Ryhmätoiminta opiskeluterveydenhuollossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
MIKÄ ON TIIMI?.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Vertaismentorointi & Minä mentorina
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla – vinkkejä vertais- ja toiminnallisten ryhmien perustamiseen Turun Kaupunkilähetys ry Pirjo-Riitta Kataja.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Koulussa elämää opettelemassa
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Yrittäjien hyvinvointikilta® yrittäjien hyvinvointia tukemassa Yrittäjien hyvinvointikilta on Suomen Mielenterveysseuran ja Suomen Yrittäjien kehittämä.
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Suuttumuksen hallinta
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
TEHOKKAA JA MIELLYTTÄVÄN KOULUTYÖN EDELLYTYKSET POISSAOLOT ja TUNTITYÖSKENTELY AMMATTILUKIOSSA.
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Ryhdistä yhdistystä treffille: Mitä yhdistystoiminta on?
TET =Työelämään tutustuminen
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
TET =Työelämään tutustuminen
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Esityksen transkriptio:

Ryhmätoiminta opiskeluterveydenhuollossa 13.10.2011 Minna Martin, psykologi YTHS

Mitä ryhmätoiminta on? Rajatulle tai valikoidulle joukolle tarkoitettua tavoitteellista, ohjauksellista, opetuksellista tai terapeuttista toimintaa. Tuen ja tiedon antamista ja tuottamista. Harjoittelua ja muutokseen tukemista.

Miksi ryhmiä? Resurssit: ryhmätoiminta on kustannustehokasta. Ryhmätoiminta voi kuitenkin tuottaa yksilöhoidon tarvetta niissä, jotka eivät muutoin hakeutuisi vastaanotoille. Kokonaisvaltainen ote ja moniammatillinen yhteistyö helpottuvat. Ongelmat ovat usein monimuotoisia. Yksi ammattihenkilö ei voi hallita kaikkea ongelmakentässä. Ryhmätoiminta täydentää muuta hoitoa/tukea. Ryhmätoiminta ei sulje pois yksilökontaktin mahdollisuutta/tarvetta. Ryhmän jälkeen saatetaan uskaltautua yksilökäynneille. Ryhmätoiminnassa tavoitetaan asioita, jotka eivät mahdollisia yksilökontaktissa.

Miksi ryhmiä? Sisäiset ongelmat syntyvät usein suhteessa toisiin. Monilla esim. kiusatuksi tulon kokemuksia. Ryhmässä syntyy korjaavia kokemuksia. Ryhmään kuuluminen tärkeä kokemus. Itsensä ilmaisu turvallisessa ilmapiirissä vertaisten kanssa parantaa haavoja. ”En ole niin erilainen/outo kuin luulin.” Kuulluksi ja nähdyksi tulo ja tuki ovat kaikille tärkeitä. Itsemyötätunnon kehittyminen on edellytys hyvinvoinnille. Minäkuvan vahvistuminen ja itsetuntemuksen lisääntyminen ehkäisevät ongelmien jatkumista. Osallistuja saa suhteellisuutta ongelmaan ja suhde ongelmaan normalisoituu.

Miksi ryhmiä? Mahdollisuus vaikuttaa elintapoihin ja muutoksen esteisiin. Saadaan mahdollisuus konkreettiseen harjoitteluun ja tukeen. Itsesäätelykeinot kehittyvät. Itsehoidollisuus ja oma vastuu korostuvat vähitellen. Opitaan elämään ongelman kanssa, jolloin oireilu lievittyy. Syntyy uusia, monipuolisia näkökulmia aiheeseen ja itseen. Opitaan muiden kokemuksista samastumisen ja mallioppimisen kautta. Osallistuminen aktivoi uusia oivalluksia. Valmius ottaa myönteisiä riskejä kasvaa. Rohkeus kokeilla uutta kehittyy.

Lyhytkestoisen ryhmän koko ja kesto Ohjaajia 1-2 Mahdolliset vierailevat ohjaajat Ryhmäläisiä 6-12 Kesto 4-12 kertaa Tapaamisen kesto 1½-2 tuntia Yleensä suljettu ryhmä, joka aloittaa ja lopettaa samaan aikaan Aikarajallisuus vahva muutostekijä

Esimerkkejä ryhmistä Jännittäjien ryhmä / puheviestinnän kurssi psykologi, puheviestinnän opettaja Mielialataidotryhmä/depressiokoulu Sairaanhoitaja/terveydenhoitaja, psykologi Painonhallintaryhmä terveydenhoitaja, ravitsemusneuvoja, psykologi, fysioterapeutti/liikunnanohjaaja Syömishäiriöryhmä psykologi, sairaanhoitaja, ravitsemusneuvoja, fysioterapeutti

