Koulun eri yksiköillä voi joissakin kouluissa olla oma ryhmänsä).” Vänni 2014

Perusopetuslain velvoitteet MITEN KÄYTÄNNÖN TOIMINTA JÄRJESTETÄÄN LAIN MUKAAN JA SUJUVASTI? 16 a § Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti yhteistyössä oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa. (30.12.2013/1288) 17 § Ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän on kuultava oppilasta ja tämän huoltajaa tai laillista edustajaa siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään sekä hankittava oppilaan opetuksesta vastaavilta selvitys oppilaan oppimisen etenemisestä ja oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa moniammatillisena yhteistyönä tehty selvitys oppilaan saamasta tehostetusta tuesta ja oppilaan kokonaistilanteesta sekä tehtävä näiden perusteella arvio erityisen tuen tarpeesta (pedagoginen selvitys). Pedagogista selvitystä on tarvittaessa täydennettävä psykologisella tai lääketieteellisellä asiantuntijalausunnolla tai vastaavalla sosiaalisella selvityksellä. (30.12.2013/1288) Vänni 2014

Rehtori tai opettaja lukitsee Perusopetuslain mukainen oppilaan tuki oppimisessa ja/tai koulunkäynnissä YLEINEN TUKI Monipuolinen ohjaus Laadukas opetus Yhteisöllisyys Osallisuus Opettaja arvioi, millä eri menetelmillä hän itse voi paremmin tukea oppilaan oppimista. (Yleisen tuen seurantataulukko) Opettaja selvittelee tuen tarvetta oppilaan kanssa tämän vahvuuksien pohjalta Opettaja pohtii ratkaisuvaihtoehtoja yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa Opettaja konsultoi muita oppilasta opettavia opettajia ja oppilashuollon ammattihenkilöitä Opettaja laatii oman arvionsa ja konsultaatioiden perusteella pedagogisen arvion tai selvityksen oppilaan kokonaistilanteesta ja tarvittavasta tuesta. Konsultoidut henkilöt kirjaavat oman näkemyksensä ko. asiakirjaan Wilmassa. Opettaja laatii oppimissuunnitelman tai hojksin määräajaksi yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa . Suunnitelmassa kuvataan oppilaalle järjestettävän tuen kokonaisuus. Suunnitelmaa toteutetaan ja arvioidaan sovitulla tavalla. Rehtori lukitsee Rehtori tai opettaja lukitsee Vänni 2014

Yksittäisen oppilaan asioita käsitellään aina yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa Pedagoginen arvio ja pedagoginen selvitys (Wilmassa) POL Keskustellen, konsultoiden, Wilman kautta sekä oppilas- ja huoltaja- palavereissa tms. Oppilashuoltohenkilö(t) kirjaa(vat) itse näkemyksensä pedagogiseen asiakirjaan. Pedagogiseen selvitykseen kirjataan myös oppilaan ja huoltajan virallinen kuuleminen. Oppimissuunnitelma ja hojks (Wilmassa) POL Opettaja laatii arvion tai selvityksen pohjalta pedagogisen toiminta- suunnitelman, jota arvioidaan määräajoin ja aina oppilaan tuen tarpeen muuttuessa. Se sisältää usein myös kuvauksen oppilaalle annettavasta oppilas- huollollisesta tuesta. MAR –ryhmän tuki OHL Ellei oppilashuollon työntekijän yksilötuki riitä tai ongelman kartoitus muuten vaatii monialaista näkemystä , suositellaan oppilaalle ja hänen perheelleen monialaisen asiantuntijaryhmän tukea. Ryhmä kootaan tapauskohtaisesti ja sen kokoonpano perustuu oppilaan ja/tai huoltajan suostumukseen. Ryhmään osallistuu aina oppilas ja yleensä myös hänen huoltajansa. MAR- ryhmän voi kutsua koolle joko oppilashuollon tai opetushenkilöstön edustaja. Toimintatavat, vastuuhenkilö ja hänen tehtävänsä on kuvattu Turun oppilashuollon opetussuunnitelmassa. Vänni 2014

OPPILASHUOLTO-OPS 3.1 Asiantuntijaryhmän (MAR) kokoaminen ja toimintatavat ryhmään voivat kuulua terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi, lääkäri, oppilaanohjaaja, opettaja, erityisopettaja tai muu siinä tilanteessa keskeinen henkilö se henkilö, jolle asian selvittäminen työtehtävien perusteella kuuluu, kutsuu ryhmän kokoon, toimii puheenjohtajana ja hankkii oppilaan ja/ tai huoltajan suostumuksen/kirjallisen luvan. Usein ryhmän kokoaa kuraattori, psykologi, terveydenhoitaja tai lääkäri. Myös muut edellä mainituista voivat koota ryhmän ryhmän vastuuhenkilö vastaa, että asian käsittely kirjataan oppilaan yksilölliseen oppilashuoltokertomukseen ja että se säilytetään lain vaatimalla tavalla oppilashuoltorekisterissä. (toimialajohtajan ohjeet elokuussa 2014) Vänni 2014

Oppilashuoltotyön painopisteen suuntaaminen OHL Yksilötyö Ennaltaehkäisevä yhteisöllinen työ, jota KOR koordinoi MAR K O N S U L T O I N T I Vänni 2014

Tuen laatu määrittelee vastuuhenkilöt koulussa pedagoginen opettajat oppilashuollollinen oh-henkilö, jonka työtehtäviin asia ensisijaisesti kuuluu sekä - että sovitaan yhteisen työn toimintatavat ja työnjako Vänni 2014