5. Laadun normiperusta ja erityisvaatimukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

TERVEYDENHUOLTOLAKI JA HOITOTYÖ
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Asetus lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutukseta
Hallituksen esitys 67/ / Pirkko Mäkelä-Pusa.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
TERVEYDENHUOLTOLAKI RAKENTEELLISET MUUTOKSET JA NIISTÄ PÄÄTTÄMINEN
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Yhteinen laki perusterveydenhuollolle ja erikoissairaanhoidolle
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Onko potilasturvallisuus taattu sairaalassa?
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI SAIRAANHOIDOLLINEN TOIMINTA VALTUUSTON ILTAKOULU Aino-Liisa Oukka johtajaylilääkäri.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Sosiaalihuoltolaki.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Esiselvitys.
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Terveydenhuollon menetelmien arviointi 2018-
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta
Savuton sairaala itseauditointi Suomessa 2004
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
TYÖTURVALLISUUS.
Terveys- ja hoitosuunnitelma
LAATU, ASIAKAS- JA POTILASTURVALLISUUS
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Sote-uudistuksen toimeenpano
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
Esityksen transkriptio:

5. Laadun normiperusta ja erityisvaatimukset Liite 6 Yleisenä tavoitteena sosiaali- ja terveystoimen laadunhallintastrategialle on, että sen tulee kattaa kaikki sosiaali- ja terveystoimen palvelut kattaa kaikki sosiaali- ja terveystoimen tulosalueet, mukaan lukien virastotasoiset hallintopalvelut olla yhteydessä sosiaali- ja terveystoimen johtamisjärjestelmään (sopimusohjaus) ja tarvittaessa sen strategisiin tavoitteisiin ottaa toiminnan kehittämisessä huomioon henkilöstön ja asiakkaiden/potilaiden sekä tarvittaessa myös omaisten/läheisten tarpeet ja palautteet tukea sosiaali- ja terveystoimen toimialaa säätelevien lakien ja asetusten asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen arvioinnin  Laadunhallintastrategiassa sovelletaan 1.5.2011 voimaan tullutta terveydenhuoltolakia laajennettuna siten, että lain asettamat toiminnalliset menettelytavat ja asiakirjat on sovellettu koskemaan koko sosiaali- ja terveystoimen organisaatiota ja kaikkia sen palveluita

Terveydenhuoltolaki 1.5.2011 (1326/2010) Terveydenhuoltolain ja sitä tukevan asetuksen tarkoituksena on mm. toteuttaa väestön tarvitsemien palvelujen yhdenvertainen saatavuus, laatu ja potilasturvallisuus vahvistaa terveydenhuollon palvelujen asiakaskeskeisyyttä vahvistaa perusterveydenhuollon toimintaedellytyksiä parantaa terveydenhuollon toimijoiden, kunnan eri toimialojen välistä sekä muiden toimijoiden kanssa tehtävää yhteistyötä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisessä Terveydenhuollon toimintaedellytykset, mm. johtamisessa on oltava moniammatillista asiantuntemusta henkilöstön rakenteen ja määrän on vastattava alueen väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ja terveydenhuollon palvelujen tarvetta kunnan perusterveydenhuollon on vastattava potilaan hoidon kokonaisuuden yhteensovittamisesta, jollei siitä muutoin erikseen sovita toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin käytettävissä ovat asianmukaiset toimitilat ja toimintavälineet 8 §: Laatu ja potilasturvallisuus Terveydenhuollon toimintayksikön on laadittava suunnitelma laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta, jossa on otettava huomioon potilasturvallisuuden edistäminen yhteistyössä sosiaalihuollon palvelujen kanssa.

Suunnitelma organisaation laadunhallinnasta ja potilasturvallisuudesta (asetus 1§) Sovittava ainakin seuraavat asiat Laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanon vastuuhenkilöt ja toimijat sekä johdon vastuu toteuttamisen edellytyksistä ja voimavaroista, mm. Johtosääntö, toimintasääntö, johtamisjärjestelmä, toiminto- ja palvelukohtaiset erityisvastuut Henkilöstöjohtamisen periaatteet ja käytännöt sekä avointa turvallisuuskulttuuria tukevat arvot ja menettelytavat, mm. Henkilöstöpolitiikka, -strategia ja -johtaminen Tarpeita, tehtäviä ja osaamista vastaavat henkilöstösuunnitelmat Henkilöstön määrä- ja rakenne, tarkoituksenmukainen työnjako, työskentelyolosuhteet, kannustaminen ja palkitseminen, osallistaminen ja osallistumisen mahdollistaminen Menettelytavat, joilla henkilöstö osallistuu moniammatilliseen kehittämiseen ja saa palautetta oppimista ja toimintansa kehittämistä varten, mm. Osallistumismahdollisuus toiminnan kehittämiseen Palautejärjestelmä omasta toiminnasta, sis. kehityskeskustelut Ravitsemustoimikunta, lääkeneuvottelukunta (teoriamittarit, lääkelupamenettely, lääkehoitosuunnitelmien auditointi), hygieniatyöryhmä

