Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki"— Esityksen transkriptio:

1 Kykyri osana henkilökohtaisen avun tarpeen arvioinnin kehittämistä Rovaniemellä
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki Diat tehnyt Nelli Lindroos, kehittäjäsosiaalityöntekijä, Rovaniemi

2 Kykyrin käyttö Rovaniemellä..
Henkilökohtaista apua Rovaniemellä on kehitetty vuodesta 2016 lähtien, kun Rovaniemen kaupungin vammaissosiaalityön palveluihin saatiin henkilökohtaisen avun ohjaaja Henkilökohtaisen avun tarpeen arviointi koettiin prosesseista kaikkein haastavimmaksi ja työläimmäksi → tähän kaivattiin välineitä ja aikaa Tarve yhdenmukaiselle, asiakkaan osallisuutta lisäävälle palvelutarpeen arvioinnille Rovaniemellä on testattu VamO-hankkeessa CP-liiton Kykyri -palvelutarpeen arvioinnin työkalua. Tavoitteet: lisätä asiakkaan osallisuutta palvelutarpeen arvioinnissa yhdenmukaistaa palvelutarpeen arviointia syventää ymmärrystä asiakkaan toimintakyvystä kuvat: Kykyri -lomakkeet, CP-liitto,

3 Kun asiakas hakee henkilökohtaista apua...
Ennen… Hakemus → sosiaalityöntekijän soitto → sosiaalityöntekijän kotikäynti → sosiaalityöntekijä kirjaa toimistolla palvelutarpeen arvioinnin ja palvelusuunnitelman → sosiaalityöntekijä tekee päätöksen Nyt... Hakemus → henkilökohtaisen avun ohjaajan soitto → asiakkaalle lähetetään kirje ja Kykyri → ohjaajan kotikäynti ja yhdessä kirjaaminen asiakkaan kanssa → ohjaaja valmistelee palvelutarpeen arvioinnin sosiaalityöntekijälle Kykyrin avulla → sosiaalityöntekijän kotikäynti ja yhdessä kirjaaminen asiakkaan kanssa (palta + palsu) → sosiaalityöntekijä tekee päätöksen yhdenmukainen työväline toimintakyvyn arviointiin arviointi on kattavampi asiakkaan osallisuus on lisääntynyt

4 Mitä Kykyri tuo palvelutarpeen arviointiin?
“Rastien määrä yllätti. Ei ollut mukavaa huomata, kuinka paljon rasteja kertyi.” Asiakkaan ymmärrys omasta tilanteestaan, toimintakyvystään ja voimavaroistaan voi syventyä. Ohjaa miettimään myös toimintoja, joita asiakas on lakannut tekemästä avun puuttumisen vuoksi. Edistää asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutusta ja antaa välineen ottaa asioita puheeksi. Auttaa hahmottamaan ja sanoittamaan toimintakykyä Lomake on helppokäyttöinen (rasti ruutuun), avoimet vastaukset täydentävät tarvittaessa. Lomakkeissa käytetty kieli on selkeää. Kaikille lomake ei kuitenkaan ole esteetön. Auttaa valmistautumaan tapaamiseen. “On helpompaa kuvata omaa avuntarvetta Kykyrin avulla, kun tyhjälle paperille.” “On hyvä, että Kykyrin voi täyttää ensin itse rauhassa kotona.”

5 Soveltuu niin uusille kuin vanhoillekin asiakkaille.
Kykyrin avulla voi löytyä perusteluja erityisesti henkilökohtaiseen apuun. Kykyri ei sovellu kaikille eivätkä kaikki koe sitä hyödylliseksi. Kaikki eivät kykene itsenäisesti täyttämään lomaketta, toisaalta Kykyri auttaa myös läheisiä valmistautumaan. Palaute vaihtelevaa: Osan mielestä Kykyri ei ole liian laaja, osa ei jaksanut / osannut / halunnut täyttää . Kysymykset eivät selvitä toimintakykyä yhtä kattavasti kaikilla elämän osa-alueilla (esim. työssäkäynti). Pelkkä lomakkeen täyttäminen ei tuo osallisuutta. “Ei oman toimintakyvyn kuvaamisessa tule koskaan liian hyväksi”. “...on hyvä että kysytään” “...osallisuus toteutuu kasvokkaisessa kohtaamisessa”.

6 Muita havaintoja... Ymmärrys asiakkaan tilanteesta on prosessin kehittymisen myötä lisääntynyt: aiemmin tehtiin yksi kotikäynti ja vain yksi ammattilainen arvioi asiakkaan tilannetta. Nyt arviointiin osallistuu kaksi työntekijää, mikä lisää näkökulmia asiakkaan tilanteen arviointiin. Aika asiakkaan kanssa on lisääntynyt. Henkilökohtaisen avun ohjaajan ymmärrys asiakkaan tilanteesta lisääntyy. Tästä on myöhemmin hyötyä, mikäli asiakkaalle syntyy asiakkuus henkilökohtaiseen apuun. Ohjaaja pystyy yleensä järjestämään kotikäynnin nopeammalla aikataululla, kun sosiaalityöntekijä, jolloin ensitapaaminen toteutuu nyt nopeammin kuin aikaisemmin. Vaikka sosiaalityöntekijä käy kotikäynnin myöhemmin, voidaan mahdolliset akuutit avuntarpeet tunnistaa jo varhaisemmassa vaiheessa.

7 Löydä meidät: www.innokyla.fi/web/tyotila3989514 www.ulapland.fi/vamo
Tervetuloa mukaan! Löydä meidät:


Lataa ppt "Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google