Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI"— Esityksen transkriptio:

1 T010103 Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI
Ryhmätyöskentely T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI

2 Ryhmätyöskentelyn hyödyt
Erilaiset näkökulmat rikastavat ajattelua, ideoita enemmän Ratkaisujen laatu paranee Sitoutuminen päätöksiin kasvaa Osallistuminen ja yhteenkuuluvuuden tunne lisää tyytyväisyyttä Uuden oppiminen ja tiedonkulku

3 Ryhmätyöskentelyn tavoitteet
Asiakeskeiset tavoitteet Hyvä päätös ja tehokas toimintasuunnitelma Relationaaliset tavoitteet Viestintäsuhteen jatkuvuus Työyhteisön ilmapiiri Ei varaa vähätellä! Johtajuus - alaisuus

4 Ryhmän kehitysvaiheet
Aloitus jäsenet ovat epävarmoja omasta asemastaan ryhmässä ja hyväksytyksi tulemisesta Muotoutumisvaihe jäsenet muodostavat käsityksen toisistaan, kunkin asemasta ja arvovallasta sekä ryhmän johtajuudesta ja tarkoituksesta Järjestäytymisvaihe ryhmälle muotoutuu selkeät tavoitteet ja se pystyy sopimaan yhteisistä toimintatavoista; mahdollisesti konflikteja Kypsän toiminnan vaihe ryhmä kykenee arviomaan ja kehittämään toimintatapojaan, tekemään niihin muutoksia ja tuottamaan ratkaisuja annettuun tehtävään Hajoamisvaihe työskentelyn päättyminen herättää erilaisia tunnereaktioita

5 Keskusteluun osallistuminen
Pitää arvioida Miten oma tai toisen puheenvuoro ja eleet edistävät tavoitteiden saavuttamista?

6 Kuuntelemisen taito Kuunteleminen ja havainnointi
Hiljaisuus - tulkinta ja vastuu. Kaikki on viestintää. Näkyvä kuunteleminen on nonverbaalista Kuuntelemisen taitoja Ilmaisee kuuntelua Huomata ja tulkita kuuntelijoiden sanallista ja sanatonta viestintää Eritellä, ymmärtää ja arvioida sanottua Pyytää täsmennyksiä ja perusteluja Ottaa toisen näkökulma huomioon Yhdistellä ja kehittää edelleen toisten esittämiä ajatuksia Välttää keskeyttämistä ja osaa olla vaiti

7 Osallistumisen taitoja
Edistää keskustelun kulkua, esim. ehdotukset ja työnohjauspuheenvuorot  johtajuus Perustella ja konkretisoida mielipiteitä Käyttää tiiviitä ja johdonmukaisia puheenvuoroja Huomioida ajankäyttö Pyytää muilta tietoa ja kommentteja Liittää oma puheenvuoro edellisiin puheenvuoroihin Tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä Arvioida rakentavasti ehdotuksia Määritellä tehtävistä nousevia ongelmia Erimielisyyden ilmaiseminen

8 Suhdekeskeisiä taitoja
Ryhmän toimivuus Luoda ja ylläpitää ryhmän toimintaa tukevaa ilmapiiriä Rohkaista ja aktivoida toisia osallistumaan ryhmän toimintaan Sietää ja ratkaista ristiriitoja ja väärinkäsityksiä Arvioida ryhmän toimintaa ja ehdottaa kehittämiskeinoja  Aloitteentekijä, täsmentäjä, tietojenetsijä, KRIITIKKO Henkilösuhteet Osoittaa empatiaa ja tukea Osoittaa toisen arvostamista Ilmaista omaa aktiivisuutta ja yhteistyöhalukkuutta viemättä tilaa muilta Ottaa vastaan palautetta omasta toiminnasta Antaa rakentavaa palautetta toisen toiminnasta  Rohkaisija, tarkkailija, tunteiden ilmaisija, sovittelija, rentouttaja

9 Ryhmätyön uhat 10. aisti – viestintäsuhteen historia
Sosiaalinen paine ja ryhmänormit  paljastuvat kun rikotaan Ryhmäajattelu: hätiköinti, ennakkoluulot, torjutaan monimutkaiset, vaihtoehtoiset ja ulkopuoliset ideat, vastuunjako Negatiiviset roolit: hyökkääjät, pakit, keskipisteet, vetäytyjät ja väheksyjät ja klikkiytyjät Vääristely, nöyryytys, uhkailu, puhetulva, henkilökohtaisuudet, imartelu, mielistely

