Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Puhetilanteen kieli.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Puhetilanteen kieli."— Esityksen transkriptio:

1 Puhetilanteen kieli

2 Tehtäviä blogiin Lue ennen tehtäviä diat 3-4 ja tutustu kielen rekistereihin. Seuraavissa dioissa on tehtäviä omaan opiskelublogiin. Muista kysyä tarvittaessa neuvoa blogin käytöstä opettajalta. Luo uusi artikkeli otsikolla ”Kielen rekisterit”. Tee tehtävät 1 ja 2.

3 Puhetilanteet Vaihtelevat kahdenkeskisistä keskusteluista ryhmätilanteisiin Puhetilannetta varten on syytä päättää, millä tyylillä viesti menee parhaiten perille Viestinnässä pärjää usein arkikielellä Mitä julkisempi tilanne, sitä asiatyylisempi kielen pitää olla

4 Puhetyyli asiakaspalvelussa ja työkavereiden kesken
Teitittely ”Kuinka voin auttaa Teitä?” (vrt. ”Kuinka voin auttaa?”) Kohtelias ja ystävällinen kieli Pyrkimys mahdollisimman sujuvaan vuorovaikutukseen, vastapuoli ei ”menetä kasvoja” Puhetta voi pehmentää muuttamalla verbin modus konditionaaliin: ”Voisitko tehdä tämän puolestani?” (vrt. voitko) Pehmennyksinä toimivat myös sanat ja lauserakenteet esimerkiksi ”saattaa”, ”ehkä”, ”olisiko”. ”Olen kanssasi samaa mieltä, emmekö voisi…” ”En haluaisi vaivata teitä, mutta…”

5 Tehtävä 1: Kirjoita blogiin nämä virkkeet
Tehtävä 1: Kirjoita blogiin nämä virkkeet. Muunna lausahdukset pehmeämmiksi ja asiallisemmiksi. Kuvittele puhuvasi asiakkaalle: ”Ole hiljaa!” ”Tämä paita on liian pieni sinulle.” ”Siirtykää vasemmalle!” ”Hän ei ole tänään töissä. Tulkaa huomenna takaisin.” ”Haloo!” (puhelimeen vastatessa)

6 Puhutun ja kirjoitetun kielen erot
Meidän tulisi osata kolmenlaista suomen kielen muotoa: Arkipuhe (murre ja slangi) Julkinen puhekieli (ns. harkitumpaa arkipuhetta) Muodollinen kieli, kirjakieli (kirjoitetun kielen normeja noudattavaa kieltä) Puheen rekisteri valitaan tilanteen mukaan Puhutulle kielelle vaikea kehittää tyhjentävää kielioppia Sidoksissa aikaan, puhuttua kieltä ei voi pyyhkiä pois Kieleen tuovat eroa monet käyttäjään liittyvät tekijät (esim. ikä, murrealue, ammattislangin käyttö töissä)

7 Tehtävä 2: Lue aiempi dia (6)
Keksi erilaisia kielenkäyttötilanteita, joissa voisit käyttää kielen eri rekistereitä. Mieti ennen kaikkea sitä, kenelle puhutaan. Esim. Puhun isoäidilleni paikallisella murteella. Esittele lyhyesti jokin ammattialaasi liittyvä tuote ja sen tärkeimmät ominaisuudet niin, että kuuntelijana on Tuotteen ostava asiakas, jolle myyt tuotetta Uusi työkaverisi, jota perehdytät työtehtäviin

8 Tehtävä 3: Katso video teitittelystä. Käytä kuulokkeita.
Kommentoi blogiisi: 1. Kuinka yleistä teitittely on haastateltavan mielestä nykyään? 2. Ketä pitäisi teititellä? Milloin ei?


Lataa ppt "Puhetilanteen kieli."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google