Ryhmäviestintä-taidot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
RYHMÄ.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
VUOROVAIKUTUS.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Ihmissuhteet ja vuorovaikutus, kehittämisen isoin haaste
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Temperamentti on näkyvää
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
PIKAOPAS NEUVOTTELIJALLE
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Kokemuksia viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen mittaamisesta insinööriopiskelijoiden projekteissa Leena Ruokanen.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Ryhmätyöskentely T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH Syksy 2010.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
TIETOTURVA INTERNETISSÄ. MITÄ ON TIETOTURVA? Tietoturvalla pyritään suojaamaan yritykselle tärkeitä tietoja ulkopuolisilta. Tietoturvalle on asetettu.
Uusien toimijoiden koulutus Hallituksen toiminta, oikeudet, velvollisuudet, toimihenkilöiden tehtävät Markku Tikkanen ja Kirsi Contursi.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Kotoutumiskoulutus verkossa
Mitä tällä tunnilla tehdään?
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää?
Yhteistoiminnallinen kokous
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Sisäinen viestintä organisaatioissa ja yhteisöissä Suomessa
VIESTINTÄTAIDOT - VERKKOTOTEUTUS, 2017
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Ryhmäviestinnän perusasioita!
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
IDEA! Hyvinvointiklinikka
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
PIKAOPAS NEUVOTTELIJALLE
Brändi sosiaalityössä
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

Ryhmäviestintä-taidot T010103 Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH Syksy 2012

Ryhmän etuja ja haittoja enemmän tietoa useampia näkökulmia käytännön toteutus helpompaa auttaa ymmärtämään päätöksiä otetaan yhdessä riskejä Haittoja sosiaalinen paine latistaa päätöksiä pelätään arvostelua on hallitsevia henkilöitä jäsenillä toissijaisia tavoitteita erimielisyyksistä jää kaunoja

Toimiva ryhmä Jäsenillä on selkeä, kaikkien hyväksymä käsitys ryhmän tavoitteista ja tehtävistä Kaikkia kuunnellaan ja rohkaistaan osallistumaan Kaikkien tunteet ja mielipiteet otetaan kohtuullisesti huomioon Tärkeät päätökset, esimerkiksi tavoitteiden ja työtapojen sopiminen, tehdään yhteisymmärryspäätöksinä Ryhmällä on yhdessä sovitut, tarkoituksenmukaiset pelisäännöt ja kaikki noudattavat niitä Toimintaa muutetaan ja kehitetään tilanteen mukaan Ryhmässä on jäsenten kiinnostukseen ja erityistaitoihin perustuva työnjako ja yhteisvastuu Ryhmä sietää eri mieltä olemisen, rohkaisee kritiikkiin ja käsittelee ristiriidat Ryhmäilmasto on vapaa ja suorituksiin motivoiva Jäsenet tuntevat kuuluvansa ryhmään ja jokainen tekee oman osuutensa Ryhmän johtaminen jakautuu melko tasaisesti ja vaihtelee tilanteen mukaan

Ryhmän kehitysvaiheet jäsenet ovat epävarmoja omasta asemastaan ryhmässä ja hyväksytyksi tulemisesta Aloitus jäsenet muodostavat käsityksen toisistaan, kunkin asemasta ja arvovallasta sekä ryhmän johtajuudesta ja tarkoituksesta Muotoutumisvaihe ryhmälle muotoutuu selkeät tavoitteet ja se pystyy sopimaan yhteisistä toimintatavoista; mahdollisesti konflikteja Järjestäytymisvaihe ryhmä kykenee arviomaan ja kehittämään toimintatapojaan, tekemään niihin muutoksia ja tuottamaan ratkaisuja annettuun tehtävään Kypsän toiminnan vaihe työskentelyn päättyminen herättää erilaisia tunnereaktioita Hajoamisvaihe

Millä toimilla voit projektin vetäjänä edistää uuden projektiryhmän pääsyä kypsän toiminnan vaiheeseen?

