Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
Advertisements

Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Kestävä elämäntapa haastaa opettajuuden!
laaja-alaisen osaamisen alueet
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Laaja-alainen osaaminen
MATEMATIIKKA.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Vahvuuksiamme Kuopiossa on toimiva koulutusketju varhaiskasvatuksesta yliopistoon (perusaste, lukio ja 2. aste, Sakky, Savonia, Pelastusopisto, SibeliusAkatemia,
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
Vanhempainilta
Kohtaamisia pelimaailmassa
Nopolan koulu Opettajien veso
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Liikunnan Perusopinnot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla" 18.9.2014 Opetusneuvos Irmeli Halinen Opetushallitus

Miksi tämä päivä on tärkeä? Varhaiset vuodet ovat oppimisen kannalta kaikkein tärkeimmät – silloin syntyy pohja ajattelutavoille, arvostuksille ja asenteille, sekä tavalle suhtautua toisiin ihmisiin, ympäristöön ja tietoon, tavalle oppia asioita Varhaisten vuosien opetukseen investointi on yksi parhaista tavoista vaikuttaa lasten ja koko Euroopan tulevaisuuteen (Koulutuksesta, kulttuurista ja monikielisyydestä vastaava EU -komissaari A. Vassilou 2011)

Hyvin oppii kun menee asioiden luo. Paremmin oppii kun saa tehdä itse Hyvin oppii kun menee asioiden luo. Paremmin oppii kun saa tehdä itse. Parhaiten oppii kun tekee kaverin kanssa! Hui 7 v. IRMELI HALINEN

Neljä avainta muuttuvaan opetus- ja kasvatustyöhön Oppilaan muuttuva rooli yhdessä tekeminen, osallistuminen tutkiva ja luova työskentely Muuttuva maailma ympäristö, globalisoituminen, talous, työelämä, teknologia, yhteisöjen monimuotoisuus OPS 2016 Vaikutus lasten kasvuympäristöihin Muuttuva sivistyskäsitys ja osaaminen laaja-alaisuus, eettisyys, kestävyys oppimisen taidot, tiedonhallinta ja vuorovaikutus Muuttuva opetus oppimiskäsitys yhteistyö ja kokonaisuuksien rakentaminen IRMELI HALINEN

OPS2016 Oppilaan muuttuva rooli Muuttuva maailma yhdessä tekeminen, osallistuminen tutkiva ja luova työskentely Muuttuva maailma ympäristö, globalisoituminen, talous, työelämä, teknologia, yhteisöjen monimuotoisuus Koulu oppivana yhteisönä Muuttuva sivistyskäsitys ja osaaminen laaja-alaisuus, eettisyys, kestävyys, oppimisen taidot, tiedonhallinta ja vuorovaikutus Muuttuva opetus oppimiskäsitys yhteistyö ja kokonaisuuksien rakentaminen IRMELI HALINEN

Keskeisiä kysymyksiä Miten toimimme niin, että lasten itsetuntemus ja myönteinen minäkäsitys vahvistuvat? Miten luomme edellytykset sille, että lapset rohkaistuvat ja oppivat ilmaisemaan ajatuksiaan, tunteitaan ja näkemyksiään? Miten lisäämme lasten mahdollisuuksia oppia tekemään yhdessä, toimimaan hyvässä ja toisia arvostavassa vuorovaikutuksessa? Millaisia ajattelun, työskentelyn, oman elämän hallinnan ja kestävän elämäntavan välineitä autamme heitä kehittämään? Miten luomme olemisen ja oppimisen iloa lasten elämään?

Kestävän hyvinvoinnin rakentaminen Itsensä kokeminen merkitykselliseksi Ympäröivän maailman hahmottaminen Arjen hallinta Henkisen hyvinvoinnin kokemus Kasvuyhteisön merkitys IRMELI HALINEN

Oppimisen ilo voisi syntyä ihmettelystä ja oival oivaltamisesta IRMELI HALINEN

Se, mitä opiskeltaisiin, auttaisi ymmärtämään maailmaa ja itseä IRMELI HALINEN

Tehdään se yhdessä!