Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Minä oppijana 1 ov..
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Työpaikkakouluttajan ABC
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla

OPISKELIJAN OHJAAMINEN Työssäoppijalle määritellään henkilökohtainen työpaikkaohjaaja, joka on vastuussa opiskelijan työskentelystä ja ohjaamisesta koko työssäoppimisjakson ajan. Ohjaajan tehtävänä on luoda työssäoppijalle motivaatiota lisäävä työympäristö, antamalla hänen työskennellä aidoissa työtilanteissa, joissa opiskelijalle tarjoutuu mahdollisuus todellisten ongelmien ratkaisuun. Työpaikkaohjaajan tehtävänä on yhdessä opiskelijan kanssa luoda työympäristöstä mukava tapa toteuttaa työssäoppimista. Työpaikkaohjaajan ja opiskelijan tehtävänä on yhdessä miettiä ratkaisuja, joilla taataan opiskelijan mahdollisuus asiakaskontakteihin. Työtehtävien /-tilanteiden avulla opiskelija kehittää omia kokin/tarjoilijan työtaitojaan. Opiskelijaa voivat ohjata muutkin työyhteisön jäsenet. Heidän on hyvä suhtautua opiskelijaan luontevasti ja kannustavasti. Kaikkeen työskentelyyn liittyvän tiedon saanti on opiskelijalle ensiarvoisen tärkeää. Opiskelijan tulee saada työstään oppimiseen kannustavaa palautetta. Palautteen on oltava myös perusteltua. Opiskelijalla on kyky ohjauksen ja palautteen perusteella tehdä omia ratkaisujaan, jotka edistävät oppimista. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen tulisi olla tavoitteellista ja ohjattua.

OHJAAJAN TEHTÄVÄT Olla rohkaiseva ja kannustava. Auttaa ja tukea opiskelijaa itsearvioinnissa. Säädellä ohjauksen ja tuen määrää. Antaa ohjattavan kokeilla ja yrittää itse. Kohdistaa työ- ja oppimistehtävät sopivaan opiskeluvaiheeseen. Ohjata kannustavasti opiskelijaa kohti itsenäisyyttä, luottaa opiskelijan tekemiin itsenäisiin ratkaisuihin. Olla aidosti kiinnostunut opiskelijan oppimisesta ja olla omalla toiminnallaan esimerkkinä opiskelijalle.

ERILAISIA OHJAUSTAPOJA HAASTATTELU (Helppo tapa hankkia tietoa ja tutustua ohjattavaan. Pyydä opiskelijalta perusteltuja vastauksia, älä tyydy kyllä ja/ tai ei vastauksiin) KESKUSTELU (Oppijalla on tilaisuus kertoa omia tavoitteitaan ja työpaikkaohjaajalla on mahdollisuus luoda turvallinen ilmapiiri. Kuuntele ja ole aidosti kiinnostunut opiskelijasta.) KYSELEMINEN (Ohjaajan tavoitteena on selvittää opiskelijan aikaisempi osaaminen ja oppimisen aukkokohdat esimerkiksi sanoilla mitä, miksi, millainen, minkä vuoksi, mitä mieltä olet jne. poimiessasi perusteltua tietoa opiskelijan valinnoille.) KUUNTELEMINEN (Oppijan näkökantojen huomioinen, ohjaajan ohjaustyylin valitseminen erilaisille oppijoille sopivaksi)

OHJAAMINEN ON ERITYISEN HAASTEELLISTA KUN Opiskelijalla on puutteita pohjatiedoissa ja hän ei kykene käyttämään /siirtämään saamaansa tietoa käytäntöön Opiskelija ei tunnista omaa osaamattomuuttaan ja kehityskohteitaan Opiskelija omasta mielestään osaa jo kaiken Opiskelija ei tunnista olemassa olevaa osaamistaan vaan pyytää koko ajan ohjausta työpaikkaohjaajalta Opiskelijalla on heikko itseluottamus Opiskelijalla on ongelmia perhesuhteissa/ ihmissuhteissa Opiskelija ei ota vastaan rakentavaa palautetta Opiskelijalla on puutteita vuorovaikutustaidoissa Opiskelija ei ole motivoitunut tai jäämässä opiskelemalleen alalle Opiskelijalla erilaisia sosiaalisia ongelmia Sitoutuessasi ottamaan työssäoppijan yritykseesi, sinulta olisi aina löydyttävä aikaa hänen ohjaamiselleen. Tarvittaessa ole heti yhteydessä opettajaan, joka auttaa sinua ongelmatilanteissa. Oppilaitoksessa järjestetään työpaikkaohjaajan koulutusta, joka ”valmentaa” tulevia työpaikkaohjaajia työssäoppijan vastaanottamiseen ja työssäoppimisen ohjaamiseen.

MITEN MOTIVOIDA OPISKELIJAA TYÖSSÄOPPIMASSA? Opiskelijan motivoiminen opiskeluun on tärkeää, koska se auttaa opiskelijaa hänen oppimisessaan ja opinnoissaan. Motivoinnin keinoja: Toimia hyvänä esimerkkinä opiskelijalle Ohjaa, rohkaise, keskustele ja pyydä perusteluja Kuuntele ja kerro työstäsi työssäoppijalle Anna opiskelijan yrittää ja tue oma-aloitteisuutta Anna opiskelijalle vastuuta ja monipuolisia sekä haasteellisiakin työtehtäviä Ole kiinnostunut opiskelijan oppimisesta Palkitsee onnistumisista Ole läsnä, opasta ja anna apua tarvittaessa Ohjaa opiskelijaa hänelle uusissa menetelmissä ja anna erilaisia ”kikkoja” työn toteuttamiseksi

TYÖSSÄOPPIMISEN TAVOITTEENA VASTUULLINEN OPISKELIJA JA ITSEOHJAUTUVA OPPIJA Noudattaa työaikoja Noudattaa hygieniavaatimuksia Kykenee määrittelemään annetun tehtävän Asettaa itselleen realistisia tavoitteita ja on kiinnostunut Korjaa virheitään Tietää mitä osaa ja mitä ei Suorittaa annetut työtehtävät tunnollisesti Kyselee ja osaa etsiä tietoa itsenäisesti eri tietolähteistä ja osaa jäsentää ja käyttää hankkimaansa tietoa Pohtii j arvioi oppimaansa