Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen 1.3.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Autismin kirjon oppilaiden perusopetus Helsingissä
SIJOITETTU LAPSI KOULUSSA
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Tukevasti koulupolulla
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Soveltava liikuntakasvatus
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen 1.3.2010

Uudistusta Perusopetuslain muutos 24.6.2010 Opetussuunnitelman perusteet syksyllä 2010 Kuntien opetussuunnitelmatyö 2010-11 Opetussuunnitelma käyttöön 1.8.2011 Palveluverkkotyö Aluetoimintamallin uudistus 1.3.2010

Muutoksissa keskeistä Oppilaiden tasa-arvo Lähikouluperiaate Varhainen tuki Tuen suunnitelmallisuus Tuki ensisijaisesti muun opetuksen yhteydessä Tuen monimuotoisuus, joustavuus Yhteistyö vanhempien kanssa Pedagoginen asiantuntemus Moniammatillinen oppilashuoltotyö Tiedon käsittelyn ja siirron selkiytyminen, tiedonsaantioikeus 1.3.2010

YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI HYVÄ KOULUPÄIVÄ: laadukas perusopetus, kasvua ja kehitystä tukeva toimintakulttuuri, yhteisöllisyys, kodin ja koulun yhteistyö, turvallisuus…. YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI LAKISÄÄTEISET Pedagoginen Oppimissuunnitelma Pedagoginen Erityisen tuen päätös PROSESSIT: arvio selvitys ja HOJKS OPETUKSEN JA TUEN SUUNNITTELU: Oppimissuunnitelma Oppimissuunnitelma (pakollinen) HOJKS (pakollinen) TUKIMUODOT eriyttäminen oppilaanohjaus oppilashuollon tuki tukiopetus osa-aikainen erityisopetus apuvälineet yms. avustajapalvelut ohjaus- ja tukipalvelut Avustajapalvelut Ohjaus- ja tukipalvelut kokoaikainen erityisopetus 1.3.2010 TUEN JÄRJESTÄMINEN: joustavat ryhmittelyt, ryhmäkoko, samanaikaisopetus, tiimiopettajuus, tuki osana kerhotoimintaa sekä aamu- ja iltapäivätoimintaa

Yleinen tuki Tuki heti tuen tarpeen ilmetessä Tilapäinen Lyhytaikainen Muun opetuksen yhteydessä Tukitoimina mm: Eriyttäminen, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, oppilaan ohjaus, oppilashuollon tuki, apuvälineet, avustajapalvelut 1.3.2010

Tehostettu tuki Säännöllistä tukea tai useita tukimuotoja Perustuu pedagogiseen arvioon Suunnitellaan moniammatillisesti Kirjataan oppimissuunnitelmaan Muun opetuksen yhteydessä Tukitoimina mm: Eriyttäminen, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, oppilaan ohjaus, oppilashuollon tuki, apuvälineet, avustajapalvelut 1.3.2010

Erityinen tuki Kun tehostettu tuki ei riitä Perustuu pedagogiseen selvitykseen Tarvittaessa psykologinen tai lääketieteellinen asiantuntijalausunto tai vastaava sosiaalinen selvitys Suunnitellaan moniammatillisesti Erityisen tuen päätös Kirjataan HOJKS:aan Ei sellaisenaan vaikutusta koulupaikkaan tai opetusryhmään Ensisijaisesti muun opetuksen yhteydessä Erityisluokassa, jos opetusta ei voida järjestää yleisopetuksen ryhmässä oppilaan edun edellyttämällä tavalla 1.3.2010

Erityinen tuki Tukitoimina mm: Eriyttäminen, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, kokoaikainen erityisopetus, oppilaan ohjaus, oppilashuollon tuki, apuvälineet, avustajapalvelut, mahdollisuus yksilölliseen oppimääriin, pidennettyyn oppivelvollisuuteen, toiminta-alueittain järjestettyyn opetukseen 1.3.2010

Tuen rakenteen muutos Yleinen tuki Kaikkien koulujen tuki Tehostettu tuki Alueellinen erityisopetus Erityinen tuki Keskitetty erityisopetus 1.3.2010

Oppilaan tukipalvelut Yleinen tuki => kaikissa kouluissa Tehostettu tuki => kaikissa kouluissa Erityinen tuki => yleisopetuksen yhteydessä kaikissa kouluissa => erityisen tuen ryhmässä joissakin kouluissa => erityisen tuen ryhmässä, jossa erityinen oppimisympäristö joissakin kouluissa 1.3.2010

Erityinen oppimisympäristö Koulu A Koulu B Erityisen tuen ryhmä Yleinen tuki Tehostettu tuki Koulu C Erityinen oppimisympäristö Erityinen tuki Koulu D 1.3.2010

Miten… tukea tarvitsevien opetus voidaan järjestää lähempänä oppilaan asuinaluetta tukea tarvitsevien opetus voidaan järjestää enemmän yleisopetuksen yhteydessä voidaan rakentaa uudenlaisia, monimuotoisia, joustavia tuen muotoja tukea voidaan rakentaa uudelleen niin, että kaikilla kouluilla on käytettävissään enemmän ja eri muotoista tukea kokoaikainenkin erityisopetus voi toimia yhteydessä yleisopetukseen erityisasiantuntemusta on saatavilla kouluissa laajemmin miltä osin tuki tulee jatkossakin järjestää vain yhdessä paikassa tai erillään yleisopetuksesta 1.3.2010

1.3.2010