FIPSU Eettisyyttä ja edunvalvontaa -seminaari 3.3.2010 FM, VTK Johanna Komppa suomen kielen ja viestinnän lehtori Metropolia AMK, Terveys- ja hoitoala.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

HumanistiURA Tutkinnon tuhannet mahdollisuudet Humanistitutkimuksen tuloksia Akavan Erityisalat Humanistitutkimus 2013.
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
Työhönvalmennuksella työelämään
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
S2-tiimin muistiinpanot
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Pertti Koskinen Talotekniikan opettaja Ammattiopisto
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
Vastuuopettajapäivät Lappeenranta Olli Ervaala Osaamisperustaisista opetussuunnitelmista.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
TAITOTASO 3 = KYNNYS- ELI KESKITASO
HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMAN LAATIMINEN
SUULLINEN HARJOITTELU
Anne Eronen-Lindeblad
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Oulun aikuislukio 2014.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Riitta Meretoja kehittämispäällikkö, dosentti, HUS
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
AMKKIA –hanke arvioinnin uudistajana kielten opetuksessa Tarmo Ahvenainen, kielten osasto Opetuksen teemapäivä W:\KIELET\kehitys\amkkiakyamk.ppt.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Kielitaito on kilpailuetu
Kielenopetus eri asteilla
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Asikkalan vuodeosasto Tiina Nikula-Holttinen
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Viestintäsuunnitelma
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Integroiva koulutus lähtömaissa ulkomailta rekrytoitaessa – Case Study: Filippiinit Euroopan muuttoliikeverkoston kansallinen seminaari
Kieliopintojen tavoitteet Perusopintoihin kuuluvien pakollisten kieliopintojen tavoitteet on määritetty ammattikorkeakouluopinnoista annetussa asetuksessa.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Kieliopinnot KyAMKissa Svenska? Ja, tack! English? Yes, please!
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Kieliopintojen tavoitteet
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kotoutumiskoulutus verkossa
Kieli itseilmaisun välineenä
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Essee – tekstien jalokivi
Työelämän tekstejä sähköposti.
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Kulttuurienvälinen viestintä
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
OSAAMISKANSIO Nimi.
Esityksen transkriptio:

FIPSU Eettisyyttä ja edunvalvontaa -seminaari FM, VTK Johanna Komppa suomen kielen ja viestinnän lehtori Metropolia AMK, Terveys- ja hoitoala

a) jollakin osaamallasi vieraalla kielellä? b) sillä vieraalla kielellä, jota osaat mielestäsi vähän? Johanna Komppa, 2

Johanna Komppa, 3

 Vaikeudet selviytyä työtehtävistä  Vaikeudet ymmärtää viranomaisohjeita ja työtä koskevia säädöksiä  Työturvallisuusriski itselle ja muille  Potilasturvallisuusriski → Rasite työyhteisölle Työntekijän oma oikeusturva vaarassa Johanna Komppa, 4

 Kunkin ammatin kielenkäyttövaatimukset määrittelevät riittävän kielitaidon  Mitä korkeampi koulutus, sitä enemmän kielitaitovaatimuksia  Tärkeitä kielitaidon tarpeen määrittäjiä ◦ Keskeiset työtilanteet ◦ Tekstit, joita työssä joutuu ymmärtämään ja mahdollisesti kirjoittamaan ◦ Asiakaspalvelutilanteet Johanna Komppa, 5

Sosiokulttuurinen ympäristö KielenkäyttötilanteetTekstit asiakkaat, potilaat oman työyhteisön moniammatillinen henkilökunta omaiset terveysalan edustajat (esim. farmaseutit) hoitotyön kliiniset tilanteet akuutit hoitotyön tilanteet lääkkeisiin liittyvät tilanteet suullinen ja kirjallinen raportointi tulohaastattelu ohjaus ja neuvonta (kasvokkain, puhelimitse) hoitoneuvottelut puhelimessa toimiminen (hoitaja – lääkäri, hoitaja – laboratorio) tiedotus tiedonhankinta Ymmärtäminen kotisairaanhoidon ohjeet tiedotteet, esitteet raportit, tutkimukset esittelyt lait, asetukset Pharma Fennica, Käypä hoito Tuottaminen kaavakkeet (kirjaaminen) hoitoyhteenveto ohjeet viestit, sähköpostit Johanna Komppa, 6

