Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTauno Uotila Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
AMKKIA –hanke arvioinnin uudistajana kielten opetuksessa Tarmo Ahvenainen, kielten osasto Opetuksen teemapäivä 22.5.2003 W:\KIELET\kehitys\amkkiakyamk.ppt
2
AMKKIA –hanke arvioinnin uudistajana kielten opetuksessa 1.Mitä me arvioimme kun arvioimme kielitaitoa? Mitä me arvioimme kun arvioimme kielitaitoa?Mitä me arvioimme kun arvioimme kielitaitoa? 2. AMKKIA-hankkeen tausta. AMKKIA-hankkeen tausta. AMKKIA-hankkeen tausta 3. Taitotasoasteikot ja kriteeriviitteinen arviointi aitotasoasteikot ja kriteeriviitteinen arviointiaitotasoasteikot ja kriteeriviitteinen arviointi 4. A4. AMKKIA-hanke ja sen tuotokset 4. A 5. Taitotasoarvionnin rajoitukset 5. Taitotasoarvionnin rajoitukset 6. 6. Ammatillisen kielenopetuksen arvioinnin tulevaisuudennäkymiä 6. 7. Kielten osaston toimenpiteet
3
1. Mitä me arvioimme kun arvioimme kielitaitoa? Kielitaidon osa-alueiden painotuseroja arvioinnissa esim. kieliopillinen oikeellisuus vs. pragmaattinen kielitaito (kielen käyttö tilanteeseen sopivalla tavalla) oikean terminologian hallinta vs. kyky käyttää kiertoilmausta korvaamaan puutteet sujuvuus vs. tarkkuus kielen oikeellisuus vs. viestin ymmärrettävyys peruskielitaito – yleinen viestintätaito – ammatillisen substanssin hallinta Arvioijan kielitaitokäsitys vaikuttaa suuresti arviointitapaan
4
2. AMKKIA-hankkeen tausta 1 Tavoite: kielitaidon arvioinnin yhdenmukaistaminen eri ammattikorkeakouluissa ja opintosuunnilla OPM:n AMK-kieltenopetusta selvittänyt työryhmä 1999: tarve arvioinnin kehittämiseen olemassa Ammattikorkeakoulujen opettajien kokemuksen ja Jyväskylän Yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen arviointiasiantuntemuksen yhdistäminen Vaihe 1 (2000-2001): arviointijärjestelmän luominen
5
2. AMKKIA-hankkeen tausta 2 Vaiheen 1 julkaisu: Juurakko Taina (toim.) Kielitaidon arvioinnin yhdenmukaistaminen ammattikorkeakouluissa. Hämeen AMK kielikoulutuskeskus 2001. Vaihe 2 (2002-2003): koulutus, uusien tehtävien tekeminen Kielet: englanti, ruotsi, suomi toisena kielenä; alat: tekniikka, kauppa, sote Osanottajia kahdessa vaiheessa yht. yli 130, lähes kaikista AMK:sta Koordinaattorit Yliopettaja Taina Juurakko Hämeen AMK Yliopettaja Anneli Airola Pohjois-Karjalan AMK
6
3. Taitotasoasteikot ja kriteeriviitteinen arviointi kielitaito eri tasoilla kuvataan kriteerien avulla kukin suoritus arvioidaan vain taitotasoasteikon mukaan kokelaan tulosta ei suhteuteta muiden kokelaiden suorituksiin eikä hänen aiempaan kielen opiskelu- tai käyttöhistoriaan eivät suoraan verrannollisia opintojaksojen arvosanoihin (useimmat) taitotasoasteikot kuvaavat kielitaidon tasoa alkeista erinomaiseen kielitaitoon 6-portaisia taitotasoasteikkoja esim. Euroopan Neuvoston viitekehys, YKI, AMKKIA
7
4. AMKKIA-hanke ja tuotokset tuotoksena kalibroitu arviointivatupassi
8
