Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla" 18.9.2014 Opetusneuvos Irmeli Halinen Opetushallitus
Miksi tämä päivä on tärkeä? Varhaiset vuodet ovat oppimisen kannalta kaikkein tärkeimmät – silloin syntyy pohja ajattelutavoille, arvostuksille ja asenteille, sekä tavalle suhtautua toisiin ihmisiin, ympäristöön ja tietoon, tavalle oppia asioita Varhaisten vuosien opetukseen investointi on yksi parhaista tavoista vaikuttaa lasten ja koko Euroopan tulevaisuuteen (Koulutuksesta, kulttuurista ja monikielisyydestä vastaava EU -komissaari A. Vassilou 2011)
Hyvin oppii kun menee asioiden luo. Paremmin oppii kun saa tehdä itse Hyvin oppii kun menee asioiden luo. Paremmin oppii kun saa tehdä itse. Parhaiten oppii kun tekee kaverin kanssa! Hui 7 v. IRMELI HALINEN
Neljä avainta muuttuvaan opetus- ja kasvatustyöhön Oppilaan muuttuva rooli yhdessä tekeminen, osallistuminen tutkiva ja luova työskentely Muuttuva maailma ympäristö, globalisoituminen, talous, työelämä, teknologia, yhteisöjen monimuotoisuus OPS 2016 Vaikutus lasten kasvuympäristöihin Muuttuva sivistyskäsitys ja osaaminen laaja-alaisuus, eettisyys, kestävyys oppimisen taidot, tiedonhallinta ja vuorovaikutus Muuttuva opetus oppimiskäsitys yhteistyö ja kokonaisuuksien rakentaminen IRMELI HALINEN
OPS2016 Oppilaan muuttuva rooli Muuttuva maailma yhdessä tekeminen, osallistuminen tutkiva ja luova työskentely Muuttuva maailma ympäristö, globalisoituminen, talous, työelämä, teknologia, yhteisöjen monimuotoisuus Koulu oppivana yhteisönä Muuttuva sivistyskäsitys ja osaaminen laaja-alaisuus, eettisyys, kestävyys, oppimisen taidot, tiedonhallinta ja vuorovaikutus Muuttuva opetus oppimiskäsitys yhteistyö ja kokonaisuuksien rakentaminen IRMELI HALINEN
Keskeisiä kysymyksiä Miten toimimme niin, että lasten itsetuntemus ja myönteinen minäkäsitys vahvistuvat? Miten luomme edellytykset sille, että lapset rohkaistuvat ja oppivat ilmaisemaan ajatuksiaan, tunteitaan ja näkemyksiään? Miten lisäämme lasten mahdollisuuksia oppia tekemään yhdessä, toimimaan hyvässä ja toisia arvostavassa vuorovaikutuksessa? Millaisia ajattelun, työskentelyn, oman elämän hallinnan ja kestävän elämäntavan välineitä autamme heitä kehittämään? Miten luomme olemisen ja oppimisen iloa lasten elämään?
Kestävän hyvinvoinnin rakentaminen Itsensä kokeminen merkitykselliseksi Ympäröivän maailman hahmottaminen Arjen hallinta Henkisen hyvinvoinnin kokemus Kasvuyhteisön merkitys IRMELI HALINEN
Oppimisen ilo voisi syntyä ihmettelystä ja oival oivaltamisesta IRMELI HALINEN
Se, mitä opiskeltaisiin, auttaisi ymmärtämään maailmaa ja itseä IRMELI HALINEN
Tehdään se yhdessä!