Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden oppiminen Vuorovaikutus Medialukutaito Yhteinen ympäristö Henkilökohtaistaminen Osallistava materiaali puuttuu Oppimisen prosessi
Tulevaisuus? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus2 Oppimisen rytmitys: –Alkukartoitus ja osaamisen dokumentaatio –Työssä oppiminen –Lähijaksot 1-2 päivää –Tehtävät työssä oppimiseen Henkilökohtaistaminen –Osaamisen dokumentaatio –Luvat, passit ja kortit –Tavoitteet Osoittamisen välineet –Teksti, kuva, ääni
Tulevaisuus? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus3 KEHITYSKOHTEET: Medialukutaito ja tiedonvirran hahmottaminen Materiaalia verkko-oppimiseen –Materiaalia on verkossa, pedagoginen jäsennys puuttuu –Oppimiskokonaisuuksien laatiminen (avoimeen ymp.?) –Oppimisprosessin avaaminen Työelämä mukaan verkkoon –Työssä oppimisen tehtävät oikeasta työelämästä –Ohjauksen kehittäminen ja yhteistyön välineet Opson tukipaketti?
Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus4 MENETELMIÄ yksilölliset oppimistehtävät, harjoitukset ja caset aktivoivat paritehtävät ja harjoitukset tiedonrakenteluun pyrkivät ryhmätehtävät vertaistutoroinnit työssäolevien henkilöiden kanssa vierailut ja selvitykset ongelmatilanteiden ja haasteiden ankkurointi aitoon työtilanteeseen itsearvioinnit ja vertaisarvioinnit oppimispäiväkirjan laatiminen osaamiskansion laatiminen
Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus5 SISÄLTÖJÄ työturvallisuus ja työsuojelu työlainsäädäntö (työaika, vuosiloma, työsopimus..) henkilöstöhallinto suomalainen työelämä työelämän muutos Suomessa kirjallinen ilmaisu (tarvittaessa) suullinen ilmaisu ja esiintymistaito suomalainen keskustelukulttuuri Tietotekniset perusvalmiudet uudet oppimisympäristöt ammatilliset osat erilaiset kortit, passit ja luvat
Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus6 TUOTOKSIA oman osaamisen kokoelma (kansio, digikuvasto, äänikirjasto) oppimista tukevat dokumentaatiot ja aihiot oman alan (henkilökohtainen) sanasto tarvittavat, päivitetyt työnhakuasiakirjat hygieniapassi, työturvallisuuskortti, tulityökortti, hitsaussertifikaatti… työssäoppimisen todistus -> työpaikka, oppisopimus
Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus7 HUOMIOITAVAA Oppimisen rytmitys Kielitaitovaatimus Henkilökohtaistetut tavoitteet näkyviin Työpaikkaohjaaja mukaan verkkoon ”Työnantajapankki”, yhteistyöyritykset sidotaan mukaan Ohjaustiimi Oppisopimuskeskuksen rooli -> tukimalli ehdottoman tärkeä Huomio kohti (osa)tutkintoa
Verkkomalli Tampereen Aikuiskoulutuskeskus8 KRIITTISET TEKIJÄT / TUKITARVE Alakohtainen sanasto Asiakaspalveluhalu- ja taito Ohjeiden ja määräysten ymmärtämisen taito Tekstin lukutaito Luetun ymmärtäminen ja soveltaminen Itsevarmuus ja rohkeus (Osa)tutkinnon haltuunotto Ajankäytön suunnittelu Tavoitteiden asettamisen taito Oman osaamisen realistinen tunnistaminen ja osoittaminen Osaamisen dokumentaatio Kysymisen taito