Englannin taitotasokuvaukset 1. palautetta kentältä 2. arvioinnin suhteuttaminen AMK- taitotasoihin 6.2.2007 Tarmo Ahvenainen & Olli Ervaala Kymenlaakson.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Kielisalkku verkossa Tuija Dalmo, Eeva Regan Anne-Marie Grahn-Saarinen.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
Oulun aikuislukio 2014.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
osana opiskelijan PLE:tä
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
AMKKIA –hanke arvioinnin uudistajana kielten opetuksessa Tarmo Ahvenainen, kielten osasto Opetuksen teemapäivä W:\KIELET\kehitys\amkkiakyamk.ppt.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
OSAAMISEN ARVIOINTI Opettamisesta osaamiseen Metropolia Ammattikorkeakoulu Petri Haltia.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Validiteetti ja reliabiliteetti
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
1 © Jukka Juslin ict02d ohjelmointitaito (12 op) Päiväopiskelijat.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
LUKION PÄÄTTÖTODISTUS JA YLIOPPILASTODISTUS
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
Arviointi osana oppimisprosessia
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Arviointi.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Englannin taitotasokuvaukset 1. palautetta kentältä 2. arvioinnin suhteuttaminen AMK- taitotasoihin Tarmo Ahvenainen & Olli Ervaala Kymenlaakson AMK

2 Englannin taitotasot luonnos tehty koekäytössä lv palautetta kerätty lv (Anneli Airola) uusi versio joulukuussa 2006 (työstämättä, ”hyväksymättä”)

3 Englannin taitotasot yhteenveto palautteesta kuvaukset sinänsä (sanamuoto, sisältö jne.) kuvatun kielitaidon taso käyttötarkoitus arvosanakytkentä

4 Englannin taitotasot kuvaukset sinänsä liian pitkiä monimutkaisia, vaikeita ymmärtää, epäselviä eivät tarpeeksi konkreettisia sisältävät liikaa yksityiskohtia eivät erottele osin harhaanjohtavia

5 Englannin taitotasot kuvaukset sinänsä (jatkuu) apuvälineiden käyttö? miksi viestintästrategiat? strategista kielitaitoa vaikea tai mahdoton arvioida oppimis- vai viestintästrategia? eivät avaudu opettajalle(kaan) miksi erilaisia kuin ruotsissa? miksi erilaisia kuin AMKKIA-kuvaukset?

6 Englannin taitotasot kuvatun kielitaidon taso esim. B2.2 (kirjoittaminen) liian korkea vaatimustaso yleisesti ottaen liian korkea ylipäätään tiukat kriteerit

7 Englannin taitotasot käyttötarkoitus soveltuvat päättötason tai kokonaisvaltaisen osaamisen arviointiin arvioinnin perusteluksi opiskelijan isearviointiin saavutetun kielitaidon arvioimiseen opintojaksokuvauksen yleistason määrittelyyn eivät sovellu kurssikohtaiseen arviointiin opiskelijan itsearviointiin tavallisen opettajan arkityökaluksi vuorovaikutustaitojen arviointiin viestintästrategioiden arviointiin tavoitetasoksi

8 Englannin taitotasot arvosanakytkentä (ehdottomasti) pidettävä erillään miten mitata horisontaalinen/ammatillinen kehittyminen? (ehdottomasti) tehtävä ei merkitystä ilman kytkentää, hankalasti perusteltavissa opiskelijoille

9 Kysymyksiä -Onko taitotason määrittely arvioinnin - ainoa - tärkeä - yksi - vähäpätöinen tehtävä? - Ovatko kaikki englannin opetuksen tavoitteet johdettavissa taitotasoista? -> Miten määritellään taitotason ja opintojakson arvioinnin suhde Tavoitteen asettelu: onko tavoitteena antaa tutkintotodistukseen luotettava arvio opiskelijan taitotasosta vai käyttää taitotasoja arvioinnin laadun parantamiseen tehtävä- ja/tai opintojaksotasolla

10 Yksittäinen opintojakson tehtävä tai tuotos Yksittäisen opintojakson arvosana Päättövaiheen kielitaito Millä tasolla käytämme AMK-taitotasoja? AMK taito- tasot

11 AMK taito- tasot 4 erilaista lähestymistapaa Arvo- sana (tehtä- vän/ opin- tojak- son) Ehdoton: Taitotaso ainoa arvosanan kriteeri Esim. arvosana 4 edellyttää että kurssi tai tuotos osoittaa B2-tason kielitaitoa; arvosana 4 kertoo, että opiskelija on tällä kielitaidon osa-alueella tasolla B2 Löyhä: Taitotaso on yksi arvosanan kriteereistä: arvosana 4 tarkoittaa todennäköisesti B2-tason suoritusta (mutta arvosanan voisi saada C1 tai B1 tason suorituksella);

