VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VERKKO-OPPIMISPROSESSIN SUUNNITTELU OSAAMISPERUSTAISIIN OPSEIHIN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU JA TOTEUTTAMINEN
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Toimintaohjeet opelle
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
QR- koodit ja mobiilitentti
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
VOA-oppimispäiväkirja
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Työrauha ja haastavat tilanteet
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
osana opiskelijan PLE:tä
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Työpaikkaohjaaja- koulutus Oppiminen ja Ohjaaminen Palaute ja arviointi Helena Rajalinna.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Veli-Pekka Lifländer VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU SISÄLTÖ: Opetussuunnitelman yleinen osa Opetuksen sisältöideat Opetussuunnitelman erityinen.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Hanke
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS IT-KOULUTTAJIEN SEMINAARI 11.-12.4.2008 Hanne Koli hanne.koli@gmail.com © Hanne Koli Com. Aineiston ja aineiston osien kopioiminen ilman Hanne Koli Comin Oy:n lupaa on kielletty. Tekijänoikeuslaki 1961 / 404

VERKKO-OHJAUS - osaamista ja toimintaa © Hanne Koli Com. Aineiston ja aineiston osien kopioiminen ilman Hanne Koli Comin Oy:n lupaa on kielletty. Tekijänoikeuslaki 1961 / 404

VERKKO-OHJAUS OHJAAJAN TYÖN ERI VAIHEISSA © Hanne Koli Com. Aineiston ja aineiston osien kopioiminen ilman Hanne Koli Comin Oy:n lupaa on kielletty. Tekijänoikeuslaki 1961 / 404

POHDI ALUKSI OSAATKO

OPPIMISPROSESSI JA OHJAUS © Hanne Koli Com. Aineiston ja aineiston osien kopioiminen ilman Hanne Koli Comin Oy:n lupaa on kielletty. Tekijänoikeuslaki 1961 / 404

OHJAUKSEN SUUNNITTELUUN VAIKUTTAA TOTEUTUSMUOTO Itseopiskelupaketti Oppimistehtävin ohjattu prosessi Ohjattu yksilöprosessi Ohjattu pienryhmäprosessi Ohjattu yhteisöllinen prosessi Ohjattu kehittämishanke Edellisten yhdistelmä tai osa jostakin Usean kurssi portaali eli kokoava sivusto jollekin ryhmälle/ryhmille

KUKA OHJAA?

OHJAUSTOIMINNAN KOKONAISUUS

OHJAUKSEN MUOTOJA Koli & Silander 2004

OHJAUKSEN MUOTO JA MEDIA OHJAUKSEN MEDIA Ennakkoon strukturoitu Ennak-koon päätetty On-Demand (oppijan pyynnöstä) Ad-Hoc – ohjaajan reagointi Vuoro-vaikutus-tilanteissa ohjaaminen Sähköposti Ohjaustyökalu (esim. LOGI) Keskustelualue Oppimisalusta Portfolio Verkkoympäristöt eri tarpeisiin Chat Ääni/ videoneuvottelujärjestelmät Mobiililaitteet Web-sivut Älykkäät ohjausjärjestelmät Blogit Sopii erittäin hyvin Sopii melko hyvin Koli & Silander 2004

OHJAUKSEN SUUNNITTELUA JA PERUSTELUJA VALINNOILLE

OPPIMISPROSESSIKUVAAJA Koli & Silander 2001

OHJAUSTILANTEEN SUUNNITTELUA

OHJAUSKEHYS: OPPIMISPROSESSI OSAAMISTAVOITTEET AIKAISEMPI OSAAMINEN JA TIETÄMYS OPISKELU PORFOLIO OHJAUS, PALAUTE YMS. OPISKELIJAN TOIMINTA JA MENETELMÄT OHJAAJAN TOIMINTA JA MENETELMÄT OPPIMISPROSESSI

OHJAUSKEHYS: OPPIMISPROSESSIN VAIHE Mikä on tavoite? Mihin ohjauksella pyritään? Mihin johtaa? Luo asiayhteyden ohjauspyrkimykselle Oppimisprosessin vaihe Ohjauspyrkimys Soveltaen Koli & Silander 2003

OHJAUSKEHYS: OPISKELIJAN TILA JA TILANNE Mitä ohjaustyyliä opiskelijan tilanne edellyttää? Tilanteen edellyttämä toiminta Miten voi ohjaajana toimia juuri tässä tilanteessa? Miten voi parhaiten tukea ohjattavaa hänen tilansa ja tilanteensa huomioon ottaen? Opiskelijan tila ja tilanne Ohjaustyyli Ohjauslauseet Soveltaen Koli & Silander 2003

