Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA"— Esityksen transkriptio:

1 VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA
Päivi Kemppainen Riikka Piironen Ikäpiste

2 IKÄPISTEEN ESITTELY Ikäpiste on Tampereen kaupungin neuvontapiste ikäihmisille aloittanut toimintansa kesäkuussa 2003 asiakaspalvelupäällikkö ja 2 neuvojaa neuvontaa palveluista, taloudellisista etuuksista,asumisesta, virkistysmahdollisuuksista ym. apua hakemusten täyttämiseen teemapäivät ja luennot asiantuntijapäivystykset

3 IKÄPISTEEN ESITTELY kirjallinen materiaali: mm. Ikäpiste tiedottaa-sarja, Ikäihmisten palveluopas, internetsivut yhteistyö kolmannen sektorin ja yksityisten palveluntuottajien kanssa palvelut maksuttomia, ei ajanvarausta v.2007 yhteydenottoja (puhelut, käynnit ja sähköpostikysymykset) 7130 kpl

4 Elämänhallinta ikääntyessä
muutoksia tavallisten arkisten asioiden hallitsemisessa sopeutumista luopumisiin tarve hallita edes joitakin oman elämän asioita >> yhdenvertaisuus

5 Kuinka tuetaan elämän hallintaa?
turvataan vaivaton tiedonsaanti otetaan vakavasti asiakkaan ongelmat - pienetkin ohjausta myös asioissa, joita asiakas ei itse kysy

6 Neuvonta ja palveluohjaus
palvelun tarpeen arviointi ja neuvonta kootaan palveluja ja etuuksia koskevat tiedot yhteen ja asiakkaalle ymmärrettävään muotoon pohditaan asiakkaalle sopivia palveluvaihtoehtoja yhdessä asiakkaan kanssa, asiakkaan oman päätöksen tueksi autetaan etuuksien hakemisessa > Ikäpisteessä ei tehdä päätöksiä palvelujen hankinnasta

7 Ennaltaehkäisevä ja kuntouttava näkökulma
neuvontaa ja ohjausta kaikilta elämänalueilta – tärkeässä osassa neuvonnassa ovat harrastus- ja virkistystoiminta tuetaan ikääntyvien tiedonhankinta- ja viestintävälineiden käytön osaamista vahvaan elämänhallintakykyyn tarvitaan hyvää itsetuntoa ja riittävästi voimavaroja

8 Ikäpisteen asiakkaiden ja alan ammattihenkilöiden mielipiteitä Ikäpisteen palveluista
PIRAMKin sosionomiopiskelijoiden opinnäytetyö, marraskuu 2006: IKÄPISTE – Yhteistyöverkoston näkemyksiä Ikäpisteen tehtävästä: - 20 vastaajaa, kaikki sitä mieltä että Ikäpisteen palvelut tarpeellisia tai melko tarpeellisia Asiakastyytyväisyyskysely Ikäpisteen asiakkaille, kevät 2006: vastaajaa , 49 vastaajaa sitä mieltä että palvelu Ikäpisteessä hyvää tai erittäin hyvää

9 Miksi Ikäpistettä tarvitaan?
Vanhasen hallitusohjelma : - palveluohjauksen kehittäminen - kattava ikääntyneiden neuvonta- ja palveluverkosto koko maahan - ikääntyneiden toimintakyvyn, omatoimisuuden ja itsenäisen suoriutumisen vahvistaminen Ikäihmisten palvelujen laatusuositus (STM 2008, sivu 20): ” Ikäihmisille on turvattava mahdollisuus saada neuvontaa ja ohjausta matalan kynnyksen neuvontapisteissä.”

10 Lopuksi Lisätietoja: Tampereen kaupunki/Ikäpiste
Puutarhakatu 6 , PL 487, Tampere puh Tutkimukset luettavissa ja tulostettavissa: Kiitos!


Lataa ppt "VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google