Hiihtäjän psyykkinen valmennus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Miksi ja mitä hyötyä trauman käsittelystä valmentamiseen
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
10 vinkkiä voimaantumiseen
Listening comprehension
Maahanmuuttaja mielenterveyspalveluissa
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Mitä on itsetunto?.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Työrauha ja haastavat tilanteet
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Oppimisen tavoitteet ja osaamisen oivallukset SpiritUra -valmennuksessa Tavoitteeni - millaista muutosta tavoittelen valmennusprosessin tuloksena oman.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Koulussa elämää opettelemassa
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
OTTELUUN JA HARJOITUKSIIN VALMISTAUTUMINEN.  TAVOITE: Parhaaseen suoritukseen oikealla hetkell ä !  Kykenee pelaamaaan kykyjens ä yl ä rajoilla ja jopa.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Yrittäjien hyvinvointikilta® yrittäjien hyvinvointia tukemassa Yrittäjien hyvinvointikilta on Suomen Mielenterveysseuran ja Suomen Yrittäjien kehittämä.
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Suuttumuksen hallinta
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Stressin kahdet kasvot. Stressi … f - p - s oireina ilmenevä häiriötila, joka johtuu yksilön kokemuksesta, ettei hän kykene selviytymään häneen kohdistuvista.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Kieli itseilmaisun välineenä
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Mitä avuksi esiintymiseen?
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Volitioprosessi, tahdon!
Opintopsykologi Katja Hietanen
Opintopsykologi Katja Hietanen
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Hiihtäjän psyykkinen valmennus Valmentajapankki, Vuokatin urheiluopisto 29.10.2011 Satu Pusa

Satu Pusa Psyykkisen valmennuksen menetelminä mm. Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi Satu Pusa NLP Master Coach / NLP Trainer, rentoutusohjaaja SHY, TRE ohjaaja Psyykkisen valmennuksen menetelminä mm. NLP Neuro Linguistic Programming (keho ja mieli kommunikoivat keskenään kielen/sanojen/puheen kautta -> vaikutukset hermojärjestelmään) Rentoutuminen/suggestoterapia (nk. flow-tila, palautumisen edistäminen, mielikuvaharjoittelu, piilevien voimavarojen hyödyntäminen) Logoterapia (ihmisen tahto tarkoitukseen; elämänmittaiset tavoitteet vs. urheiluelämä) TRE Tension Releasing Exercises (syvien jännitystilojen purkaminen, palautuminen)

LÄHTÖAJATUS Ratkaisu on jo olemassa. Se pitää vain löytää. Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi LÄHTÖAJATUS Ratkaisu on jo olemassa. Se pitää vain löytää. ”Aarteenmetsästyksessä” kaikki keinot ovat sallittuja. Pienenkin oivalluksen kautta mahdottomuusmaailmasta mahdollisuusmaailmaan.

Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi

Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi

Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi

Psyykkisen valmennuksen MENETELMIÄ Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi Psyykkisen valmennuksen MENETELMIÄ

Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi NLP –pohjaisissa menetelmissä käytetään näkökulman laajentamiseen useita AISTIKANAVIA VISUAALINEN KIELI, luo mm. asioista helposti mielikuvia kuvina. (miltä näyttää, mitä näet, värit/muoto/valoisuus...) AUDITIIVINEN KIELI, muistaa mm. helposti tarinoita. (miltä kuulostaa, mitä kuulet, äänekkyys/äänen sävy...) KINESTEETTINEN KIELI, tunnekinesteettinen kieli muistaa helposti ”fiiliksiä”, liikekinesteettinen kieli helpommin ”tekniikkaa tai tekemistä” (miltä tuntuu, mitä tunnet, materiaalien tuntu, kylmä/lämmin...) LOOGIS-JÄRKEVÄ KIELI, hahmottaa helposti kokonaisuuksia ja järjen pohjalta. (jos ajattelet näin... miten kannattaisi ajatella... loogisesti ajateltuna...)

2. Elävöittäminen/ Etäännyttäminen/ Mielikuvan muokkaaminen Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi ”Vuosikello” 2. Elävöittäminen/ Etäännyttäminen/ Mielikuvan muokkaaminen 3. Eri näkökulmista tarkastelu/ tarkastelu ajan näkökulmista (menneisyys /tuleva)

Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi 4. KYSYMYKSET, joilla haastaa uskomusta tarvitsevat luottamuksen ja hyvän vuorovaikutussuhteen, että sinulla on oikeus kysyä näin; älä loukkaa! Onko tuo totta? (Onko tuo oikeasti totta?) Onko se aina niin? (Ihan aina? Kaikkialla…? Joka päivä? Joka hetki? Silloinkin kun nukut?) Onko se niin joka tilanteessa, ihan aina? (Silloinkin kun syöt jätskiä...? – jonkin luontaisesti keksimäsi kysymyksen heittäminen saattaa toimia parhaiten!) Milloin / minkä ikäisenä ryhdyit ajattelemaan noin? Onko tuo sinun ajatuksesi? Onko tuo sinun tunteesi? Kenen tunne se on? Oletko joskus ajatellut toisin? Mitä tapahtuisi jos ajattelisit toisin? Miten kannattaisi ajatella? Mitä tapahtuisi, jos laittaisit tuon ajatuksen museoon / lähettäisit sen avaruuteen? jne. jne. Kysy vaikket saisi vastausta. Kysyminen on joskus parasta vuorovaikutusta.

Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi 5. Tasot Ylempi taso määrittää aina alemman. Kolme alinta helposti havaittavissa, kolme ylintä ovat usein enemmän piilossa. Itseä suurempi – Ajatus tehtävästä- Elämäntehtävä – Tarkoitus Mitä tarkoitusta varten? Minäkuva – Kuva itsestä – Ajatus itsestä - Identiteetti Kuka? Tapa ajatella – Arvomaailma - Uskomuksia Miksi? Osaaminen – Taidot – Voimavarat Miten? Tekeminen – Reaktiot – Tavat toimia - Käyttäytyminen Mitä? Ympäristö – Aika – Paikka Milloin? Missä?

6. Ominaisuuksien/ voimavarojen ankkurointi Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi 6. Ominaisuuksien/ voimavarojen ankkurointi 7. Asteikko (0) 1 ......... 10 8. Rentous /Rennon suorituksen tila

RENTOUTUSHARJOITTELU – KILPAILUJÄNNITYS Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi RENTOUTUSHARJOITTELU – KILPAILUJÄNNITYS Rentoutusharjoittelusta haetaan apua useimmiten stressin hallintaan kilpailutilanteissa. Rentoutusharjoittelusta saadaan konkreettista apua jännityksen säätelyyn.

MITEN… ? itsetuntoa vahvemmaksi itseluottamuksen nostamista Satu Pusa p. 0400 854 005 www.voimapaikka.fi Psyykkinen valmennus voi olla myös luovaa asioiden tarkastelua, toimivan näkökulman etsimistä esim. tilanteissa.. itsetuntoa vahvemmaksi itseluottamuksen nostamista jännittämisen hallintaa keskittymisen lisäämistä stressitilan tunnistamista tunne- ja tahtotilojen säätelemistä onnistuneiden kokemusten hyödyntämistä (mallittaminen) epäonnistumisten purkaminen pettymysten käsittely loukkaantumisten käsittely jne.