LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä 15.4.2011 Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
SOME (sosiaalinen media)
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Erityisesti somessa Irmeli Lignell HAMK/AOKK.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Learning and Educational Technology Research Unit Yhteisöllinen opettajuus OOSA-opintojakso, luento Niina Impiö Oppimisen.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Esityksen transkriptio:

LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö

Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI Sisältö Sosiaalisen median määrittelyä Opettajana sosiaalisessa mediassa Sosiaalisen median opetuskäyttö –yhteisöllinen oppiminen Esimerkkejä opetustoteutuksista

Toivon sinun pohtivan Miten voit kehittää asiantuntijuuttasi some- verkostoissa? Miten sinä voisit käyttää somea opetustyössäsi? Miten some voisi edistää yhteisöllistä työskentelyä? Miten somea voitaisiin hyödyntää eLukio- verkostossa?

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalisen median määrittelyä

Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI Sosiaalinen media lyhyesti TOIMINTAA Sosiaalinen media voidaan määritellä prosessiksi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla. TEKNOLOGIAA Sosiaalinen media (some) käsittää sekä sosiaalisen median palvelut (Facebook, YouTube, Twitter, blogit, wikit jne.) että sosiaalisen median toiminnot muissa verkkopalveluissa (esim. uutissivustojen kommenttipalstat). (lähde:

“…Vaikka se [reissuvihko] on suunniteltu lähinnä alaluokilla se on ollut aivan uskomaton hyvä, iso, askel etiäpäin kodin ja koulun välisessä viestinnässä yllättäen ja vielä enemmän työpaikan sisällä, työkavereiden välisessä viestinnässä, … Yllättäen tämä sama sovellus on kasvattanut informaation kulkua myös lasten ja opettajien välillä… Se parantaa yhteydenpitokäytänteitä. Kaikkea sellaista informaatiokulkua, kokeiden arvostelun antamisia, koulunumeroiden antamisia ja reissuvihkon kautta siitä on löytynyt minun mielestäni sellainen ihan oma yhteisönsä, meidän koulun yhteisö. Sitä kautta saa monta kertaa päivässä varmasti infon perille. Erityisesti vanhemmat on tykänneet siitä.”

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Kuva:

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Opettajana sosiaalisessa mediassa

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Yhteisöllisyys osana opettajan asiantuntijuutta (esim. Barab, Kling & Gray 2003; Tynjälä, 2004) Formaalitieto Käytännöllinen ja kokemuksellinen tieto Itsesäätelytieto Taidot ja valmiudet yhteisölliseen työskentelyyn

Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI Opettajien yhteisöllisyys Yhteistyön tekemisellä ja sen vaikutuksilla pedagogisiin käytäntöihin on tärkeä merkitys opettajan osaamisen kehittymiselle (Barab & Squire, 2002; Barab, Makinster & Scheckler, 2003; Goddard, Hoy & Woolfolk Hoy, 2004 Yuen, Law & Wong, 2003) Opettajat, jotka ovat aktiivisia toimijoita kouluyhteisössä, käyttävät aktiivisesti yhteisöllisiä työskentelytapoja myös opetuksessaan (Schlager & Fusco, 2004) Vaikka yhteistyö opettajien ja koulujen välillä on lisääntynyt, tutkimukset osoittavat, että yhteisölliset toimintamallit opettajan työssä ovat vielä vakiintumattomia (esim. Ilomäki, 2008; Ilomäki & Lakkala, 2006; EU:n tutkimukset (ipts) 2010)

Yhteisöt resurssina Verkkoidentiteetti Kokemusten jakaminen Itsesäätelytaidot Ajankäyttö Vapaa-ajan yhteisöt Työyhteisöt Julkisuus Avoimuus Verkostoituminen Oman toiminnan reflektointi Opetuskäyttö Työkäyttö OPETTAJA SOSIAALISESSA MEDIASSA

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Avoimuudessa on monta astetta Täysin avoin –Kaikki voivat lukea ja osallistua Osittain avoin –Kaikki voivat lukea –Vain jäsenet voivat osallistua Suljettu, rekisteröintipakko –Vain rekisteröityneet käyttäjät pääsevät palveluun, mutta kuka tahansa voi rekisteröityä Suljettu, kutsu vaaditaan –Vain kutsutut käyttäjät pääsevät palveluun Suljettu ja salainen –Ei listaudu julkisesti; osoite täytyy tietää

Sometu-verkosto

LeMill-verkosto

Asiaa sosiaalisesta mediasta opetushallituksen sivuilla

Sosiaalista media lukiolaisille

Millaisiin verkostoihin sinä kuulut? Miten verkostoituminen tukee opetustyötäsi?

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Opetus sosiaalisessa mediassa

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media tarjoaa opetukseen sisältöjä, työkaluja ja ympäristöjä DevelOPE Sosiaalinen media oppimisympäristönä Sisältöresurssit tiedonhaku, oppimateriaalien jakaminen Kognitiiviset työkalut tiedon prosessointi, tiedonrakentaminen, käsitteellinen muutos Henkilökohtainen oppimisympäristö ajattelun jäsentäminen, oppimisresurssien seuraaminen Yhteisölliset työkalut tiedonrakentelu, jaettu asiantuntijuus, vastavuoroinen ymmärtäminen Yhteisöllinen oppimisympäristö oppimisprosessin vaiheistaminen, ryhmäprosessien tukeminen Yhteisöresurssit tiedonhaku, yhteisöllisesti tuotettu tieto, vertaistuki, verkostoituminen

