Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kieliopintojen tavoitteet Perusopintoihin kuuluvien pakollisten kieliopintojen tavoitteet on määritetty ammattikorkeakouluopinnoista annetussa asetuksessa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kieliopintojen tavoitteet Perusopintoihin kuuluvien pakollisten kieliopintojen tavoitteet on määritetty ammattikorkeakouluopinnoista annetussa asetuksessa."— Esityksen transkriptio:

1 Kieliopintojen tavoitteet Perusopintoihin kuuluvien pakollisten kieliopintojen tavoitteet on määritetty ammattikorkeakouluopinnoista annetussa asetuksessa (8 §) ja siihen perustuvassa tutkintosäännössä. Tutkinnon suoritettuaan opiskelija on 1.saavuttanut koulutusohjelman pakollisessa vieraassa kielessä (pakollisissa vieraissa kielissä) sellaisen suullisen ja kirjallisen taidon, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen (352/2003, §8), 2.osoittanut sellaista ruotsin/suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa lain (424/2003, 6§) julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavaa ruotsin/suomen kielen taitoa kaksikielisessä viranomaisessa.

2 Kieliopintojen tuottama osaaminen Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneen opiskelijan saavuttama kieli- ja viestintäosaaminen suomenkielisissä koulutusohjelmissa Opiskelijalla on vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, joiden avulla hän selviytyy eri viestintätilanteissa. Hän osaa välittää viestinsä tilanteen edellyttämällä tavalla eri kanavia käyttäen. Hän tiedostaa kulttuurierojen vaikutuksen viestintään ja osaa toimia eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa. Hän osaa hakea kriittisesti uutta tietoa eri menetelmin ja välinein sekä jakaa tietoaan yhteiseksi hyväksi ja hyödyntää muilta saamaansa tietoa.

3 Kieliopintojen tuottama osaaminen Opiskelija pystyy itsearvioinnin kautta muodostamaan realistisen käsityksen kielitaidostaan. Hän ymmärtää kielitaitonsa rajoitukset erilaisissa viestintätilanteissa ja osaa käyttää erilaisia keinoja kielellisten ja viestinnällisten ongelmien ratkaisuun. Hän tuntee aikuisen kielenoppijan erityispiirteet ja osaa käyttää itselleen sopivia oppimisstrategioita.

4 Kaikille koulutusohjelmille yhteinen osuus Ammattikorkeakoulun yhteisissä perusopinnoissa on kieli- ja viestintäopintoja yhteensä 14 opintopistettä. Suomen kieli Viestintätaito 3 op 2. kotimainen kieli Työelämän ruotsi 1, 2 op Työelämän ruotsi 2, 3 op 1. vieras kieli Työelämän englanti 1, 3 op Työelämän englanti 2, 3 op 2. kotimaisen ja 1. vieraan kielen opetuksen järjestämistä varten pidetään 1. lukuvuoden syyslukukaudella tasokokeet. Tasokokeissa heikosti menestyneille järjestetään valmentavia kursseja.

5 Koulutusohjelmakohtaiset kieliopinnot Kaikille koulutusohjelmille yhteisen osuuden lisäksi monissa koulutusohjelmissa on erityisesti kyseisen koulutusohjelman opiskelijoille suunnattuja opintoja. Ks. koulutusohjelman tai suuntautumisvaihtoehdon opintojen rakennekaavio tai -taulukko. http://soleops.kyamk.fi/opsnet

6 Vapaasti valittavat kieliopinnot Pakollisten opintojen lisäksi kielten opintojaksoja voi sisällyttää tutkintoon vapaasti valittaviin 15 op ja ylimääräisiin opintoihin halutussa laajuudessa. Vapaasti valittaviin kursseihin kuuluvat lähinnä koulutusohjelmista riippumattomat kielten lisäkurssit, mutta myös koulutusohjelmakohtaisia erikoiskursseja voi sisällyttää vapaasti valittaviin opintoihin. Vapaasti valittavissa kielissä noudatetaan seuraavaa järjestystä (soveltuvin osin myös pakollisissa kielissä): Ei aikaisempia opintoja: alkeiskurssi 1, A1 Yhden vuoden opinnot: alkeiskurssi 2, A1 Lukio-opintoja tai vastaavia opintoja vähintään 2 v: peruskurssi 1 – 3, A2 Ilmoittautuminen Winhaan. Tarvittaessa ota yhteys opintojen ohjaajaan.

7 Osallistuminen opetukseen Oppitunneilla läsnäolo on välttämätöntä opiskelun onnistumisen kannalta. Suullista kielitaitoa ei voi hankkia pelkästään itse lukemalla. Tästä syystä kielten opettajat pitävät läsnäolokirjaa. Kurssin suorittamisen edellytyksenä on riittävä määrä läsnäoloa (vähintään 75 % oppituntien määrästä). Poissaolojen takia hylättyä kurssia ei voi tenttiä. Kurssille on osallistuttava uudelleen.

