Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKatriina Sariola Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg
2
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 2 Määritelmä Kaikenlainen kaupallinen toiminta organisaatioiden ja henkilöiden välillä, joka perustuu digitaalisen datan (esim. teksti, ääni ja kuva) käsittelyyn ja välitykseen
3
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 3 Esitelmän kysymykset Onko EC laajennus tavalliseen kaupankäyntiin vai jotakin täysin uutta? Mitä uusia mahdollisuuksia EC luo? Mitä esteitä sähköisellä kaupankäynnillä on?
4
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 4 Yritysten näkökulma Myynnin kasvattaminen ja markkinointi verkossa Tuotteiden esittely: katalogit, hinnasto Suoramyynti asiakkaille Dokumenttien välitys: hankinta, rahoitus, kuljetus, laki- ja veroasiat vähentää paperityötä ja läpimenoaikoja tehokkuus
5
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 5 Ympäristö Paljon multimediadataa Hajautetut, itsenäiset ja erilaiset informaation lähteet Mahdollistaa päätöksenteon tuen Internet infrastruktuurina
6
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 6 Kategorioita B2C: pienet määrät pienellä kustannuksella B2B: markkinapaikat, kattaa liiketointen kokonaisuudet, esim. tarjontaketjun hallinnan ja neuvottelut B2G: haittana valtion määräykset, FASA:n linjaus: virastojen tarjoukset EDI:llä v. 1999 B2E: palvelut työntekijöille P2P: napster
7
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 7 B2B liikevaihto kasvaa $185 miljardista (v. 2000) 1.26 biljoonaan (v. 2003) lähde: eCommerce: B2B report, eMarketer
8
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 8 Toimintoja Reaaliaikainen markkinointi Tilauksen käsittely Maksu, laskentatoimi Toimitus tai toimituksen hallinta Tekniikan tuki, asiakaspalvelu, after sales ja jälleenmyynti -toiminta Informaation keruu ja käsittely
9
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 9 Eri malleja ja markkinointistrategioita E-myymälä E-hankinta E-huutokauppa E-ostoskeskus Kolmannen osapuolen markkina Virtuaaliset yhteisöt Lisäarvon tuottajat: pankit, palvelujen yhdistäjät, yhteistyön tuki ja suunnittelu Informaatiopalvelut, hakukoneet
10
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 10 Mistä on kyse? Informaatiosta Transaktiokustannusten muutos Markkinan rakenteen muutos Yritysten rajojen muutos Uusia tuotteita, prosesseja ja palveluita Nopeus
11
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 11 Teknisiä näkökohtia Laitteisto: verkkoarkkitehtuuri Ohjelmisto: applikaatiot, protokollat, (XML) Turvallisuus: palomuurit, salaus, sertifikaatit Luotettavuus: viankestävät järjestelmät
12
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 12 Esimerkkejä Kirja Amazonista, maksu luottokortilla Ohjelmiston päivitys, maksu netissä Uutis-, sää- tai elokuvapalvelut, maksu mainoksia katsomalla Kokoelmasta puuttuvan LP:n hankinta, eBay AOL jäsenyys, viestintä kyberavaruudessa
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.