Tavoitteellinen työssäoppiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työpaikkaohjaajakoulutus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
NÄYTTÖ-projektin esittely
TYÖSSÄOPPIMINEN.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Omnian oppisopimustoimisto
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Kokkolan ammattiopisto
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ops seminaari Askola.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
YKSOTE-kuormitus 2017–18 -hankkeen koordinaattori
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

Tavoitteellinen työssäoppiminen Ennen to-jaksoa Opetussuunnitelma AMMATTIOSAAMISENNÄYTTÖ OPETTAJA Varmista to-paikka Kokoa palaute ARVIOINTIKESKUSTELU Tee sopimukset Osallistu ohjaukseen ja arviointiin Perehdytä oppija ja tpo Laadi to-suunnitelma yhteistyössä Syvennä ammattiosaa-mistasi Täydennä ammatillisia perustaitojasi Työskentele itsenäisesti Samaistu osaajaan OPPIJA Opi ammatti-asenne Omaksu työyhteisö käytännöt Aloita tästä Anna palautetta Anna vastuuta tekemisestä Ohjaa tekemään oikein Osallistu arviointiin Tutustuta työpaikkaan Perehdytä oppija TYÖPAIKKAOHJAAJA Opiskelijan henkilökohtainen työssäoppimissuunnitelma ja näyttösuunnitelma

OPETTAJAN ROOLI opiskelijan yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen tops: sopivan työssäoppimisen paikan järjestäminen, jakson järjestelyt, yksilölliset tavoitteet, yksilöllinen arviointi tiedon välittäminen (huom. salassapito, luottamus!) työpaikkaohjaajan ohjaus, tuki opiskelijan ohjaus ja tuki tarvittaessa ohjaus muihin tukitoimiin

TYÖSSÄOPPIMISEN PAIKAN VALINTA sopivan työssäoppimisen paikan löytäminen on tärkein tukitoimi oppijan työssäoppimisen onnistumiselle huomioitava mm. työpaikan asenne oppijaa kohtaan työtehtävien laajuus ja vaativuus ohjauksen saatavuus innostunut työpaikkaohjaaja myös työnjohdon asenne ja tuki

TYÖPAIKKAOHJAAJAN ROOLI turvallisen, myönteisen ilmapiirin luominen perehdytys työpaikkaan, työyhteisöön, työtehtäviin jakson suunnittelu yksilöllisesti työntekijän ja tarvittaessa muiden tahojen kanssa (työtehtävät, eteneminen, tuen suunnittelu) oikea-aikainen ja oikeanlainen ohjaus ja palaute yhteistyö ja kouluttautuminen

OPPILAITOKSEN TYÖSSOPPIMISEN JÄRJESTELYT Työssäoppimisen järjestämisen suunnitelma Asenne erilaista työssäoppijaa kohtaan Työssäoppimisen tavoitteet Työssäoppimisen toteutusmuodot Tuki- ja ohjaustoimien huomiointi työssäoppimisen järjestelyissä ja toteutuksessa Opettajien resurssi työssäoppimisen ohjaukseen Oppimistehtävät

OHJAUKSEN MENETELMÄT empaattisuus, kuunteleminen jarruttaminen, jäsentäminen kiireettömyys vastuun antaminen kannustaminen pala kerrallaan aikaa kärsivällisyyttä selkeys

TYÖSSÄOPPIMISEN ARVIOINTI JA OPPIJA TAVOITTEET ohjata ja kannustaa opiskelijaa työssäoppimisjaksolle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja vahvistaa opiskelijan minäkuvaa ja tukea hänen kasvuaan ammatti-ihmiseksi.  KUKA ARVIOI vuoropuhelua, johon osallistuvat työssäoppimista ohjaava opettaja, työpaikkaohjaaja ja opiskelija itse.

tietosuoja ja tiedonvälitys tuen tarpeesta Opettaja ei ilman opiskelijan lupaa saa kertoa opiskelijan henkilökohtaisista asioista, mutta opettajan tehtävänä on huolehtia siitä, että työssäoppimispaikka saa opiskelijasta riittävät tiedot työssäoppimisen hoitamista varten. ” ei me mitään ihme diagnooseja tarvita, vaan tietoa siitä, miten vaikuttaa työhön ja miten pitäis ohjata” (työpaikkaohjaajan kommentti)

Arviointi jakson aikana Väliarviointia voidaan tehdä koko jakson ajan. Opiskelijaa ohjataan itsearviointiin, ts. opiskelija itse havainnoi vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan. Väliarvioinnin tarkoituksena on pohtia sen hetkistä oppimistilannetta ja ohjata opiskelijaa loppujaksolle. Arviointi on kehittävää ja ohjaavaa kun yhdessä pohditaan, mitä on jo opittu ja mitä pitäisi vielä oppia.

Arviointi jakson loppuvaiheessa kootaan jakson aikana saadut näkemykset tavoitteiden toteutumisesta sekä opiskelijan kehittymisestä arviointikeskustelu: kannustava ja avoin, huomioidaan vahvuudet ja kehittämisalueet opiskelijaa tuetaan itsearvioinnissa sanallinen arviointi on tärkeää arviointilomake on helppokäyttöinen ja ymmärrettävä ja sen täyttämisessä opiskelija on saanut ohjausta mukana työpaikkaohjaaja, opiskelija ja opettaja

Muistilista palautteen antamiseksi: Kerro ensin mikä kaikki on onnistunut - Sen jälkeen tarkastelkaa yhdessä, mitä ja miten toimintaa voisi kehittää! Anna palaute tekemisestä, älä henkilöstä - Tekemistä voi muuttaa, luonnetta ei! Anna palaute senhetkisestä tekemisestä, kuvaa mitä tapahtui, mitä näit tai kuulit - Älä tulkitse äläkä muistele menneitä! Anna palaute heti toiminnan jälkeen! - Jos olet kuitenkin vaikkapa kiihtynyt, odota vähän. Anna  palaute tulevaisuutta ja kehittymistä varten - Ihminen ei ole taidoiltaan valmis vaan kehittyy jatkuvasti! Hampurilaispalaute! (vrt Lehtoranta 2003)