Esimerkkejä ryhmistä Ihottumaryhmä, atoopikkojen ryhmä ihotautilääkäri, sairaanhoitaja, psykologi Psykosomaattisesti oireilevien ryhmä psykologi, fysioterapeutti Paniikkihäiriöstä/ahdistuksesta kärsivien ryhmä/hengityskoulu Rentoutusryhmä/stressinhallintaryhmä liikunnanohjaaja, fysioterapeutti, psykologi Uniryhmä sairaanhoitaja/terveydenhoitaja, psykologi

Esimerkkejä ryhmistä Hammashoitopelkoryhmä Narskuttelijoiden ryhmä hammaslääkäri/hammashygienisti, psykologi/psykoterapeutti Narskuttelijoiden ryhmä Hammaslääkäri/hammashygienisti, fysioterapeutti, psykologi

Esimerkkejä ryhmistä Parivoimaaryhmä Vanhemmuusryhmä Eroryhmä seksuaalineuvoja/-terapeutti, psykologi, terveydenhoitaja Vanhemmuusryhmä terveydenhoitaja, psykologi Eroryhmä

Ryhmän kokoaminen Syntyy tarve ryhmälle: opiskelijoilla paljon tietyntyyppisiä ongelmia Kuka ohjaa, milloin, missä, aikataulu Ohjelmarungon suunnittelu Markkinoinnin suunnittelu ja ryhmästä tiedottaminen Ilmoittautumisten vastaanottaminen Ryhmäläisten arviointi Alkuinformaation jakaminen

Ryhmäläisten valinta Aiempia hyviä ryhmäkokemuksia. Vahvuuksia ryhmään valitessa Aiempia hyviä ryhmäkokemuksia. Halukkuus antaa mahdollisuus ryhmälle, vaikka aiempia huonoja kokemuksia. Valmius sitoutua ryhmään ja tapaamisaikoihin. Kahden kesken helppo tulla toimeen. Hyvä motivaatio, halu työskennellä, valmius laittaa itsensä likoon. Ryhmään sopiva.

Riskit ryhmään valitessa Kesken jääneitä ryhmäprosesseja, poissaoloja aiemmista ryhmistä/yksilökäynneiltä. Ahdistuu liikaa ryhmissä, ahdistuu jo yksilökäynnillä. Konfliktiherkkä yksilökäynnillä. Selvästi lievempää / selvästi vaikeampiasteista / muista poikkeavaa oireilua. Sukupuoli? Selviääkö ainoana miehenä ryhmässä? Ikä? Ovatko ryhmäläiset samaa ikäluokkaa? Ihmiset, jotka stimuloituvat liikaa ryhmissä - ”rajattomat”. Persoonallisuushäiriöisten kohdalla tarkkaan harkittava. Akuutissa kriisissä olevat, itsemurhavaarassa olevat, päihdeongelmaiset, psykoottiset, psykoosiin taipuvaiset, psykopaattiset, sosiopaattiset, paranoidiset eivät sovi lyhytryhmiin.

Ryhmän tavoitteet Sekä ohjaajalla että ryhmäläisillä tulee olla selkeä kuva siitä, mihin ryhmässä pyritään. Tavoitteet turvaavat, ettei ryhmä poukkoile suuntaan tai toiseen. Tavoitteet turvaavat realiteetin ja tukevat rajallisuutta. Tavoitteet mahdollistavat kehityksen. Ohjaaja pitää huolta tavoitteista – ryhmän vastarinta voi viedä toiseen suuntaan. Tavoitteet kirjataan ylös.

Ryhmän rajat Päivämäärät Kellonajat, joista pidetään kiinni Maksukäytäntöjen selvittäminen Sopimus poissaoloista ja niistä ilmoittamisen käytännöistä Ryhmässä läsnäolo tärkeämpää kuin mitä siellä tekee Vaitiolo/toisten kokemusten kunnioittaminen Kirjalliset ohjeet käytännöistä

Ryhmän turvallisuus Alkaa syntyä jo alkuarvioinnissa suhde ohjaajan ja ryhmäläisen välille. Kaikkien osapuolten sitoutuminen. Selkeät ryhmän käytännöt, säännöt, rajat. Nähdyksi ja kuulluksi tulo. Myötätunto, armollisuus ja hyväksyvyys. Läsnäoleva ja kunnioittava vuorovaikutus. Vaitiolo. Turvallisuuden luominen tärkein yhteinen tehtävä.