SUUNNITTELUTYÖKALU Oppimisprosessin opetus/oppimistilanteiden suunnittelu OPETUS/OPPIMIS-TILANTEET OPPIMINEN – OPETUS OPPIMISYMPÄRISTÖT OPPIMATERIAALIT JA TYÖKALUT OPPIJAN TIEDON- PROSESSOINTI, TOIMINTA JA VUOROVAIKUTUS OHJAUS TEHTÄVÄ Kuvaa tähän oppimisprosessi opetus/ oppimistilanteittain. Opetus/ oppimistilanne: Mihin kontekstiin/asiayhteyteen tilanne liittyy, mihin ydinaihealueeseen se liittyy (huom. yksi ydinaihealue voi liittyä moneen oppimistilanteeseen), mikä on oppimistilanteen tavoite ja sisältö. Otsikoi tilanne mikäli mahdollista. Miten ao. ydinaihealue ja siihen liittyvät tavoitteet opitaan, mitä menetelmiä x) käytetään? Miten ao. teemaa opetetaan, mitä menetelmiä x) käytetään? Minkälaisia oppimistehtäviä suunnitellaan? Suunnittele oppimistehtävät ja niiden arviointi Kuvaa trkasti! Missä oppimisympäristössä ao. oppimistilanne? - Luokkahuone, työsali, verkkoympäristö, projekti, kirjasto, työpaikka jne. Mitä oppimateriaaleja käytetään? Mitä tieto-objekteja tarvitaan? - Kirjat, tutkimukset, artikkelit, verkkomateriaalit, videot jne. Jos tähän liittyy mm. esitysgrafiikkaa (esim. PowerPoint esitys) niin suunnittele ja toteuta se. Suunnittele jokaisen oppimistilanteen kohdalle se, mitä tiedonprosessointia ao. tavoitteen oppiminen oppijalta edellyttää, mitä toimintaa se vaatii ja mitä vuorovaikutusta tilanteeseen liittyy (mitä, minkä ja keiden välille)? TEHTÄVÄ Suunnittele, mitä ohjaus on. Mieti miksi ohjataan ja miten se tapahtuu? - Tiedottaminen, ohjeet, ohjaushetki, palaute, arviointi jne. 1. oppimistilanne 2. oppimistilanne 3. oppimistilanne 4. oppimistilanne 5. oppimistilanne 6. oppimistilanne 7. oppimistilanne n. oppimistilanne © Hanne Koli Com. Aineiston ja aineiston osien kopioiminen ilman Hanne Koli Comin Oy:n lupaa on kielletty. Tekijänoikeuslaki 1961 / 404

SUUNNITTELUTYÖKALU OPPIMIS-PROSESSIN VAIHE JA AIKATAULU VAIHEEN TAVOITE, OHJAUSPYRKIMYS OPPIMIS-TEHTÄVÄ JA -YMPÄRISTÖ MITÄ OHJATAAN? - sisältöä - työskentelyä - prosessia KETÄ OHJATAAN? - yksilö - pienryhmä - suurryhmä KUKA / MIKÄ OHJAA? - opettaja - opiskelija - tietokone OHJAUKSEN MUOTO - ohjaus-pyyntö - ad hoc - ennakkoon päätetty OHJAUKSEN VÄLINEET - lomake - reflektio - portfolio - logi OHJAUKSEN MEDIAT - tehtävä-työkalu - keskustelualue - s-posti - tekstiviesti 1. 2. 3. … © Hanne Koli Com. Aineiston ja aineiston osien kopioiminen ilman Hanne Koli Comin Oy:n lupaa on kielletty. Tekijänoikeuslaki 1961 / 404

OMAN OSAAMISEN ARVIOINTI POHDI MITEN OSAAT 0 = ei lainkaan 5 = erittäin hyvin - määritellä oppimisprosessille osaamisen tavoitteet? 0……………5 - analysoida osaamisen tavoitteista oppimisen kohteita? - asettaa oppimisen kohteille arviointikriteerit esim. 1-2-3-4-5? - suunnitella verkko-oppimisprosessin? - suunnitella ja organisoida verkko-oppimisprosessin ohjauksen? - suunnitella ohjausaikataulun ja toiminnan ohjauksen? - valita verkko-ohjaukseen sopivat työvälineet? - rakentaa oppimisprosessin verkkoon esim. oppimisalustalle? - ohjata opiskelua ja oppimista verkossa? - opettaa verkossa? - valmentaa verkossa - johtaa opiskelijoita ja toimintaa verkossa? - kehittää verkko-opiskelua, -oppimista ja -oppimisprosessia? ine. © Hanne Koli Com. Aineiston ja aineiston osien kopioiminen ilman Hanne Koli Comin Oy:n lupaa on kielletty. Tekijänoikeuslaki 1961 / 404