KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
LIIKKUMINEN JA FYYSINEN TOIMINTA LAPSEN KEHITYKSEN KANNALTA
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Opettaja ja tunteet.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Koulujen turvallisuus
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
1990-luvulla asenne täysin kielteinen 1990-luvulla asenne täysin kielteinen Nykyään tarve ymmärretään, mutta käyttö edelleen vähäistä Nykyään tarve ymmärretään,
Mielenterveys s. 110 –
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Koulussa elämää opettelemassa
AUNELAN KOULUN KOKEMUKSIA KOULUT LIIKKEELLE-HANKKEESTA Taustaa: 1. Koulun välituntipihat on koettu ongelmallisina: - kolme erillistä rakennussiipien väliin.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
8. LIIKUNTA EDISTÄÄ TERVEYTTÄ TERVEYSTIETO 7. Pienryhmässä Kirjoittakaa (yksi asia per lappu, niin monta lappua kuin keksitte) Vihreälle lapulle liikunnan.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
ME-hengen kehittäminen
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
6.4 Liikunnan merkitykset
Motorinen kehittyminen
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Fyysisen aktiivisuuden on havaittu edistävän myös lasten tiedollisia toimintoja, kuten muistia, tarkkaavaisuutta sekä tiedonkäsittely- ja ongelmanratkaisutaitoja.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Ikäihmisten kuntoutus
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
opiskeluorientaatio (+)
YHTEISET PERUSASIAT KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Opiskeluhuollon palvelut
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

KODIN JA KOULUN PÄIVÄ 27.9.2013 Rehtorin aamukaffe –tilaisuus; Arjen hyvinvoinnin tukeminen kodin ja koulun yhteistyönä

Koululaisen arjen hyvinvointi Kehityksen osa-alueet (KT Maija-Liisa Linnilä) kieli, muisti, hahmotus motivaatio, tarkkaavaisuus, itsesäätely, toiminnan ohjaus aistit, motoriikka, terveydentila temperamentti, tunnetaidot, itsetunto, Tiedolliset valmiudet Fyysiset valmiudet KEHITYS Sosiaaliset valmiudet

Mitkä asiat rikkovat hyvinvointia? ”Viime vuosikymmeninä hyvinvointi on lisääntynyt” Samaan aikaan osalla lapsista ja lapsiperheistä pahoinvointi on lisääntynyt. Pienelle osalle pahoinvointi on kasautunut. Vanhemmuus; samanaikainen vastuu toimeentulosta sekä hoidosta ja kasvatuksesta Arjen tasapainoilua ajankäytössä ja jaksamisessa – ei onnistuta Vanhempien keskinäinen suhde heijastuu vanhemmuuteen sekä lasten hyvinvointiin Vanhempien keskinäiset riidat Arjen iloista ja murheista muodostuu lasten vanhempien vuorovaikutus Riidat koskevat terveyttä ja hyvinvointia; syöminen, peseytyminen, nukkuminen, pukeutuminen, pelaaminen, kotityöt

Mitkä asiat rikkovat hyvinvointia? ”Viime vuosikymmeninä hyvinvointi on lisääntynyt” Samaan aikaan osalla lapsista ja lapsiperheistä pahoinvointi on lisääntynyt. Pienelle osalle pahoinvointi on kasautunut. Oppimäärän käsittelemiseen ei ole riittävästi aikaa tasapainoilua ajankäytössä ja jaksamisessa – ei onnistuta Opettajan ja huoltajien keskinäinen luottamus puuttuu Toisen osapuolen ratkaisujen kyseenalaistaminen Arjen iloista ja murheista muodostuu oppilaan ja opettajan vuorovaikutus Riidat koskevat työskentelyä, sitoutumista ja käyttäytymistä

Mitkä asiat tukevat hyvinvointia? Aika Ajankäytön suunnittelu – kiireettömyys, priorisointi ”enemmän laatua kuin määrää” Keskinäinen luottamus ja kunnioitus Asiantuntemuksen tunnustaminen – kasvatuskumppanuus; ”Kasvun ja kehityksen asiantuntemus on vanhemmilla. Oppimisen asiantuntemus on koululla. Yhteistoiminnassa ja keskinäisessä vuorovaikutuksessa kummankin osapuolen asiantuntemus kasvaa.” Arjen ilot ja murheet Yhteiset jutteluhetket lasten kanssa – yksilölliset kohtaamiset (esim. ruokailutilanteet, oleskeluhetket) Toiminnallinen ja aktiivinen yhdessäolo; Tutkimustieto: passiivinen yhdessäolo lisää riitelyn ja kurinpidon mahdollisuutta aktiivinen yhdessäolo vähentää esimerkiksi ”kurituksen” käyttöä, kurinpidon tarvetta

Liikunta ja hyvinvointi Lähde; Terve koululainen Liikunnan myönteiset vaikutukset oppimiselle Oppiminen Parempi tarkkavaisuus Parempi keskittymiskyky Parempi muisti Aistit kehittyvät, siksi kyky yhdistellä aistien kautta saatua informaatiota paranee Parempi hahmotuskyky Paremmat kielelliset ja matemaattiset valmiudet Lähde; Terve koululainen Liikunnan myönteiset vaikutukset oppimiselle Fyysinen hyvinvointi Lihasten ja luuston kehitys Hengitys ja verenkiertoelimistön kehitys Painonhallinta Sairauksien ennaltaehkäisy – sairauksien hoito Psyykkinen hyvinvointi Myönteisiä fyysisiä kokemuksia Terveempi itsetunto Myönteinen minäkuva Tunteiden ilmaisu on helpompaa Stressitaso laskee – kyky sietää stressiä kasvaa Vähemmän masennusoireita ja ahdistuneisuutta Sosiaalinen hyvinvointi Paremmat vuorovaikutustaidot Empatiakyky Sääntöjen noudattaminen, niiden rikkomisen sijaan