Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea kehittämiseen Hankeryhmäkohtaiset aloitustilaisuudet 11.9.2014 klo 12.30-15.30 Osaamisperusteisten.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustukset ammatillisen peruskoulutuksen kehittämiseen vuonna 2013 Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea ammatillisen koulutuksen kansainvälistymisen kehittämiseen klo Hanna.
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 1 klo – Opetusneuvos.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Tuija Laukkanen, Ammatillinen peruskoulutus
VALTIONAVUSTUSHANKKEIDEN ALOITUSTILAISUUS - Hankeryhmä: joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Ulla Aunola.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Missä mennään + viimeinen hankehaku.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Valtionavustukset ammatillisen koulutuksen kansainvälistymiseen 2010 Annikki Häkkilä Erityisasiantuntija Opetushallitus Huki-hankkeen Lajipäällikkö-valmentajapäivät.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Maahanmuuttajien ammatillisen koulu- tuksen kehittäminen: valtionavustus- tusten käynnistämisinfo klo
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea kehittämiseen Hankeryhmäkohtaiset aloitustilaisuudet klo Opiskelijahuoltolain.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea ammatillisen koulutuksen kansainvälistymisen kehittämiseen klo Hanna.
ENO – ENNAKOIVA OHJAUS TYÖELÄMÄSSÄ Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Tarja Liljeroos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2015 Ryhmä 3 Virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen.
Hankeverkostojen välisen yhteistyön merkitykset – VETO!! & LaStrada– hankkeet Laatustrategian toimeenpanon tuki – hankkeiden päätösseminaari.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ammatillisen koulutuksen reformi
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Globaaliin toimijuuteen valmentaminen -valtionavustushaku
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea kehittämiseen Hankeryhmäkohtaiset aloitustilaisuudet klo Osaamisperusteisten tutkinnon perusteiden toimeenpano Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Aloitustilaisuuden tavoitteet: Tukea käynnistyvien kehittämishankkeiden toteuttamista Selkiinnyttää hankkeiden tavoitteita Vahvistaa hankkeissa toimivien välistä yhteistyötä, verkostoitumista ja tiedonvaihtoa Tiedottaa hankkeiden ohjauskäytännöistä ja ohjauskäynneistä sekä keskustella niihin liittyvistä yhteisistä periaatteista Käsitellä hankkeen tulosten mallintamista Tiedottaa hankkeiden raportoinnista

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustustoiminnan tavoitteet Valtionavustuksiin osoitetut määrärahat osoitetaan vuosittain valtion talousarvioissa jaettavaksi kokeilu- ja kehittämistoimintaan, ei organisaation oman perustoiminnan rahoittamiseen. Tavoitteena on toteuttaa rakenteellisia uudistuksia ja pysyviä muutoksia. Hankkeet toteutetaan laajempina kokonaisuuksina (yl. verkostohankkeet) ja niissä hyödynnetään aiempien hankkeiden tuotoksia ja tuloksia. Hankkeiden välinen verkostoituminen on tärkeä varmistaa samoin kuin hankkeen elinkaaren aikainen toiminnan itsearviointi ja sen pohjalta tapahtuva parantaminen.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Osaamisperusteisten tutkinnon perusteiden toimeenpano Hankeryhmän tavoitteet vahvistaa osaamisperusteisten perustutkintojen perusteiden toimeenpanoa ammatillisessa peruskoulutuksessa (toiminnallisia uudistuksia osaamisperusteisuuden vahvistamiseksi) tukea koulutuksen järjestäjiä osaamispisteiden ja uusien yhteisten tutkinnon osien käyttöönotossa (vahvistavat myös osaamisperusteisuutta) edistää ja varmistaa yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen toteutuminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Osaamisperusteisten tutkinnon perusteiden toimeenpano Hakuryhmän painopisteet osaamisperusteisuus tutkinnon perusteiden toimeenpanossa osaamispisteiden käyttöönotto uusien yhteisten tutkinnon osien käyttöönotto yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen toteuttaminen ja ohjausmallit

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Osaamisperusteisten tutkinnon perusteiden toimeenpano Valintaperusteet yhteys koulutuksen järjestäjän strategiaan kehittämisverkoston monipuolisuus ja laatu innovaatiot ja aiempien hankkeiden hyvien käytäntöjen hyödyntäminen tulosten jalkautuminen osaksi hakijan ja kehittämisverkoston jäsenten toimintaa hankesuunnitelman toteuttamiskelpoisuus ja kokonaistaloudellisuus suhteessa esitettyyn toimintaan

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakukierros: Osaamisperusteisten tutkinnon perusteiden toimeenpano Hakuryhmään saapui määräaikaan mennessä 15 valtionavustushakemusta. Haettu kokonaissumma oli yhteensä euroa. Avustusta myönnetään 6 hankkeelle yhteensä euroa. Valtionavustushakemuksista 1 oli ruotsinkieliseltä koulutuksen järjestäjältä. Sen osalta päätös oli kielteinen. Vahvimmin valtionavustusten käyttötarkoitukset painottuvat hakemuksissa ja myönteisissä avustuspäätöksissä osaamisperusteisuuden vahvistamiseen, yksilöllisten ja joustavien opintopolkuihin ja uusien yhteisten tutkinnon osien käyttöönottoon. Hakemusten perusteella osaamisperusteisuuden toteuttaminen tutkinnon perusteiden toimeenpanossa on haastavaa, ja jo osaamisperusteisuuden sisäistämisessä on laajaa vaihtelua.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen Hankeryhmän tavoitteet ja painopisteet Kaksi painopistealuetta Digitaalisten oppimisratkaisujen pilotointi ja levittäminen 3D-tulostuksen osaamista ja opetuskäyttöä edistävien toimintamallien kehittäminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen Hankeryhmän tavoitteet ja painopisteet Tavoitteena Edistää tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä opetuksessa, ohjauksessa ja oppimisessa – Digitaalisia oppimisratkaisuja jotka tulevat säilymään osana koulutuksenjärjestäjän opetussuunnitelmassa ja toiminnassa. Koulutuksenjärjestäjän tuki. – Aiempien ratkaisujen käytön laajentaminen osaksi omaa toimintaa – Yhteistyö koulutusalojen/koulutuksenjärjestäjien kesken (uudet alat ja toimijat!). Yhteistyö työelämän kanssa 3D-tulostuksen osaaminen osaksi opetusta Tiedotus ja tulosten levitys kehittämistyön aikana

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen Valintaperusteet Koulutuksen järjestäjien verkoston monipuolisuus Mukana uusia toimijoita Yritys-/työelämäyhteistyö hankkeen toteutuksessa Aiempien hankkeiden tulosten ja tuotosten hyödyntäminen kehittämistyössä ja jalkauttaminen osaksi perustoimintaa hankesuunnitelman toteuttamiskelpoisuus ja kokonaistaloudellisuus suhteessa esitettyyn toimintaan Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen Innovatiivisuus ja uutuusarvo

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakukierros: Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen Jaettavana oli euroa Hakemuksia yhteensä 31 kpl haettiin yhteensä euroa – vaihtelu välillä – euroa Avustusta sai 12 hanketta, joista yksi ruotsinkielinen Näistä 5 liittyy 3D-tulostukseen ja 8 digitaalisiin oppimisratkaisuihin Toteutukseen osallistuu 38 koulutuksen järjestäjää – Pääsääntöisesti vain verkostomaisia hankkeita, joissa tavoitteena edistää tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä opetuksessa, ohjauksessa ja oppimisessa eri ympäristöissä tai edistää 3D-tulostuksen osaamista ja opetuskäyttöä. – Useisiin sisältyy lisäksi työvaltaista opiskelua ja yhteisopettajuutta sekä jaettua ohjaajuutta.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ohjauskäytännöt Kullekin hankkeelle oma ohjaus tarpeen mukaan (huomioiden mm. hankkeen koko, verkoston laajuus)  pääsääntöisesti palaverit OPH vastuuhenkilön ja hankkeen koordinaattorin kanssa, joko sähköisesti tai vierailuna  kaikille hankkeille palaveri vuoden vaihteessa , aiheena hankeen käynnistyminen (tilitilanne ja toiminta)  yhteinen loppuseminaari marras-joulukuu 2015? Jos ilmenee haasteita/ongelmia/poikkeamaa suhteessa hankesuunnitelmaan, ottakaa heti yhteyttä!

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Avustuksen käyttöaika ja raportointiaikataulu Avustusten käyttöaika alkaa valtionavustuspäätöksen päivämäärästä Avustusten käyttöaika loppuu Raportointi mennessä Myönnetyn valtionavustuksen ylittäessä € väliselvitys toimitetaan mennessä

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi OPETUSHALLITUKSEN Hyvät käytännöt – jakelualusta Tietoa kerätään julkisella verkkolomakkeella Tietokanta, johon kerätään määrämuotoisia kuvauksia toimintamalleista, jotka OPH hyväksyy julkaistaviksi Ehdotuksia voivat tehdä opetussektorin toimijat ympäri Suomea, riippumatta hankkeen rahoitusmallista Erityisesti valtionavustuksilla mutta myös muulla rahoituksella toteutetuissa hankkeissa syntyneiden tuotosten levittäminen. Sovellus löytyy osoitteesta Hyvien käytäntöjen julkaisualusta

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen jakelualusta

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeesta tiedottaminen Hankkeesta tulee tiedottaa oman organisaation sisällä sen eri vaiheissa. Hankkeesta tiedotetaan ulkoisille sidosryhmille esim. hankkeen omilla www-sivuilla ja muuten hankeryhmäkohtaisesti sovituilla tavoilla. Hankkeesta tiedotettaessa sekä kaikissa sähköisissä ja painetuissa julkaisuissa/esitteissä tulee aina käyttää seuraavaa OPH-logoa Saatavissa

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeiden esittely Kukin hanke esittelee annetun ohjeistuksen pohjalta. Hankkeen esittelyyn on käytettävissä 5 minuuttia. Hankkeen esittelyn pohjalta esiinnousseet kysymykset ja keskustelu.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankeryhmäkuvaukset Toimitetut hankeryhmäkuvaukset laitetaan Opetushallituksen verkkosivuille Esim. koulutus/laatustrategian_tuki koulutus/laatustrategian_tuki Hankkeiden koordinaattorit: Huolehdittehan, että myös hankkeiden osahankekuvaukset toimitetaan OPH:lle

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Linkkejä Verkkojulkaisu: Osaamisperusteisuus todeksi – askelmerkkejä koulutuksen järjestäjille misperusteisuus_todeksi_askelmerkk eja_koulutuksen_jarjestajille