MITÄ ARVIOIDAAN JA MILLÄ PERUSTEELLA ERITYISOPETUKSESSA? Erityisopiskelijan arvioinnissa noudatetaan samoja periaatteita kuin muutoinkin. Yleensä käytetään samoja tavoitteita, arvioinnin kohteita ja kriteereitä, mutta ohjauksessa, jakson järjestelyissä ym. on huomioitu erilaisen oppijan tarpeet arvioinnin kohteet tulisi määritellä selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta opiskelija tietää mitä häneltä odotetaan myös arvioinnin kriteerit on tulisi kuvata mahdollisimman konkreettisesti eli millaista on kiitettävä, hyvä ja tyydyttävä osaaminen. on huomioitava opiskelijoiden erilaiset lähtötasot sekä se, missä vaiheessa opiskelijan opinnot ovat

Mukautetun arvioinnin toteuttaminen arvioinnin suunnittelussa on mukana erityisopetuksen edustaja ja periaatteet on kirjattu opiskelijan HOJKS:aan mahdollisuus arvioinnin mukauttamiseen päätetään ennen työssäoppimisen jaksoa työssäoppimiseen laaditaan mukautetut arviointikriteerit työpaikkaohjaajaa ja opiskelijaa ohjataan mukautettujen kriteereiden käytössä työssäoppimisen toteutuksessa ja ohjauksessa huomioidaan opiskelijan yksilölliset tarpeet ja niiden vaikutus arviointiin opiskelijalle jää edelleen mahdollisuus suorittaa työssäoppimisen jakso joko kokonaan tai osin tavallisten tavoitteiden mukaisesti

TYÖSSÄOPPIMISEN TUKEMINEN asenteet – tilaa erilaiselle oppimiselle yksilöllisyys HOPS ja TOPS (työpaikka, ohjaus) opiskelijan vahvuudet esiin mahdollisten ongelmien huomiointi organisointi: jaksotus, toimintatavat resurssit: aika, osaaminen yhteistyö

…ohjaus ja arviointi ohjaus - ajoitus, menetelmät, roolit : vaiheistus: ennen-alussa-aikana-lopussa-jälkeen ohjauksen menetelmät: kannustaminen, yksilöllisyys, pohtiminen opiskelijan oman aktiivisuuden, luovuuden ja sitkeyden kannustaminen arviointi: avoin, kannustava, sanallinen, jatkuva, itsearviointiin kasvattava

"Flow" & Mihaly Csikszentmihalyi Pronounced "Chicks send me high" Taitojen ja tehtävän antamien haasteiden tulee olla tasapainossa, ettei tekijä kyllästy eikä ahdistu, vaan nauttii onnistumisesta (flow-alue)

Työpaikkaohjaajienkoulutus Projektin toimenpiteinä tarjotaan koulutusta massakoulutuksena ja yritysten tarpeiden mukaan räätälöitynä koulutuksena. Isoille työnantajille koulutus tarjotaan työpaikoilla ja pienten työnantajien edustajat kutsutaan oppilaitoksiin koulutukseen.

Tutustuta Kerro työmaan säännöt Esittele työssäoppija työyhteisölle

Työpaikkaohjaajan arviointilomake ____ . _____________kuuta 20____ allekirjoitus Työpaikkaohjaaja

Anna vastuuta nuorelle Usko nuoreen työssäoppijaan

Työyhteisökäytännöt Miten työpaikalle mennään Miten työssä pukeudutaan Miten kohdellaan työtovereita Ole aina säännöllinen Toimi ripeästi, kuitenkin hätäilemättä Käyttäydy asiallisesti

Mitä sinulta odotetaan Tee työsi huolella. Kysy neuvoa, jos et vielä osaa Siivoa jälkesi, kunnioita osaamista

Ajattele tehdessäsi, miten työ etenee Katso mallia osaajista

"HAMPURILAISPALAUTE" Palautteen rakenne: 1. Myönteisiä yksityiskohtia Anna tarkka myönteinen palaute asiasta. Kerro mikä asiassa on hyvin.                                            2. Kehitys- ja korjausehdotukset Anna yksilöityjä ehdotuksia siitä, mikä asiassa voisi olla vieläkin paremmin. Kerro miten asiaa mielestäsi voisi kehittää. 3. Muuta sanottavaa asiasta Kerro vielä mitä muuta haluat asiasta sanoa.

Perehdyttäminen Työnantajan on huolehdittava, että työntekijä perehdytetään riittävästi työpaikan oloihin, työn oikeaan suorittamiseen ja työhön mahdollisesti liittyviin terveysvaaroihin uusien koneiden ja laitteiden toimintatapaan ja niistä johtuviin menetelmiin menettelytapoihin, joita on noudatettava, kun aloitetaan ja lopetetaan tuotantotoimintaa, puhdistetaan, säädetään, huolletaan ja korjataan koneita sekä silloin, kun sattuu häiriöitä tai koneet ja laitteet vioittuvat työssä käytettävien koneiden ja laitteiden turvallisuusmääräyksiin sekä työsuojelusäännösten mukaisiin menettelytapoihin ja varomääräyksiin.

Ohjeet käytölle Koko juttu toimii oikein vain diaesitystilassa Vie hiiren nuoli halutun tekstin päälle, jos nuoli aktivoi hanskan kuvan, napsauta hiiren oikeaa Palaa takaisin aina paluunuolen kautta