Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa"— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Ryhmäprosessi Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa Eija Mämmelä Oamk, syksy 2008

2 Ryhmän kehitysvaiheet Tuckman (1965)
1. Muotoutumisvaihe 2. Kuohuntavaihe 3. Normien muotoutumisvaihe 4. Tehtävän suorittamisvaihe 5. Ryhmän päättymisvaihe / lopettaminen syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

3 Muotoutumisvaihe ryhmä orientoituu tehtävään
perustehtävä saattaa olla vielä epäselvä ryhmä etsii käyttäytymisen rajoja ja ryhmän sääntöjä ryhmä on riippuvainen johtajastaan syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

4 Kuohuntavaihe uskalletaan esittää omia, eriäviäkin mielipiteitä
ryhmän tehtävää ja johtajaa vastustetaan konflikteja esiintyy jäsenet testaavat omaa rooliaan ryhmässä syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

5 Normien muotoutumisvaihe
toiminnalle alkaa muodostua normeja jäsenten yhteistyö ja avoimuus lisääntyvät ryhmän koheesio kehittyy ja tunne ryhmään kuulumisesta kasvaa syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

6 Tehtävän suorittamisvaihe
energia suunnataan työskentelyyn toisia tuetaan tehtävän suorittamisessa rooleista tulee joustavampia jäsenten erilaisuus koetaan vahvuudeksi syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

7 Ryhmän päättymisvaihe / lopettaminen
eroamisen ahdistus toimijoiden arviointi, arvostelu Tai uudelleen suuntautuminen syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

8 Normit ovat välttämättömiä ryhmän toiminnalle
asettavat rajoja ryhmän jäsenten sopivalle ja sopimattomalle käyttäytymiselle eksplisiittiset eli kirjoitetut tai ääneen lausutut säännöt implisiittiset eli ääneen sanomattomat tavat niitä on aina tiedostetaan vasta kun joku rikkoo niitä syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

9 Normien muotoutuminen
muotoutuvat osana ryhmän kulttuurin kehittymistä kulttuuri vaikuttaa siihen, millaisia normeja ryhmään syntyy, mutta normit myös muokkaavat ryhmän kulttuuria ohjaavat ryhmän viestintää ja toimintaa kenelle ryhmässä puhutaan, miten puhutaan ja mistä aiheista puhutaan ovat melko vakiintuneita, vaikka ne sallisivat ryhmälle vahingollistakin käyttäytymistä esimerkiksi jatkuvaa myöhästelyä heikkoa osallistumista yhteiseen haasteeseen muutettavissa keskustelemalla niistä ja niiden rikkomisesta syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

10 Uusi jäsen ryhmään? uusi jäsen huomaa ryhmän normit usein vasta kun hän tietämättään rikkoo niitä haastaa ryhmän normirakenteen tulleessaan mukaan ryhmään sosiaalistuessaan oppii ryhmän kulttuurin ja normit - tai muuttaa niitä sosiaalistumisprosessissa ryhmän ulkopuolisesta yksilöstä tulee osa ryhmää syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

11 Roolit ryhmässä ryhmätilanteessa rooli tarkoittaa sellaista ryhmän jäsenen käyttäytymistä tai osallistumistapaa, jota muut häneltä odottavat jokaiselle ryhmän jäsenelle kehittyy ryhmän vuorovaikutuksessa rooli tai rooleja voivat olla vakiintuneita kaavoja yksilön käyttäytymisessä mutta usein ne vaihtelevat tilanteesta toiseen ovat välttämättömiä, jotta ryhmä voisi toimia hyvin kun jäsen lähtee ryhmästä pois, ryhmän roolirakenne voi muuttua ja tehtävät jakaantua uudelleen syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

12 Ryhmien roolityypit Virallisia rooleja Epävirallisia rooleja
ennalta määrättyjä tai yhdessä sovittuja esim. kokouksen puheenjohtaja Epävirallisia rooleja ilmenevät ryhmän jäsenen toistuvana käyttäytymisenä muodostuvat ja kehittyvät ryhmän vuorovaikutuksessa perustehtävä ja jäsenten väliset suhteet vaikuttavat siihen, millaisia rooleja ryhmässä syntyy syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

13 Epävirallisia rooleja
Tehtäväkeskeiset roolit auttavat ryhmää saavuttamaan tavoitettaan arvioija arvioi kriittisesti ryhmän suoritusta ehdottaja tekee uusia ehdotuksia ja avaa näkökulmia käsiteltävään asiaan. syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

14 Epävirallisia rooleja
Suhdekeskeiset roolit ylläpitävät ja kehittävät jäsenten välisiä suhteita ja ilmapiiriä sovittelija pyrkii konfliktitilanteessa kompromisseihin portinvartija pyrkii pitämään viestintäkanavat avoimina ja rohkaisee kaikkia osallistumaan tai panttaa tietoa syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

15 Epävirallisia rooleja
Yksilökeskeiset roolit liittyvät yksilön taipumuksiin toimia eivät palvele ryhmän perustehtävää vaan yksilön omia tavoitteita vastarannan kiiski vastustaa kaikkea dominoija pyrkii johtamaan ja manipuloimaan muita syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

16 Ryhmäytymisen tukeminen on ohjaajan työtä
Tutustu ryhmistä ja ryhmäytymisen tukemisesta kirjoitettuihin lähteisiin Tämän tiedoston päälähteenä on Jyväskylän yliopiston viestinnän tiedekunnan tietopaketti (tässä linkki sinne) Tutustu ja harjoittele myös ryhmäytymistä ja ryhmäytymisen ohjaamista Tutki myös muita lähteitä niin netistä kuin kirjoista Muistathan: Ensin opin itse – sitten voin ohjata toisille! syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK

17 Mietittäväksi sekä fysioterapian opinnoissa ja työssä hyödynnettäväksi:
mihin ryhmiin minä kuulun? millaisia normeja ryhmissäni on? millainen olen ryhmän jäsenenä? millaisia rooleja minulla on? miten suhtaudun muihin rooleihin tai normeihin? miten ohjaajana tuen ryhmääni kehittymään tavoitteen kannalta tarkoituksenmukaisesti? mitä teen, milloin ja miksi? mitä minun pitää osata? miten arvioin ryhmäni tarpeita? syksy 2008 Eija Mämmelä / OAMK


Lataa ppt "Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google