Johanna Komppa, 7 Taitavan kielenkäyttäjän taitotasot C1 ja C2 Itsenäisen kielenkäyttäjän taitotasot B1 ja B2 Peruskielitaito taitotasot A1 ja A2

 ymmärtää pääkohdat selkeistä yleiskielisistä viesteistä, joita esiintyy esim. työssä, koulussa ja vapaa-aikana.  selviytyy useimmista tilanteista matkustaessaan kohdekielisillä alueilla.  pystyy tuottamaan yksinkertaista, johdonmukaista tekstiä tutuista tai itseään kiinnostavista aiheista  pystyy kuvaamaan kokemuksia ja tapahtumia, unelmia, toiveita ja tavoitteita  pystyy perustelemaan ja selittämään lyhyesti mielipiteitään ja suunnitelmiaan. (Eurooppalainen viitekehys 2003: 48.) B1 on  kotoutumiskoulutuksen tavoitetaso (B1.1)  kansalaisuushakemukseen vaadittava taitotaso (B1.2) Johanna Komppa, 8

 ymmärtää pääajatukset konkreetteja ja abstrakteja aiheita käsittelevistä monitahoisista teksteistä, myös oman erityisalansa käsittelystä.  viestiminen on niin sujuvaa ja spontaania, että hän pystyy säännölliseen vuorovaikutukseen syntyperäisen kanssa, ilman että se vaatii kummaltakaan osapuolelta ponnisteluja.  pystyy tuottamaan selkeää, yksityiskohtaista tekstiä hyvinkin erilaisista aiheista, esittämään mielipiteensä jostakin ajankohtaisesta asiasta ja selittämään eri vaihtoehtojen edut ja haitat. (Eurooppalainen viitekehys 2003: 48.) Johanna Komppa, 9

 B2-tason kielitaito?  Kyse myös ◦ kommunikointivalmiuksista ◦ sosiokulttuurisesta tietotaidosta ◦ selkeästä ääntämyksestä Johanna Komppa, 10

 Kotoutumiskoulutus ◦ 45 ov; yksi opintoviikko on 40 h ◦ B1-tason saavuttamiseen käytössä 1800 h  Tasolta toiselle siirtyminen ◦ vaatii satoja tunteja ◦ on nopeampaa asteikon alemmilla tasoilla, ylemmillä tasoilla eteneminen on hitaampaa  B2-taitotaso vaatii laskennallisesti 2000– 3000 h Johanna Komppa, 11

 Ammattikieltä tarvitaan ◦ työtehtävissä selviytymiseen ◦ substanssin käsittelyyn.  Yleistä kielitaitoa tarvitaan ◦ työyhteisöön sitoutumiseen ◦ suomalaisen yhteiskunnan osallisuuteen ◦ työtehtävien mahdolliseen vaihtamiseen ◦ työuralla etenemiseen Johanna Komppa, 12

 Suomen opetuksen tarjonta loppuu liian usein B1-taitotasolle.  Ammatillisen kielenopetuksen tarjonta ollut vähäistä ◦ oppijalla ei ole ollut mahdollisuuksia omaehtoiseen ammatillisen kielen täydennyskoulutukseen  Suomen opetuksen traditio on muutoksessa ◦ kommunikointivalmiuksien opettaminen ◦ toiminnasta lähtevä kielenopetus Johanna Komppa, 13

 Oppijan oma asenne ja motivaatio ratkaisevat  Tärkeää tarjota myös mahdollisuus käyttää vähäistäkin opittua Johanna Komppa, 14