8 Kieliopintojen hyväksilukeminen Opiskelijalla on mahdollisuus korvata pakolliset kielten opintojaksot joko kokonaan tai osittain aiemmin suorittamillasi korkeakoulutasoisilla kieliopinnoilla. Toinen tapa hyödyntää jo olemassa olevaa kielitaitoasi on AHOT -prosessi (= aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen ja tunnistaminen). Jos tutustuttuasi opinto-oppaaseen kirjattuihin kurssien osaamistavoitteisiin olet sitä mieltä, että hallitset jo kurssien sisällön, voit hakea pääsyä AHOT-menettelyyn. Hyväksi luvusta päättää kielten osaamisalapäällikkö

9 Kielten kokeet Kunkin opintojakson alussa ilmoitetaan opintojakson suorittamistapa. Kokeet voidaan järjestää kurssin yhteydessä tai yleisinä kielten tenttipäivinä. Yleiset tenttejä koskevat säädökset ovat luettavissa tutkintosäännöstä. Kielten tenttipäivät Kielten osaamisalan tenttipäiviä on vuosittain viisi. Lukuvuonna 2010 – 2011 tentit ovat tiistaisin kello 17 – 20 oheisina päivinä: 14.9.2010, 9.11.2010, 11.1.2011, 8.3.2011, 10.5.2011 Tenttiin ilmoittaudutaan viimeistään viikkoa ennen tenttipäivää opiskelijahallintaohjelmalla (Winha) sekä ilmoittautumiskuorella. Kielten tentit pidetään Metsolan toimipisteen isossa auditoriossa, ellei kielten ilmoitustauluilla toisin mainita. Ks. www.kyamk.fi/tyojarjestykset

10 Opintojaksojen taso Kielten opintojaksojen tasokuvaus perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen. Toisen kotimaisen kielen osalta minimitasovaatimus oheisella asteikolla on B1. Ensimmäisen vieraan kielen osalta on valtakunnallisesti asetettu tavoitteeksi, että 80 % amk-tutkinnon suorittaneista ovat tasolla B2. B2 Ymmärtää pääajatukset konkreetteja ja abstrakteja aiheita käsittelevistä monitahoisista teksteistä, myös oman erityisalansa käsittelystä. Viestiminen on niin sujuvaa ja spontaania, että hän pystyy säännölliseen vuorovaikutukseen syntyperäisten kanssa ilman, että se vaatii kummaltakaan osapuolelta ponnisteluja. Pystyy tuottamaan selkeää, yksityiskohtaista tekstiä hyvinkin erilaisista aiheista, esittämään mielipiteensä jostakin ajankohtaisesta asiasta ja selittämään eri vaihtoehtojen edut ja haitat. B1 Ymmärtää pääkohdat selkeistä yleiskielisistä viesteistä, joita esiintyy usein esimerkiksi työssä, koulussa ja vapaa-aikana. Selviytyy useimmissa tilanteista matkustaessaan kohdekielisillä alueilla. Pystyy tuottamaan yksinkertaista, johdonmukaista tekstiä tutuista tai itseään kiinnostavista aiheista. Pystyy kuvaamaan kokemuksia ja tapahtumia, unelmia, toiveita ja tavoitteita. Pystyy perustelemaan ja selittämään lyhyesti mielipiteitä ja suunnitelmia. Huom. yksittäiset opintojaksot arvioidaan tavalliseen tapaan asteikolla 1 - 5.

11 Tasotestit Englanti –kokeeseen osallistuvat kaikki ammattioppilaitoksista tulevat opiskelijat sekä ylioppilaat, joiden yo-tutkinnon arvosana englannissa on alle cum laude approbatur –muista ammattikorkeakouluista siirtyvien opiskelijoiden ei pääsääntöisesti tarvitse osallistua tasotestiin – varmista asia kysymällä opettajalta tai osaamisalapäälliköltä Ruotsi – kokeeseen osallistuvat (ks. englanti)

12 Tasotestit Tasotestien perusteella määritetään opiskelijan osallistuminen valmentaville kursseille: –heikko tulos – valmentava kurssi 1+2 –parempi tulos – valmentava kurssi 2 –hyvä tulos – ei valmentavia kursseja (yo-tutkinnossa cl tai parempi – ei valmentavia kursseja)

13 Englannin ja ruotsin lähtötasotestit LL-ryhmillä englanti pidetty, muilla syyslukukauden aikana myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana ruotsi joulukuussa/kevätlukukaudella

14 Lisätietoa Kielten opetuksen nettisivustot (internet, intranet) www.kyamk.fi  Koulutus  Kielten opiskelu


Lataa ppt "Kieliopintojen tavoitteet Perusopintoihin kuuluvien pakollisten kieliopintojen tavoitteet on määritetty ammattikorkeakouluopinnoista annetussa asetuksessa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google