Ryhmäroolit 1 Aloitteentekijä Tehtävän suorittamista edistävät: esittää uusia ideoita, käsittely- ja menettelytapoja, ehdottaa tavoitteita ja ratkaisuvaihtoehtoja Aloitteentekijä kysyy lisätietoja, selvennyksiä ja perusteluja Tietojenetsijä antaa lisätietoja ja perusteluja, jäsentelee asiaa Asiantuntija tarkentaa ehdotuksia esimerkkien avulla, selvittelee ongelman syitä ja ratkaisuvaihtoehtojen seurauksia Täsmentäjä pohtii ehdotusten hyviä ja huonoja puolia sekä pakottaa ryhmän punnitsemaan huolellisesti eri vaihtoehtoja Kriitikko huolehtii käytännön järjestelyistä ja merkitsee asioita muistiin Järjestelijä

Jännityksen laukaisija Ryhmäroolit 2 Ryhmää ylläpitävät ja sen toimintaa helpottavat roolit: on ystävällinen, ymmärtää ja arvostaa muiden mielipiteitä ja ehdotuksia, antaa tunnustusta Rohkaisija yrittää saada kaikki mukaan asian käsittelyyn Mukaanvetäjä seuraa sovittujen menettelytapojen noudattamista, painottaa tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta, asetta työnormeja sekä huolehtii aikatauluista Tarkkailija tarkkailee ryhmän ilmapiiriä, ilmaisee omia tunteitaan ja rohkaisee muita tunneilmaisuihin Tunteiden ilmaisija hakee kompromisseja, selvittää mielipide-eroja Sovittelija laukaisee huumorilla kireitä tilanteita, rauhoittaa tilannetta Jännityksen laukaisija

Ryhmäroolit 3 Hyökkääjä Ryhmän toimintaa häiritseviä rooleja: nostaa omaa asemaansa vähättelemällä, arvostelmalla ja paheksumalla toisten tekemisiä ja näkemyksiä Hyökkääjä torjuu heti muiden ehdotukset, väittelee, ei perustele kantaansa Jarruttaja tyydyttää henkilökohtaisia tarpeitaan ryhmän tavoitteiden kustannuksella, puhuu paljon ollakseen esillä, kertoo asiaankuulumattomia juttuja ja vitsejä Huomion tavoittelija esittää ominaan toisten parhaat ideat, korostaa omaa osuuttaan, ei suostu kehittelemään toisten ideoita Kilpailija on välinpitämätön tai passiivinen, ei osallistu keskusteluun eikä kuuntele Vetäytyjä kuiskailee vierustoverilleen, juonittelee ja hakee liittolaisia, mutta ei osallistu yleiseen keskusteluun Klikkiytyjä takertuu pikkuasioihin ja muotoseikkoihin, määrittelee termejä yksityiskohtaisesti Saivartelija käyttäytyy epävarmasti ja vähättelee aiheetta omia kykyjään Itsensä väheksyjä ei ole kiinnostunut ryhmän toiminnasta eikä osallistu siihen aktiivisesti, keskittyy muihin asioihin, väheksyy toisia Ylimielinen

Miten erilaisia ryhmärooleja voisi tietoisesti harjoitella? Ihminen toimii eri ryhmissä ja tilanteissa eri rooleissa. Ne tuovat erilaista osaamista ja hyötyä koko ryhmälle. Miten erilaisia ryhmärooleja voisi tietoisesti harjoitella?

Ryhmässä tarvittavia viestintätaitoja Kuunteleminen aktiivista, analysoivaa, tulkitsevaa ei puolueellista tai jo ennakkoon lukittua Puheenvuorot asian käsittelyä edistävät ryhmän ilmapiiriä edistävät ryhmän toimintaa organisoivat Sanaton viestintä: kuuntelupalaute, puhujan tulkitseminen