12 1.Taitotasoja käytetään kaikilla pyramidin tasoilla, opintojaksotasolla tiukasti ”Arvosana 4 kurssista tarkoittaa taitotasoa X” Päättötaso merkitään tutkintotodistukseen. + opintojaksojen arviointi yhdenmukaistuu + opintojaksojen arvosanojen pohjalta voi johtaa taitotasomerkinnän (esim. B1) tutkintotodistukseen + arviointi yhdenmukaistuu - ei anna mahdollisuutta arvioida välittömästi taitotasoon liittymättömiä asioita - ollakseen reliaabeli ja validi, vaatii raskaan ja kalliin prosessin opettajakoulutuksineen - standardoidut tehtävät ja kommentoidut maamerkkikokoelmat: opetussuunnitelman muuttuessa systeemistä tulee raskas ylläpitää - ei voida kuitenkaan soveltaa kaikilla esim. valmentavilla kursseilla, joiden arviointiin laadittava oma linkitys

13 1 AMK taito- tasot

14 2. Taitotasoja käytetään kahdella ylemmällä pyramidin tasoilla, löyhästi ”Arvosana 4 tehtävästä ja kurssista vastaa pääsääntöisesti tasoa X” ; taitotasot ovat sisäinen yhtenäistämistyökalu taitotasoa ei merkitä tutkintotodistukseen + ohjeistaa opettajaa arvioinnissa ja siten edistää arvioinnin yhdenmukaistamista + mahdollistaa myös muun kuin taitotasoon perustuvan taidon arvioinnin sekä opettajan oman harkinnan + todistukseen ei anneta taitotasomerkintää -> ei tarvitse pohtia onko taitotasoarvio luotettava - ei pystytä merkitsemään todistukseen taitotasomerkintää - vaatii opettajien koulutusta, mutta ei niin massiivisesti kuin vaihtoehdossa 1 - standardoidut tehtävät ja kommentoidut maamerkkikokoelmat ovat apu mutta eivät ehkä välttämättömyys

15 Yksittäinen opintojakson tehtävä tai tuotos Yksittäisen opintojakson arvosana Päättövaiheen kielitaito AMK taito- tasot 2

16 Esimerkki ohjeellisista tasoista opintojaksojen arvioinnissa Euroopan neuvoston LUONNOSLUONNOS viitekehyksen taitotaso Kurssiarvosanojen sijoittuminen taitotasoille C2 C1 55, 4 B2 54, 3 B1 5, 4, 34, 32, 1 A2 2, 1 00 A valm 1valm 2 Työelämän englanti 1-2”special”

17 3. Erotetaan perinteinen opintojaksoarviointi ja päättövaiheen taitotasoarviointi (joka mitataan testillä tms.) ”+ vapauttaa” kurssiarvosanan sitomisesta taitotasoon, mutta mahdollistaa taitotasojen käytön arvioinnin tukena + mahdollistaa myös muun kuin taitotasoon perustuvan taidon arvioinnin tehtävistä/kurssista + voidaan merkitä taitotaso tutkintotodistukseen - luo kaksi rinnakkaista järjestelmää; kurssiarvioinnit ja päättötestauksen (vrt. lukio ja yo-koe) - kallis, todennäköisesti mahdoton toteuttaa - päättökokeen takautuva negatiivinen vaikutus opintojen sisältöön, ts. opiskellaan vain sitä mitä päättökoe mittaa

18 Yksittäinen opintojakson tehtävä tai tuotos Yksittäisen opintojakson arvosana Päättövaiheen kielitaito AMK taito- tasot 3

19 4. Opintojaksoarviointia ei pyritä sitomaan taitotasoihin; päättötasoa ei merkitä todistukseen + mahdollistaa myös muun kuin taitotasoon perustuvan taidon arvioinnin + taloudellinen - ei tuota todistukseen taitotasomerkintää - ei edistä arvioinnin yhdenmukaistamista; opiskelijoiden eriarvoisuus säilyy/kasvaa

20 Yksittäinen opintojakson tehtävä tai tuotos Yksittäisen opintojakson arvosana Päättövaiheen kielitaito AMK taito- tasot 4

21 Toimenpiteitä? - määriteltävä: mikä on tavoite: mikä polku valitaan? - arviointikriteeristö (tämä on pisimmällä) - lisäksi esim. kansallinen kommentoitu maamerkkipankki paikalliset maamerkkikokoelmat - opettajien koulutus

22 Relating Language Examinations to the Common European Framework of Reference for Languages – Manual Relating Language Examinations to the Common European Framework of Reference for Languages – Manual: AMK:n sisäisen arviontijärjestelmän validius: “Before embarking on relating an examination to the CEF, it is the prior responsibility of the examination providers to demonstrate the validity of their examination by showing that it assesses the constructs intended.” AMK:n sisäisen arviointijärjestelmän reliaabelius: - Mistä minä tiedän että minun arvosana 3 kurssilta x on sinun arvosana 3? - Mistä minä tiedän että arvosana 3 on tänä vuonna sama kuin viime vuonna? Manuaalin tiivistelmä Koko manuaali uage%20Examinations%20ot%20the%20CEF.pdf