”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa 4-5.10.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
QR- koodit ja mobiilitentti
Advertisements

1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Toimintaohjeet opelle
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppiaine-kokonaisuus
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Blogi -pohjaisen verkkojulkaisun käyttö ammattikorkeakouluopetuksessa ja työelämäyhteistyössä Mika Alavaikko, lehtori ja projektipäällikkö Diak Ammattikorkeakoulutuksen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Kieli itseilmaisun välineenä
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Volitioprosessi, tahdon!
Esityksen transkriptio:

”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa Avoimen yliopiston menestystekijöiden pohtiminen työryhmissä to klo 14:45-16:30 Ryhmänvetäjät: Päivikki Rentola-Hemmi ja Minna Vänskä

”Blended learning” & tulevaisuuden menestystekijät – Esittäytyminen ja johdanto aiheeseen – Ryhmätyöskentelyä – Keskustelua ja yhteenveto Ryhmätyöskentelyn tulokset julkaistaan verkossa

Ryhmätyöskentelytehtävä: BL-visio vuodelle Avoimen yliopisto-opetuksen BL tavoitteet? Miten strategisesti pääsemme tavoitteisiin? Mitä voimme tehdä yksin (oma yliopisto)? Mitä voimme tehdä yhdessä (avoimet yliopistot)? Kootaan ryhmien tuotoksista, jotka keskittyvät eri osa- alueisiin

Kysymyksiä Ketkä ovat avoimen yliopiston tulevaisuuden opiskelijoita (asiakkaita) ja mikä motivoi heitä opiskelemaan? Mitä saavutettavuus merkitsee tulevaisuudessa? Mitä opetuksen laatu tarkoittaa? Mikä rooli teknologialla on BL:ssa – kuinka paljon ihmiset osaavat/jaksavat käyttää? Mitä muutosta vaatii? Jos onnistumme, miten uudistunut opetus löydetään?

Blended learning -kokonaisuus: Yliopisto Linjakas opetus Autenttiset oppimistehtävät Jne. Yliopisto Linjakas opetus Autenttiset oppimistehtävät Jne. Opiskelija Oma arki, aika, elämäntapa Kompetenssit jne. Opiskelija Oma arki, aika, elämäntapa Kompetenssit jne. Muu maailma Työelämä Kompleksisuuden lisääntyminen Jne. Muu maailma Työelämä Kompleksisuuden lisääntyminen Jne. Oppimisympäristöt fyysiset, virtuaaliset, mobiilit Oppimisympäristöt fyysiset, virtuaaliset, mobiilit

Mitä blendataan? Eri käsityksiä, esim. tiedon ja toiminnan eri muodot opetuksen metodit verkko ja kasvokkain –opetus koulutus ja työssä oppiminen synkroninen ja asynkroninen opetus yhdessä oppiminen ja itseohjautuva opiskelu (Levonen ym )

Opiskelija Miksi Avointen opiskelijamäärät laskevat? Johtuuko se Ikäluokkien pienenemisestä Pohjakoulutustasosta Työelämän kiristyneestä tahdista Kilpailevista vapaa-ajan aktiviteeteistä Opintojen saavutettavuudesta Opintojen sisällöistä Elämän arvoista?

Yliopisto Linjakas opetus Oppimistehtävien autenttisuus - (työ)elämävastaavuus

Ruuankäyttö ja ravitsemus Euroopan maissa (HY Avoin, opettaja Eeva Voutilainen, ravitsemustiede) Esityksessäsi ravitsemuskongressissa olet etsinyt tietoa eurooppalaisen maan elintapasairauksien yleisyydestä ja suhteutat tilanteen muuhun Eurooppaan osaat selittää ja perustella miten ravinto mahdollisesti vaikuttaa elintapasairauksien yleisyyteen osaat ehdottaa, millainen olisi ihanteellinen eurooppalainen ruokavalio ja perustella näkökantasi tunnistat mihin ravitsemuskysymyksiin Suomessa ja muualla Euroopassa pitää kiinnittää huomiota kansanterveyden parantamiseksi osaat viitata lähteisiin pystyt tiivistämään oppimasi ymmärrettävästi asiasta kiinnostuneelle henkilölle

Mitä edellä esitetty opintojaksoon liittyvä kuvaus oli? Tavoitteita? Tavoitteita? Opetus- ja opiskelu- toimintaa? Arviointia?

Toisin sanoen linjakkaan opetuksen idea : Jos tavoite on oppia ajamaan pyörällä, opetus- ja opiskelutoiminta on pyörällä ajamisen harjoittelua ja arvioidessa punnitaan kuinka hyvin ajat pyörällä (Biggs, 2003; Lindblom- Ylänne, Nevgi 2002; Löfström ym. 2006)

Oppimisympäristöt Oppimisympäristöt voidaan valita laajasta mahdollisuuksien joukosta → tarkoituksenmukaisimmat, motivoivimmat mahdollisuudet laajenevat edelleen? Autenttisuus/(työ)elämävastaavuus → oppimisympäristöt eivät voi olla ”umpiakateemisia”, eri oppimisympäristöissä opitaan erilaisia taitoja Oppimisympäristö vaikuttaa opiskelijan opiskeluorientaatioon ja sen myötä oppimiseen (Korhonen, 2003)

Muu maailma

Lähteitä: Biggs, J Teaching for Quality Learning at University. Open University Press. Lindblom-Ylänne, S., Nevgi, A (toim.) Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja. WSOY. Löfström, E., ym Laadukkaasti verkossa: Verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. HY. n_julkaisuja_33_2006.pdf n_julkaisuja_33_2006.pdf Korhonen, V Oppijana verkossa. Tampereen yliopisto pdf

Lähteitä jatkuu: Levonen, J., Joutsenvirta, T., Parikka, R Blended Learning – Katsaus sulautuvaan yliopisto-opetukseen. Piirtoheitin –verkkojulkaisu nro 3:2/