Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Oppiaine-kokonaisuus
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Ketään meistä ei tarvita pakosti opettamaan 20 vuoden kuluttua.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Nopolan koulu Opettajien veso
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Anna Alftan Heikki Hannula
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija

Nyky-yhteiskunnan elinehto on itsensä jatkuva kehittäminen ja ajantasalla pysyminen Tiedon määrä on kasvanut valtavasti Tieto- ja viestintöteknologian käyttö kasvanut Teknologian käyttötaito ei ole vaatimus vain tiettyihin työtehtäviin Erilaisen teknologian käyttötaito on yksi perustaito nyky-yhteiskunnassa KUVA 1. 21_6_2011_Nokia_N9_414477b.jpg21_6_2011_Nokia_N9_414477b.jpg KUVA 2. 17_11_Taulutietokoneet.jpg17_11_Taulutietokoneet.jpg

Opetusteknologia Teknologia yksistään ei tuota oppimista Uuden opetusteknologian käyttö ei ole vain laitteiden asennusta paikalleen Kouluympäristöjen opetusteknologiat muuttuvat, mutta opettajan tiedot ja taidot eivät ole tarpeettomia Uudet opetusteknologiat muuttavat opetusta ja opiskelua Tietotekniikka ei toteuta itse mitään, vaan vaatii mielekästä käyttötapaa

Opetusteknologian kehittyessä laitteiston käyttöön tarvitaan vähemmän teknistä ymmärrystä, mutta opetuksen suunnitteluun tarvitaan enemmän verkkopedagogista tietoa Uudet verkkopedagogoset opetusteknologiat muuttavat opettamista, koska se muuttaa myös oppimista Taulukko 2. Opetusteknologia koulutusalana - Kyselytutkimus (2011) Tarukannel IlkkaOpetusteknologia koulutusalana - Kyselytutkimus (2011) Tarukannel Ilkka

TAULUKKO 1. Tieto ja viestintäteknologian suhde opetukseen Tieto- ja viestintäteknologian suhde opetukseen: TVT opetuksen kohteena TVT oppimisen välineenä TVT opetuksen järjestämisen työvälineenä

TVT:n hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa Nykyisin yhä useammalla koululla on mahdollista käyttää hyödykseen tieto- ja viestintäteknologiaa opetuksessaan  ei kuitenkaan ole hirveästi lisääntynyt Suurimmat ongelmat: - koulukulttuurin ja pedagogiikan vähäinen muutos - opettajilla ei riittävästi pedagogisia malleja teknologian siirrosta opetukseen Peruskoulun olisi pystyttävä takaamaan kaikille teknologian käytön perustaidot

Muita teknologian käyttöön liittyviä ongelmia: Taloudelliset rajoitteet Koulujen välinen eriarvoisuus Opettajien osaamisen puute ATK-tilojen ja laitteiden puute Opettajilta puuttuu selkeitä malleja Usein kouluissa kokeillaan uusia teknologioita mielellään, mutta ne eivät silti muuta koulujen toimintaa

Opettajat tarvitsevat enemmän pedagogista osaamista teknologisissa ratkaisuissa ja oppimisympäristöjen hyödyntämisessä Opettajat tarvitsevat pedagogista osaamista teknologian mielekkääseen ja opetussuunnitelmaa tukevaan hyödyntämiseen Tulevaisuudessa opettajan pitää osata käyttää teknologiaa tehokkaasti Kouluille ja opettajille tulisi tarjota enemmän pedagogista tukea

Lähteet Cicero Learning –selvitysraportti. (2008). Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa Cicero Learning –selvitysraportti. (2008). Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa Tietotekniikka nyky-yhteiskunnassa. (1999). T Tertsunen Opettaminen verkossa ja verkko-opiskelu. (2002/2005). O Lappi Opetusteknologia koulutusalana. (2011). I Tarukannel Tietokoneavusteinen opetus ala-asteella. T Petlin