Vatupassi=Tehtäväpaketti Alakohtaisia testitehtäviä (tekniikka [myös eri tekniikan osa- alueille], kauppa, sosiaaliala, terveysala) arviointiohjeineen kielet englanti ja ruotsi yli 200 tehtäväkokonaisuutta/kieli maamerkit? ilmestyy elokuussa 2003 yksi CD-ROM jolla word-tiedostoina tekstimuotoiset tehtävät kuullunymmärtämistehtävistä useita romppuja (audiomuotoisia), 1-2 joka alalle toinen julkaisu
9
5. Taitotasoarvionnin rajoitukset - mitä AMKKIA-vatupassilla ei voi mitata? kaiken arvioinnin tarkoitus ei ole edes tuottaa tietoa taitotasosta oppimisprosessin arviointi suoritusarviointi ei sovellu taitotason määrittäjäksi
10
Suoritusarviointi (autenttinen arviointitehtävä) Grant Wiggins: Educative Assessment On realistinen On integroitu haaste, jossa tietoa ja päättelykykyä tulee käyttää innovatiivisesti Vaatii oppijaa tekemään laadukkaan tuotoksen/suorituksen sekä perustelut sille Vaatii tietoa ympäröivästä todellisuudesta Simuloi todellista kontekstia (sotkuinen ja epäselvä) Käsittää ennakoitavissa olevan tehtävän Mahdollistaa suunnittelun, harjoittelun ja apuneuvojen käytön Lopputuloksen muoto ei useinkaan täsmällisesti ennustettavissa →reliaabelius taitotason määrittäjänä alhainen, mutta →voi olla erinomainen esim. ammattikielen portfolion osana ja laadullisen palautteen antamiseen
11
6. Tulevaisuuden mahdollisia kehityspolkuja 1 – miten AMKKIA-vatupassia voi käyttää? 1. AMKKIA-tehtävien käyttö sellaisenaan tai muokattuna opintojakson taitojen testaamisessa (kokeissa) 2. AMKKIA-taitotasojen käyttö opintojakson sisällä, yksittäisen tehtävän arvioinnin kriteerinä: esim. Insinööriopiskelijan englannin kurssilla tekemä yritysesittely on kiitettävää (5) tasoa, kun se osoittaa puhumisen olevan AMKKIA:n taitotasolla X; ja tyydyttävää tasoa (1), kun se osoittaa puhumisen taidon olevan tasolla Z. X: ja Z:n määrittelyperusteita: viestintätilanteen tavoitteet, työelämän vaatimukset, opiskelijoiden lähtötaso, ….??
12
6. Tulevaisuuden mahdollisia kehityspolkuja 2 – miten AMKKIA-vatupassia voi käyttää? 3. Opintojakson arvioinnin korvaaminen AMKKIA- taitotasoarvioinnilla?? + eurooppalainen vertailtavuus + työkalu sanalliseen, informatiivisempaan ja enemmän oppimista tukevaan arviointiin
13
6. Tulevaisuuden mahdollisia kehityspolkuja 3 – miten AMKKIA-vatupassia voi käyttää? 4. Rolf Schärer (Euroopan Neuvosto) European Vocational Language Learning –seminaari, Tampere 2001: eurooppalaisen ammatillisen kielenopetuksen arvioinnin tulevaisuuden ennuste: yleinen kielitaidon taso mitataan taitotasoasteikolla (esim. Euroopan Neuvoston viitekehys, Dialang, Yleinen kielitutkinto) oma alan erityiskielitaito osoitetaan portfoliolla
14
7. Kielten osaston toimenpiteet Arvioinnin kehittäminen nimetty keskeisimmäksi kehittämisen painoalueeksi Työryhmä syksystä 2003 alkaen Maija Salovaara (Tekniikka ja liiketalous, saksa) Pia Hannula (Tekniikka ja liiketalous/Metsä ja puutalous, ruotsi ja saksa) Sirkka Kontturi (Tekniikka ja liiketalous, englanti) Tarmo Ahvenainen (Tekniikka ja liiketalous, englanti ja venäjä) Tavoitteena kokeilla uusia tapoja arvioinnissa (mm. AMKKIA-taitotasoasteikkoa) ja suunnitella arviointijärjestelmän uudistamista kokeilujen pohjalta
15
W:\KIELET\kehitys amkkiakyamk.ppt
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.