ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto 12.10.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Advertisements

Työpaikkaohjaajakoulutus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ARVIOINTI Vanhempainilta
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
A Ammattiosaamisen näytöt
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ritva Kareketo kouluttaja
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Arviointi osana oppimisprosessia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi.
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Väyläopintoihin ohjautuminen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Väyläopintoihin ohjautuminen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto

-Samat periaatteet kuin yleisopetuksen opiskelijoiden arvioinnissa -Kriteeriperustaista: oppimista ja osaamista verrataan aina ammattitaitovaatimuksiin ja atto- aineissa tavoitteisiin -Opiskelijalla on oikeus oppia ennen kuin osaamista arvioidaan ja osoittaa osaamisensa hänelle sopivalla tavalla -Kaikkien arvointiin osallistuvien tulee ymmärtää kriteerit samalla tavalla Perusteet

-Näytöt ovat usein loistava mahdollisuus erityisopiskelijalle näyttää osaamistaan -Koulutuksen järjestäjä huolehtii siitä, että opiskelija saa riittävästi tukea ja ohjausta näyttöjen suorittamiseen -Opiskelijalle annetaan tukea ja ohjausta ennen näyttöä, näytön aikana ja ohjaavana palautteena näytön jälkeen -Opiskelijaa harjoitetaan itsearviointiin koko koulutuksen ajan Näytöt

-Opiskelijoille selvitetään, mitä on oppimisen ja osaamisen arviointi -Tarvittaessa myös huoltajille selvitetään kyseiset asiat -Oppimisen arviointia suullisesti tehtäessä tulee tarkistaa, että opiskelija on ymmärtänyt palautteen esim. pyydetään häntä kertomaan saamansa palaute omin sanoin Arvioinnin erot

-Jos opiskelija ei jossain tutkinnon osassa saavuta T1- tasoa, voidaan opetus mukauttaa -Mukautuksesta on tehtävä merkintä todistukseen - Opiskelija saa tutkintotodistuksen, vaikka tutkinnon osia olisikin mukautettu Mukauttaminen ja todistus

-Mukautetuista ammattitaitovaatimuksista tai tavoitteista tehdään alaviitemerkintä sekä päättötodistukseen että näyttötodistukseen -Arviointi tehdään suhteutettuna mukautettuihin arviointikriteereihin, jotka koulutuksen järjestäjä laatii -Näytöt voidaan arvioida myös sanallisesti: kuvataan lyhyesti se, mitä opiskelija osaa, ei sitä, mitä hän ei osaa Todistus

-Mukautetut tutkinnon osat merkitään M-viitteellä -Opiskelijalle ja huoltajalle kerrotaan mukautuksia tehtäessä, että mukautukset voivat vaikuttaa jatko- opintoihin pääsyyn ja niissä menestymiseen -Jos osaaminen jää olennaisilta osin puutteelliseksi, annetaan todistus suoritetuista opinnoista -Sen lisäksi annetaan opiskelijalle selvitys siitä, mitä hän parhaiten osaa Todistus

-Opiskelija voidaan vapauttaa sellaisten tutkinnonosien opiskelusta, joiden katsotaan olevan hänelle kohtuuttoman haasteellisia -Vapautusten merkitystä tulee harkita tapauskohtaisesti -Vapautusten tilalle järjestetään opiskelijan ammatillista kasvua tukevia opintoja Vapautus

Kiitos mielenkiinnosta ja motivaatiota onnistuneeseen erityisopetustyöhön!