10 Menestyvä ryhmä Jäsenillä on selkeä, kaikkien hyväksymä käsitys ryhmän tavoitteista ja tehtävistä Avoimuus ja luottamus: Kaikkia kuunnellaan ja rohkaistaan osallistumaan, tunteet ja mielipiteet huomioidaan kohtuullisesti Koheesio ja pelisäännöt: yhteenkuuluvuus ja vastuu Toimintaa muutetaan ja kehitetään tilanteen mukaan Ryhmän johtaminen jakautuu melko tasaisesti ja vaihtelee tilanteen mukaan Ryhmässä on jäsenten kiinnostukseen ja erityistaitoihin perustuva työnjako Tärkeät päätökset tehdään yhteisymmärryspäätöksinä Ryhmä rohkaisee kritiikkiin, sietää ja käsittelee eri mieltä olemisen ja ristiriidat

11 Konfliktin hyödyt Innovaation mahdollisuus rajapinnoilla
Konfliktissa avattava taustoja  ymmärrys kasvaa Sitouttaa Asiakonflikti Riskinä hallitsemattomuus Vaarana tunnekonflikti Konfliktin havaitseminen ja ilmaiseminen  Miksi, mistä johtuu, mitä taustalla?

12 Tehtävä 1 Polar Electron henkilöstöosaston ja testausosaston palaveri ongelmatilanteessa ryhmässä 5 – 7 puoleksi eri osastoilta 20 minuuttia, videoidaan Tavoitteena hyvä ratkaisu ja lopuksi myönteinen ilmapiiri Yksi on sihteeri (johtaja?) Jokaisella oma tarkkailutehtävä, kohdistuu koko ryhmään Nosta ryhmän toiminnasta esiin kolme havaintoa. 1) Mistä havaittavissa? 2) Millä vaikutuksella? Kuunteleminen Toisten aktivointi Järjestymispuheenvuorot (johtaminen) Erimielisyyden ilmaisu Yhteenvedot, arviointi Tunteiden ilmaisu, sovittelu Mukulakivet

13 Tehtävä 2 Väliaika-arvio ja loppuarvio
Puolet ryhmästä arvioi asteikolla 1 -5: Miten laadukasta ratkaisua ryhmä on saavuttamassa / saavutti? Miten suotuisa ilmapiiri on / oli lopuksi? Yksi asia, jota ryhmän tulee toiminnassaan parantaa?

14 Tehtävä 3: Itsearviointi videoinnin perusteella
Asteikolla 1-5: 1) Mitkä ovat vahvuusalueesi? 2) Kuinka hyvin vahvuutesi näkyy videoinnissa? Mitä yllättävää näit nauhoituksessa? Kehittämiskohteesi taitoalueissa? Kuuntelemisen taitoja Ilmaisee kuuntelua Huomata ja tulkita kuuntelijoiden sanallista ja sanatonta viestintää Eritellä, ymmärtää ja arvioida sanottua Pyytää täsmennyksiä ja perusteluja Ottaa toisen näkökulma huomioon Yhdistellä ja kehittää edelleen toisten esittämiä ajatuksia Välttää keskeyttämistä ja osaa olla vaiti Osallistumisen taitoja Edistää keskustelun kulkua, esim. ehdotukset ja työnohjauspuheenvuorot  johtajuus Perustella ja konkretisoida mielipiteitä Käyttää tiiviitä ja johdonmukaisia puheenvuoroja Huomioida ajankäyttö Pyytää muilta tietoa ja kommentteja Liittää oma puheenvuoro edellisiin puheenvuoroihin Tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä Arvioida rakentavasti ehdotuksia Määritellä tehtävistä nousevia ongelmia Erimielisyyden ilmaiseminen Ryhmän toimivuus Luoda ja ylläpitää ryhmän toimintaa tukevaa ilmapiiriä Rohkaista ja aktivoida toisia osallistumaan ryhmän toimintaan Sietää ja ratkaista ristiriitoja ja väärinkäsityksiä Arvioida ryhmän toimintaa ja ehdottaa kehittämiskeinoja Henkilösuhteet Osoittaa empatiaa ja tukea Osoittaa toisen arvostamista Ilmaista omaa aktiivisuutta ja yhteistyöhalukkuutta viemättä tilaa muilta Ottaa vastaan palautetta omasta toiminnasta Antaa rakentavaa palautetta toisen toiminnasta

15 Lähteet Dunderfelt, Toni Henkilökemia. Yhteistyö erilaisten ihmisten välillä. Söderkulla: Dialogia Oy. Kauppinen, Anneli – Nummi, Jyrki – Savola, Tea Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. 4., uudistettu painos. Helsinki: Edita. Lehtonen, Jaakko – Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka Neuvotellen tulokseen. Ryhmätyö-, neuvottelu- ja kokoustaito. Helsinki: WSOY.


Lataa ppt "T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google