Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarjatta Kouki Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL
2
Ennakkokäsitysten tarkastelu on tärkeää Uusi tieto ei muodosta omaa saarekettaan oppijan kognitioon, vaan se liittyy oppijan olemassaoleviin tietorakenteisiin Oppimistilanteessa vaikuttavat myös muut tekijät: uskomukset, asenteet ja tunteet Meidän tavoitteenamme on saada opiskelijat tiedostamaan omat kokemuksensa ja niiden vaikutus heidän oppimiseensa Koska opiskelijamme ovat tulevia opettajia, on heidän opittava tunnistamaan näitä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
3
Matematiikan perusopinnot Muut opinnot Opetus- harjoittelu Koti Toverit Sijaisuudet Koulu Yhteiskunnan myytit MATEMATIIKKAKUVA itsestä matematiikan oppijana ja opettajana sekä matematiikasta yleensä Matematiikkakuva
4
Avoin lähdekoodi Järjestelmäriippumatt. Modulaarisuus Kysely- lomake Uudelleenkäytettävyys Korvattavuus Toteutus Analy- soija Seppo Visuali- soija Oppi- materiaali Salton Yhteen- veto sp.
5
Opiskelija saa tiedot omasta matematiikkakuvaryhmästään (ja muista ryhmistä) Opettajalle tulee sähköpostilla analysoitu yhteenveto, myös raakadata talletetaan Yleiskäyttöinen: Analyysimalli kuvataan tekstitiedostossa Käyttöönottovalmis (syksy 2002) Seppo
6
Tehtävästö, jolla opiskelijat voivat harjoitella eri matematiikkakuvien tunnistamista Adaptiivinen tehtävästö: kahta samanlaista polkua ei ole Yleiskäyttöinen: voidaan käyttää minkä tahansa tehtävästön esittämiseen Ohjelmointi keväällä 2003 Salton
7
tasapaino polkeminen Vektoriavaruusmalli Jaa osaaminen komponentteihin Suunnittele eri osaamisen alueille soveltuvat harjoitukset Mieti, miten eri vastausvaihtoehdot muuttavat osaamisprofiilia
8
tasapaino polkeminen Vektoriavaruusmalli Jaa osaaminen komponentteihin Suunnittele eri osaamisen alueille soveltuvat harjoitukset Mieti, miten eri vastausvaihtoehdot muuttavat osaamisprofiilia
9
D1Matematiikka on haastavaa ongelmanratkaisua D2Matematiikka on tärkeää ja yleensä mukavaa D3Matematiikka on yksi aine muiden joukossa D4Matematiikka on vaikeaa ja epämiellyttävää Osaamisprofiili
10
“Koulun matematiikan opetusta kohtaan minulla jäi jokin 'trauma'. Vielä joskus nykyäänkin näen painajaisunta tilanteesta, jossa paljastuu, että minulta puuttuu yksi kurssi lukion matematiikasta ja minun on pakko mennä suorittamaan se kotilukiooni maalle. Tilanne unessa on aika toivoton ja turhauttava.” Tehtäväesimerkki 1 Valitse:Matematiikka on haastavaa ongelmanratkaisua Matematiikka on tärkeää ja yleensä mukavaa Matematiikka on yksi aine muiden joukossa Matematiikka on vaikeaa ja epämiellyttävää
11
Tehtäväesimerkki 2 Valitse:Matematiikka on haastavaa ongelmanratkaisua Matematiikka on tärkeää ja yleensä mukavaa Matematiikka on yksi aine muiden joukossa Matematiikka on vaikeaa ja epämiellyttävää
12
“Koulun matematiikan opetusta kohtaan minulla jäi jokin 'trauma'. Vielä joskus nykyäänkin näen painajaisunta tilanteesta, jossa paljastuu, että minulta puuttuu yksi kurssi lukion matematiikasta ja minun on pakko mennä suorittamaan se kotilukiooni maalle. Tilanne unessa on aika toivoton ja turhauttava.” Analyysiesimerkki 1 Lainaus on ryhmästä “vaikeaa ja epämiellyt- tävää”, D4. Muutokset osaamisprofiiliin: 1-D4 2-D4 3-D4 4+D4
13
Analyysiesimerkki 2 Video on ryhmästä “haastavaa ongelmanratkaisua”, D2. Muutokset osaamisprofiiliin: 1-D2 2+D2 3-D2 4-D2
14
Projektin vaiheet TP1Seppo ja analyysimalli lokakuu 2002 TP2Tehtäväavaruus ja matematiikkakuvan visualisointi, Sepon jakelupaketit joulukuu 2002 TP3Salton ja tehtävästö huhtikuu 2003 OKkesäkuu 2003
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.