Sisältöresurssit tiedonhaku, oppimateriaalien jakaminen Kognitiiviset työkalut tiedon prosessointi, tiedonrakentaminen, käsitteellinen muutos Henkilökohtainen oppimisympäristö ajattelun jäsentäminen, oppimisen seuraaminen Yhteisölliset työkalut tiedonrakentelu, jaettu asiantuntijuus, vastavuoroinen ymmärtäminen Yhteisöllinen oppimisympäristö oppimisprosessin vaiheistaminen, ryhmäprosessien tukeminen Yhteisöresurssit tiedonhaku, yhteisöllisesti tuotettu tieto, vertaistuki, verkostoituminen (Pönkä & Impiö, 2009) YKSILÖ YHTEISÖ Sosiaalinen media työskentely- ja oppimisympäristönä

SOSIAALINEN MEDIASOVELLUSOPETUSKÄYTTÖ WikitConfluence Wikispaces Raippa-wiki Prosessikirjoittaminen (yksin tai ryhmässä) Ryhmäkeskustelut Toisten tuotosten kommentointi Materiaalit, aikataulut, tiedotus, ym. BlogitWordpress Blogit wikeissä Oppimispäiväkirja, itsereflektointi Henkilökohtainen oppimisympäristö Kommentointi Mikroblogi- ja yhteisöpalvelutJaiku Qaiku Ryhmäkeskustelut Ryhmämuistiinpanot Yhteisöresurssi Käsite- ja miellekartatDabbleBoard MindMeister Mind42 Tiedon käsitteellinen jäsentäminen Ideointi ja suunnittelu (yksin tai ryhmässä) ProjektinhallintaohjelmatScrumy Basecamp, ym. Projektityöskentelyn suunnittelu, työnjako ja seuraaminen ViestintäohjelmatSkype Adobe Connect Pro Viestintä opettajien ja opiskelijoiden välillä (kaksin tai ryhmässä) DevelOPE-hanke develope.wordpress.com

LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Yhteisöllinen oppiminen

Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI Määritelmä Yhteisöllinen oppiminen (collaborative learning) on opiskelumuoto, jossa kaikilla ryhmän jäsenillä on yhteinen tehtävä ja tavoite ja jossa pyritään jaettujen merkitysten ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. (Crook, 2000; Dillenbourg, 2002)

Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI Yhteisöllinen verkko-oppiminen (CSCL –computer supported collaborative learning) Kognitiivisen taakan jakaminen toisten osallistujien kanssa teknologian avulla Työkalut tukevat jaetun ymmärryksen muodostumista –Oman tiedon jakaminen –Tiedon yhdistäminen muiden oppijoiden kanssa Luo oppijoiden yhteisöjä –Vastavuoroinen työskentely (reciprocal teaching, Palinscar & Brown 1984)

Yhteisöllistä työskentelyä ei tavoitella yhteistyön vuoksi, vaan siksi, että se käynnistää tehokkaita oppimisen mekanismeja. kysyminen ja selittäminen argumentointi ja palautteen anto tiedon jakaminen toisten toimintastrategioiden seuraaminen

Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI Yhteisöllinen oppiminen parhaimmillaan Tiimien ja verkostojen yhteisöllistä tiedon luomista ja jäsentelyä Koordinoitua yhdessä työskentelyä Sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin ja jaettuun toiminnan arviointiin Monimutkaisten ajatteluprosessien ulkoistamista ja kehittämistä

Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI Yhteisöllisen oppimisen suunnittelusta Selkeä tavoite työskentelylle –Miten tehtävänanto tukee yhteisöllistä työskentelyä? –Miten työskentelytapa tukee sisällön ymmärtämistä? Työskentelyn ohjeistus/vaiheistaminen/strukturointi –Selkeä tehtävänanto –Riittävä tuki ja ohjaus Arviointi –Kohdistuuhan arviointi yhteisölliseen prosessiin liittyviin asioihin? –Prosessi, tuotos

Lähita- paaminen Itsenäinen työskentely Blogissa Yhteisöllinen työskentely wikissä Arviointi Itsenäinen työskentely Semi- naari Luento Verkko- keskustelu Lukeminen Oppimi späivä- kirja Arviointi Itsearviointi OPISKELIJA SOSIAALISESSA MEDIASSA Oppimisprosessin ohjaaminen Opetuksen vaiheistaminen Opettajan, opiskelijan ja asiantuntijoiden roolit Itsesäätelytaidot Oppimisstrategiat

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Teknologia itsessään ei saa aikaan yhteisöllistä oppimista, vaan onnistuakseen yhteisöllinen työskentely tarvitsee ohjausta ja opettajan tukea.

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalisen median opetuskäytön esimerkkejä Koulutusteknologian perusopintojen wiki Edutool-opintojen kotiwiki

Wiki: Ryhmien työtilat Yhteisöllistä kirjoittamista ja keskustelua

Skype ja ACP: Opiskelijaryhmien etätyöskentely

Qaiku: Vertaispalaute, palautteiden kommentointi

Sosiaalisen median työkaluina (Blogit, ACP) Reflektointi, muistiinpanot, vertaistuki, keskustelut (ACP)

Psykologian opetusta wikissä Kotkan aikuislukio

LET.OULU.FILET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Lopuksi Luota pedagogiseen asiantuntijuuteesi. Hyppää avoimin ja kokeilevin mielin some-maailmaan. Aloita pienestä. Kaikkea ei tarvitse ottaa haltuun yhdellä kertaa.

Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI Kiitos! Yhteydenotot: Niina Impiö