Esimerkkejä työskentelytavoista Neuvonta Alustukset Kirjallinen materiaali Osallistava toiminta aktivoi Pari-/pienryhmä-/ryhmäkeskustelut Aktivoivat tehtävät ryhmässä Toiminnalliset harjoitukset Fokusoiminen tässä ja nyt -tilanteeseen eli ryhmän toimintaan ja ilmapiiriin Rauhoittumis- ja kehotietoisuusharjoitukset Kotitehtävät Nettialustan hyödyntäminen tapaamisten välillä

Lyhytkestoisen ryhmän vaiheet 1. 2. 3. 4. 5. kerta Jäljellä 5. 4. 3. 2. 1. Ryhmä alkaa Ryhmä puolivälissä Ryhmä päättyy Alkujännitystä. Turvallisuus lisääntyy. Hyvin työskentelevä, aktiivinen ryhmä. Ohjaaja aktiivinen. Ohjaajan aktiivisuus vähin erin vähäisempää. Opetellaan elämään ongelman kanssa. Puhutaan oireista ja ongelmista. Puhutaan taustalla olevista tekijöistä, etsitään vaihtoehtoisia tapoja ja selviytymiskeinoja. Realistisempi käsitys. Luodaan tavoitteita. Motivointia, teemassa pysymistä. Eroaminen: haikeus, suru. Odotuksia ihmeparantumisesta. Haaste: sitoutuminen/poissaolot? Luopumisen vaikeus: toiveet jatkotapaamisista. Tutustutaan itseen, toisiin, ongelmaan. Palaute: ohjaajalle työssä kehittymistä varten / ryhmälle tietoa siitä, mikä jää haasteeksi. Tulevaisuus: Uuden alku?

Ryhmätoiminnan tulisi perustua tutkittuun tietoon ja käytännön kokemukseen. tulisi perustua käyttökelpoisiin viitekehyksiin. tulisi olla luovaa: säilyttää kyky yhdistellä uutta ja vanhaa ryhmälle ja aikakauteen sopivalla tavalla. Käytäntö ja teoria ovat hyvän ryhmänohjaamistoiminnan eri puolia – eivät toisilleen vastakohtaisia, vaan toisistaan riippuvaisia.

Ryhmänohjaajan viitekehys Ryhmäteoriat Sosiaalipsykologia Ryhmädynamiikka ja ryhmän prosessi Vertaistuki muutoksen edistäjänä Ryhmän tulkinta/ymmärtäminen Oppimiskäsitys Konstruktivistinen oppimis- ja ihmiskäsitys Motivaatio on muuttumisen edellytys Oppimisen esteiden tunnistaminen Ymmärrys turvallisuuden merkityksestä uuden oppimisessa Vastarinnan merkitys muutoksessa Terapeuttisuus Lyhytterapia Oppimisterapia, kognitiivinen käyttäytymisterapia, kognitiivis-behavioraalinen terapia Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen terapia

Ohjaajalla tulisi olla riittävästi mahdollisuuksia liittää toimintaansa teoreettiseen tietoon. riittävästi omaa kokemuksia ryhmistä olemisesta. innostusta aihetta kohtaan. sosiaalisia taitoja.

Ohjaajalla tulisi olla kykyä herättää sisäistä motivaatiota ja kiinnostusta asiaa kohtaan. kykyä kokea aitoa kiinnostusta ryhmäläisiä kohtaan, herkkyyttä heidän tarpeilleen, tavoitteilleen ja tunteilleen. Nämä taidot auttavat luomaan ilmapiirin, jossa ryhmäläinen voi motivoitua sisäisesti. Ohjaajan ei kuitenkaan tarvitse pyrkiä olemaan erinomainen.

Ohjaajan jaksaminen Jaksamista tukee Jaksamista uhkaa Oma motivaatio Motivaation puute Johdon tuki Ei tukea, kiinnostusta Riittävät resurssit Puutteelliset resurssit Hyvä suunnittelu Liika rutiini, lonkalta vetäminen Työpari Yksin puurtaminen Mahdollisuus tunteiden purkamiseen Ei työonhjausta tai vertaistukea Myönteinen palaute ryhmältä Palautteen puute tai kielteinen palaute

Ryhmänohjaajien vertaistukiryhmä Turussa Kokoontunut keväästä 2007 alkaen Kerran lukukaudessa Opiskelijoiden hyvinvointiryhmiä ohjaavat (nyt 23 ohjaajaa) Tapaamisissa 10-15 osallistujaa Ohjelma päätetään edellisessä tapaamisessa Kokemusten vaihtoa, menetelmien harjoittelua, ryhmässä syntyneiden vastatunteiden reflektointia

Ryhmän onnistumisen edellytykset Ryhmänohjaajan koulutus Johdon tuki Ryhmänohjaajan muu tuki: työpari/työnohjaus/vertaistuki Jäsenten sopivuus ryhmään Ryhmäläisten ja ohjaajan sitoutuminen Ryhmäläisten ja ohjaajan motivoituneisuus Selkeät tavoitteet ja säännöt Ryhmän koko Sopiva tila, välineet Riittävät resurssit