Malli? 4.9.2014Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Sosiaalinen oppiminen
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
osana opiskelijan PLE:tä
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Sosiaalisen median hyödyntämisestä laajennetun työssäoppimisen yhteydessä Minna Ström
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
ITK-päivien work shop purkua Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Titta Koski, Oulun yliopisto Marjut Andersson, Tampereen teknillinen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
VALMA-koulutus Edupolissa
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Miten Learning cafén ideaa voisi hyödyntää työpaikalla / työpajalla?
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Saimaan ammattiopisto Sampo
Säädöksistä arjen toiminnaksi
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden oppiminen Vuorovaikutus Medialukutaito Yhteinen ympäristö Henkilökohtaistaminen Osallistava materiaali puuttuu Oppimisen prosessi

Tulevaisuus? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus2 Oppimisen rytmitys: –Alkukartoitus ja osaamisen dokumentaatio –Työssä oppiminen –Lähijaksot 1-2 päivää –Tehtävät työssä oppimiseen Henkilökohtaistaminen –Osaamisen dokumentaatio –Luvat, passit ja kortit –Tavoitteet Osoittamisen välineet –Teksti, kuva, ääni

Tulevaisuus? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus3 KEHITYSKOHTEET: Medialukutaito ja tiedonvirran hahmottaminen Materiaalia verkko-oppimiseen –Materiaalia on verkossa, pedagoginen jäsennys puuttuu –Oppimiskokonaisuuksien laatiminen (avoimeen ymp.?) –Oppimisprosessin avaaminen Työelämä mukaan verkkoon –Työssä oppimisen tehtävät oikeasta työelämästä –Ohjauksen kehittäminen ja yhteistyön välineet Opson tukipaketti?

Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus4 MENETELMIÄ yksilölliset oppimistehtävät, harjoitukset ja caset aktivoivat paritehtävät ja harjoitukset tiedonrakenteluun pyrkivät ryhmätehtävät vertaistutoroinnit työssäolevien henkilöiden kanssa vierailut ja selvitykset ongelmatilanteiden ja haasteiden ankkurointi aitoon työtilanteeseen itsearvioinnit ja vertaisarvioinnit oppimispäiväkirjan laatiminen osaamiskansion laatiminen

Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus5 SISÄLTÖJÄ työturvallisuus ja työsuojelu työlainsäädäntö (työaika, vuosiloma, työsopimus..) henkilöstöhallinto suomalainen työelämä työelämän muutos Suomessa kirjallinen ilmaisu (tarvittaessa) suullinen ilmaisu ja esiintymistaito suomalainen keskustelukulttuuri Tietotekniset perusvalmiudet uudet oppimisympäristöt ammatilliset osat erilaiset kortit, passit ja luvat

Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus6 TUOTOKSIA oman osaamisen kokoelma (kansio, digikuvasto, äänikirjasto) oppimista tukevat dokumentaatiot ja aihiot oman alan (henkilökohtainen) sanasto tarvittavat, päivitetyt työnhakuasiakirjat hygieniapassi, työturvallisuuskortti, tulityökortti, hitsaussertifikaatti… työssäoppimisen todistus -> työpaikka, oppisopimus

Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus7 HUOMIOITAVAA Oppimisen rytmitys Kielitaitovaatimus Henkilökohtaistetut tavoitteet näkyviin Työpaikkaohjaaja mukaan verkkoon ”Työnantajapankki”, yhteistyöyritykset sidotaan mukaan Ohjaustiimi Oppisopimuskeskuksen rooli -> tukimalli ehdottoman tärkeä Huomio kohti (osa)tutkintoa

Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus8 KRIITTISET TEKIJÄT / TUKITARVE Alakohtainen sanasto Asiakaspalveluhalu- ja taito Ohjeiden ja määräysten ymmärtämisen taito Tekstin lukutaito Luetun ymmärtäminen ja soveltaminen Itsevarmuus ja rohkeus (Osa)tutkinnon haltuunotto Ajankäytön suunnittelu Tavoitteiden asettamisen taito Oman osaamisen realistinen tunnistaminen ja osoittaminen Osaamisen dokumentaatio Kysymisen taito