Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
- Opettajan materiaali
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudet perustutkintojen perusteet
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Kokkolan ammattiopisto
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Ajankohtaista OSAOsta
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke Teema 1 B. Lähihoitajakoulutuksen työssäoppimisen laatua ohjaavia säädöksiä Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke

Teema 1 B. Lähihoitajakoulutuksen työssäoppimisen laatua ohjaavia säädöksiä Tavoite: Osallistuja osaa hyödyntää lähihoitajakoulutuksen työssäoppimisen laatua ohjaavia säädöksiä työssäoppimisen kehittämisessä. Sisältö: Laki ja asetus ammatillisesta peruskoulutuksesta Tutkinnon perusteet Koulutuksenjärjestäjän opetussuunnitelma/ uudet ops:t 1.8.2010 lähihoitajakoulutukseen Suositus työpaikoilla tapahtuvan oppimisen järjestämisestä Työturvallisuus / OPH:n ohje Sopimus Käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävästä koulutuksesta ja ammattiosaamisen näytöistä-Puitesopimus/Koulutussopimus tms.

Laki (1998/630) ja asetus (1998/811) ammatillisesta koulutuksesta Koulutuksen tarkoitus on kohottaa väestön ammatillista osaamista ja kehittää työelämää ja vastata sen osaamistarpeisiin sekä edistää työllisyyttä Ammatilliset perustutkinnot antavat yleisen jatko-opintokelpoisuuden Tavoitteena on antaa opiskelijoille ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä valmiuksia itsenäisen ammatin harjoittamiseen sekä Tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa jatko-opintoihin, harrastuksiin sekä persoonallisuuden monipuoliseen kehittämiseen tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä