Äidinkielen ja kirjallisuuden perusopetuksen opetussuunnitelmien käsityksiä kielestä Merja Kauppinen Kasvatustieteen päivät 2006

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
S2-tiimin muistiinpanot
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue s Selitä institutionaalinen keskustelu. Millainen on tavoitteellinen keskustelija? Millaisia rooleja ryhmän.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIELENTUNTEMUS Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Tytöt teknologian taitajiksi
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Oppimisorientaatioita
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Laadullinen asennetutkimus
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Kotoutumiskoulutus verkossa
Ainetyöryhmien työn aloitus
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Kieli itseilmaisun välineenä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Puhetilanteen kieli.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
ESSEE.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Äidinkielen ja kirjallisuuden perusopetuksen opetussuunnitelmien käsityksiä kielestä Merja Kauppinen Kasvatustieteen päivät 2006

Taustalla ToLP-hanke ( ja tutkimus äidinkielestä oppiaineenawww.jyu.fi/tolp - Koulun virallisten tekstikäytänteiden selvittäminen: Millainen on popsien käsitys teksteistä ja tekstitaidoista? Miten teksteillä toimimisen taidot määritellään ja jaotellaan? Millaisia tekstejä mainitaan? Kenen tekstejä ne ovat? 1. Äidinkieli tieto-, taito-, taide- ja kulttuuriaineena 2. Kielikäsitykset Millaisena (äidin)kieli popseissa näyttäytyy? Mistä näkökulmista käsin popsit lähestyvät kieltä? 3. Tekstit ja niillä toimiminen

Kielikäsitysten tutkimisesta Opetussuunnitelmat ovat institutionaalisia tekstejä ja asiantuntijatekstejä. Kieli- ja opetusdiskurssi äi:n opseissa samanaikaisesti läsnä. Popsien näkökulmia kieleen: 1. Kielitieteellinen: miten kieltä kuvataan (kieli ilmiönä, kielen merkitys) formalistinen – funktionaalinen 2. Kielitieto: missä kieli on, miten se syntyy (kielen olemus) kognitiivinen (mentaalinen) – sosiaalinen (yhteisöllinen) 3. Kielenoppiminen: miten kieli opitaan, mitä kielestä opitaan (käsitys kielitiedosta) tietämistä, muistamista, nimeämistä – käyttöä, toimintaa, tekemistä (Kielikasvatus: miten kieltä opetetaan)

Popsien käsitykset kielestä - Osittain implisiittisiä, osittain julkilausuttuja Äidinkieli on ihmisen ajattelun väline ja hänen havaintojensa, tietojensa ja tunteittensa ilmaisin. (POPS70, 29) Äidinkieli on ajattelun, itseilmaisun, viestinnän, sosiaalisten suhteiden ja maailmankuvan muodostumisen sekä kulttuurin siirron ja kehittämisen väline. - - Kieli on maailman muuttamista käsitteiksi. (POPS94, 42)  tulkinta koko popsia vasten - Tarkasteltavina kieltä koskevat metaforat, käsitteet, luokittelut - Erilaisia näkemyksiä paljon samassakin popsissa  painotukset, kerroksisuus  popseissa havaittavissa murroskohtia kielikäsitysten perusteella

1. Kieli rakenteina – kieli merkityksinä käytössä POPS70 VI luokan kielentuntemus: Nominien taivutus, erityisesti ne sijat, joissa oppilaiden kielenkäyttö vaatii varmentamista; tempusten syventävää käsittelyä; modukset, lauseenjäsenten täydentävää käsittelyä, uutena adverbiaali. (POPS70, 41) Luokilla VII – IX suoritetaan kieliopin kokoava systemaattisluonteinen tarkastelu: sääntöjä ja määritelmiä käsitellään perusteellisemmin (POPS70, 56).

POPS04 Funktionaalinen lähtökohta sekä kieli- että opetusdiskurssissa: kielenkäyttäjä kieliyhteisöissä, teksteillä toimimisen taidot; vuorovaikutustaidot, viestintätilanteiden merkitysneuvottelut, viestintäasenteet. Vuosiluokat 3 – 5: hän oppii ymmärtämään kieliopillisen kuvauksen perusasioita (POPS04, 48) sanojen merkitysten tarkastelua tekstiyhteydessä, sanojen ryhmittelyä merkityksen ja taivutuksen perusteella, taivutuksen tehtävä tekstilauseissa (POPS04, 49)

osaa etsiä ja luokitella tekstien sanoja eri perustein ja ryhmitellä sanoja merkityksen ja taivutuksen perusteella sanaluokkiin - - hahmottaa yksinkertaisen tekstin lauseista subjektin ja predikaatin; ymmärtää lauserakenteiden ja kappalejaon merkityksen tekstin jäsentämisessä ja osaa käyttää tietoaan kronologisesti etenevää tekstiä suunnitellessaan ja tuottaessaan; hän osaa käyttää teksteissään vaihtelevasti erimittaisia lauseita ja yhdistää niitä melko sujuvasti (POPS04, 50) Päättöarviointi: [Oppilas] osaa puhua kielen äänne-, muoto- ja lauserakenteesta sekä sanastosta; hänellä on tietoa sanaluokista ja tärkeimmistä lauseenjäsenistä (POPS04, 55)  metakielen asema opetuksessa

2. Kieli variaationa 1.Variaatio pintavaihtelun luokittelua; taustalla tavoiteltava, pysyvä kielimuoto, johon variantteja peilataan (POPS70, POPS85) 2.Variaatio kielen luonnollinen olotila, kieliä kielessä. Kieli on muutosta ja vaihtelua  vaihtelun hahmottaminen ja kuvaaminen. (POPS94, POPS04) POPS04 Kieli on tilanteittaista, kulttuurista ja yhteisöllistä vaihtelua (monenlaiset kieli- ja kulttuuri- identiteetit).

 eri äidinkielet  eri kielimuodot esiin erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja kieliympäristöissä [oppilas] tuntee keskeisimmät puhutun ja kirjoitetun kielimuodon erot ja ottaa huomioon viestintätilanteen, vastaanottajan ja välineen muun muassa kielimuotoa valitessaan; hän pystyy vaihtamaan nuorison oman puhekielen tarvittaessa yleispuhekieleksi (POPS04, 54) Hänellä on tietoa äidinkielen asemasta muiden kielten joukossa ja monikulttuurisessa kieliyhteisössä; oppilas tuntee Suomen kielitilanteen, hänellä on perustietoa Suomessa puhuttavista kielistä (POPS04, 55)

3. Kieli normeina Kieli sääntöinä, kriittisen arvottamisen kohteena: oikea/väärä, hyvä/huono  ns. puristinen kieli- ihanne (Haakana & Mäntynen 2002) POPS70:ssä normeina kieliopin rakenteiden mukaisuus, kirjoitettu kieli, standardi yleiskieli, ’kirjoitelman’ kriteerit termi kielelliset ongelmakategoriat (POPS70, 57) Äidinkielen opetuksen tavoitteena: -- opastaa oppilas huomaamaan kielessä vallitsevia säännönmukaisuuksia, joiden perusteella hän voi ilmaista itseään kielellisesti oikein. (POPS70, 31)

POPS04:ssä kielimuodon normittaminen esiintyy suhteessa käyttöön (tilanteeseen), tavoitteeseen ja tarkoitukseen. Kielenhuolto on osa ilmaisemisen ja tekstien tuottamisen taitoa. Kielen normitus ei kytkeydy kielen rakenteen kuvaukseen (vrt. POPS70). Puhe-esitysten ja kirjoitelmien laatiminen (keskeiset sisällöt): - - yleispuhekielen ja kohteliaan, kuulijan huomioon ottavan ilmaisu- ja viestintätavan opettelua; kirjoitetun kielen lause- ja virketajun kehittämistä ja oikeinkirjoituksen vakiinnuttamista (POPS04, 53) Oppilaan taito tuottaa tekstejä ja hyödyntää niitä eri tarkoituksiin: soveltaa teksteihinsä tietoa puhutun ja kirjoitetun kielen eroista, kohteliaisuuskeinoista ja oikeinkirjoituskäytänteistä. (POPS04, 55) Julkisen kielenkäytön normien hallinta vahvistaa oppilaan kieli-identiteettiä (  kielellisen tietoisuuden syveneminen, emansipatorinen tavoite).

Muita POPS04:ään sisältyviä käsityksiä kielestä 4. Kieli sosiaalisena - Idea kielestä sosiaalisena toimintana -Kieli yhteisön henkisen pääoman muotoajana (POPS94)  yhteisöjen jäsenyys ja tieto (POPS04, 44) 5. Kieli kognitiivisena -Kieli osana maailman hahmottamista ja todellisuuden jäsentämistä (POPS04) -Lukustrategiat (67)  oppimisen tehostaminen, prototyyppiset rakenteet ja jäsennystavat 6. Kieli ja identiteetti -Yksilö – yhteisö (kansallinen) – ’ihmisyys’ -Kieli- ja kulttuuri-identiteetti  ns. eettinen käänne kirjallisuudessa

-Kielitietoisuus (POPS04, 51) 7. Kieli itseilmaisuna - popseissa vuorovaikutus ja kirjoitelmat itseilmaisun välineitä  myös identiteettikysymys POPS04:ssä 8. Kieli yhteiskunnallisena ilmiönä -Kieli myös muovaa todellisuutta, ei vain heijastele sitä  kielen emansipatorinen merkitys: yksilölle, yhteiskunnalle (kielipolitiikka) -Viestinnän etiikka 9. Kieli esteettisenä ilmiönä: esteettiset elämykset, kirjallisuus – muut taiteenalat

Kielikäsitysten painotukset popseissa POPS70: Formalistis- normatiivinen näkökulma kieleen -Opetettavana yksi yhtenäinen sääntöihin puettava kielimuoto. -Kielen kuvaus eksakteina sääntöinä. Opetuksen tavoitteena saada oppilas tuntemaan ja noudattamaan sääntöjä. POPS85: Kieli ”käytössä” 1.kielen luonnehdinta popsin yleisessä osassa kielenkäyttötilanteista ja kielimuodoista lähtien eli funktionaalinen lähestymistapa kieleen 2. Opetusdiskurssissa (oppiaineksessa) variaation kuvaaminen luetelmina (kielen tehtävät ja kielenkäyttötilanteet) ja rakennepiirteittäin,

 kielioppikategorioiden hallinta, norminmukaisen kielenkäytön sisäistäminen oppiaineksen määrittelyssä rakennelähtöisyys eli formalistinen näkemys kielestä (”esineellinen” kielitieto) - taidot kognitiivisina: vastaanottavat ja tuottavat taidot (passiiviset ja aktiiviset)  toisistaan irrallisia, peräkkäin kehittyviä (viestinnän puheketjumalli)

POPS94: Funktionaalinen käsitys kielestä (  oppimiskäsitys) -Kieli yksilön ulkoisen ja sisäisen tietoisuuden rakentajana: kielen havainnointi ja tutkiminen  kielikokemusten jäsentäminen ja merkityksellistäminen (kielitietoisuus) -Kielen emansipatorinen ulottuvuus: tiedostumisesta toimintaan, -identiteetti- ja kulttuurikysymykset POPS04: Funktionaalinen näkökulma, kielen rakenteet opetusdiskurssissa - Kieli tekemistä, merkitysten hakemista ja käyttöä - Kieli sosiaalisena toimintana -Laaja tekstikäsitys -Osallisuus: yhteisöt, kulttuurit, yhteiskunta  erilaiset identiteetit -Metakielen avulla 1) erilaisten kielenkäyttötilanteiden jäsentäminen, 2) kieli rakenteellisena ilmiönä