Suunnitelma organisaation laadunhallinnasta ja potilasturvallisuudesta (asetus 1§) Henkilöstön perehdytys ja opiskelijoiden koulutus ja ohjaaminen, mm. Osaamisen ylläpito ja kehittäminen (täydennyskoulutus, työnkierto) Systemaattinen, kattava kirjaaminen Näyttöön perustuvien palvelu-/hoitomenetelmien ja asiakas-/potilasohjauksen hallinta Oppilaitosyhteistyö (esim. opetussuunnitelmatyö, Cles+T arviointimittari, perehdytyskansiot, työelämälähtöiset opinnäytetyöt) Menettelytavat, joilla potilas ja hänen läheisensä voi antaa palautetta puutteista sekä menettelytavat, miten annetaan tietoa ja tukea haittatapahtuman jälkeen, mm. Asiakaspalautejärjestelmä (välitön palaute, kyselyt ja foorumit) Sosiaali- ja potilasasiamiestoiminta Viralliset muutoksenhakumenetelmät Laadunhallinta-asiakirjat Mm. Palvelu- ja hoitoketjukuvaukset Hoitoreitit prosesseja määrittävät toimintaohjeet lääkehoitosuunnitelma Hoitopaikan valintaopas 2010 Vrt. järjestämissuunnitelma (saman erva alueen shp:llä velvollisuus sopia käytössä olevien menetelmien arvioinnista ja uusien menetelmien käyttöönotosta). Ei edellytä erillisen laatujärjestelmän käyttöönottoa

Suunnitelma organisaation laadunhallinnasta ja potilasturvallisuudesta (asetus 1§) Turvallisuus- ja laatuongelmien ennakoiminen sekä turvallisuusriskien tunnistaminen ja hallinta Turvallisuussuunnitelma ja –vastuut Riskienhallinta, riskikartoitukset ja –seuranta Fyysinen ympäristö, laitteet ja tarvikkeet Laadun jatkuva seuranta ja poikkeamiin puuttuminen, omavalvonta Vaara- ja haittatapahtumien tunnistaminen ja raportointi, haittatapahtumien ilmoittaminen hoitoilmoitusjärjestelmään ja muiden säädösten edellyttämä raportointi ja korjaavia toimenpiteitä koskevat menettelytavat Haipro, raportointi lääkeneuvottelukunnalle  täydennyskoulutustarve Hilmo -ilmoitukset, haittavaikutukset, tartuntataudit jne. Muistutukset, viranomaiskantelut, potilasvahinkoilmoitukset (asiakaspalautejärjestelmä) Tarvittava yhteistyö shp:n kuntayhtymän alueella muiden sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden kanssa Estettävä hoitopolun tai tiedonkulun katkeaminen Kuntien velvollisuus sopia terveydenhuollon järjestämissuunnitelmassa yhteistyön tavoista (tavoitteet ja keinot), laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta

Suunnitelman sisältö (asetus 1§) - käsiteltävä ainakin Palvelujen tarpeenmukainen saatavuus Hoitoketjut Toimintayksikön fyysinen ympäristö Terveydenhuoltoon liittyvät infektiot Lääkehoito ja lääkehuollon järjestäminen Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet Henkilöstö, sen työjako ja osaaminen Tietojärjestelmät ja potilasasiakirjamerkintöjen tekeminen Tiedonkulku toimintayksikön sisällä ja toimintayksikköjen välillä

Suunnitelman täytäntöönpano (asetus 2§) Sovittava tavoista, joilla suunnitelman täytäntöönpanon toteuttamiseksi henkilöstölle annetaan tietoa ja koulutusta laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden periaatteista ja toimintakäytännöistä sekä suunnitelman sisällöstä Tiedottaminen potilaille (asetus 3§) Suunnitelmassa on sovittava tavoista, joilla potilaille ja heidän läheisilleen tiedotetaan suunnitelmasta sekä potilaiden ja heidän läheistensä mahdollisuudesta edistää ja vaikuttaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden toteutumiseen

Terveydenhuollon laatuopas (Suomen Kuntaliitto, syyskuu 2011) Oppaassa on otettu huomioon asetus laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta. Opas on tarkoitettu kliinistä työtä johtaville ja kehittäville henkilöille ja sen tavoitteena on toimia käytännönläheisenä ohjeistuksena potilashoidon laadun parantamisessa. Opas päivitetään syksyllä 2012. Laadun ulottuvuuksiksi on valittu Potilas/asiakaskeskisyys Oikea-aikaisuus Osaaminen Turvallisuus Sujuvuus Vaikuttavuus Ulottuvuudet on esitetty näkökulmista: potilas/asiakas, henkilökunta ja johto Potilasturvallisuusopas (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL, syyskuu 2011) Opastuksen lähtökohtana on Terveydenhuoltolain laatu ja potilasturvallisuus -pykälä sekä lain nojalla annettu sosiaali- ja terveysministeriön asetus laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta laadittavasta suunnitelmasta. Opas opastaa potilasturvallisuussuunnitelman laatimista.