Ryhmäilmiöitä Ryhmäajattelu = takerrutaan yhteen kantaan saatetaan tehdä hätiköityjä päätöksiä torjutaan ulkopuolisia ideoita ei tunneta vastuuta jne. –> avuksi selvä vastuun jako ja henkilökohtaiset kannat Ryhmänormit = ryhmän kirjoittamattomia sääntöjä -> yhteenkuuluvuus, selvät toimintatavat, tyytyväisyys mutta myös -> arvostelun kieltäminen, tiedon panttaaminen ulkopuolisilta, kiirehtiminen päätöksenteossa

Lisää mietittävää…

Persoonallisuustyypit Punainen Ulospäin suuntautunut, voimakastahtoinen, asiakeskeinen Suora, ponteva, jämpti Toimelias, energinen Malttamaton Käytännöllinen Näyttää tunteensa Loukkaantuu herkästi, itsekeskeinen, aggressiivinen, jyräävä Sininen Sisäänpäin kääntynyt, voimakastahtoinen Ajatteleva, analysoiva, vertaileva Pyrkii täydellisyyteen, pettyy Tunteissaan varovainen Perusteellinen, loppuun vievä, mutta hidas ryhtymään Ajattelija, ei tekijä Korkealentoinen, vaikeaselkoinen, epäsosiaalinen, kontrolloiva

Keltainen Vihreä Puhelias, aurinkoinen, aikaansaava, sosiaalinen Hyväntahtoisen ihmisläheinen, pitää muiden puolta Mielikuvituksekas, ideoiva, spontaani Vaikutusaltis, intuitiivinen Vahva tunnemaailma, ilmaisee tunteensa Hajottaa itseään moneen, heittelehtii, vaikea sanoa ei, vaikea tehdä loppuun Vihreä Ääripäiden välissä: seuraa, mutta ei inspiroidu, toimii mutta ei intensiivisesti Tasapainoinen, ystävällinen, rauhallinen Huolellinen, maanläheinen, ihmisläheinen, perinteinen Aitoja tunteita, hillitty Vakaatahtoinen, määrätietoinen, sitkas Joskus muutosvastainen, hälläväliä-tyyppi

Tyyppien yhteistyö Useimmissa on monen tyypin ominaisuuksia, joista yksi on vahvin Välivärit myös tunnistettavissa: turkoosi, oranssi, violetti, keltavihreä Täydentävät, mutta myös aiheuttavat reaktioita, jotka estävät yhteistyön voimakas ja nopea punainen lamaannuttaa sinisen, joka haluaa analysoida asiaa rauhassa luottavaista keltaista ärsyttää sinisen tarve varmistella kaikki asiat vihreällä ei ole tarvetta luoda koko ajan uutta kuten keltaisella kaksi punaista voi ajautua loputtomaan valtataisteluun kaksi sinistä puurtaa rinnakkain töitä omissa maailmoissaan…

Miesten ja naisten viestintätyylit Miestyyli Hallitseva, puhuu julkisesti enemmän Aloitteentekijä, keskustelun aiheen valitsija, väittelijä Tarinankerronta, neutraalit aiheet Vähän kuuntelupalautetta Yhteishenkeä pidetään yllä toiminnan avulla Vaikea pyytää apua Naistyyli Mukautuva, puhuu yksityisesti enemmän Epäsuora ehdottaminen, yhteisymmärryksen hakeminen, juoruaminen Omat kokemukset, tuntemukset Paljon kuuntelupalautetta Yhteishenkeä pidetään yllä puhumalla, vaihtamalla kokemuksia Tyylit törmäävät Tyylit on hyvä tunnistaa Tyylejä voi ymmärtää, hyödyntää ja opetella

Lähteet Dunderfelt, Toni 1998. Henkilökemia. Yhteistyö erilaisten ihmisten välillä. Söderkulla: Dialogia Oy. Kauppinen, Anneli – Nummi, Jyrki – Savola, Tea 2004. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. 4., uudistettu painos. Helsinki: Edita. Lehtonen, Jaakko – Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka 2001. Neuvotellen tulokseen. Ryhmätyö-, neuvottelu- ja kokoustaito. Helsinki: WSOY. Tiede 2000 -lehden artikkeli miesten ja naisten viestintätyyleistä.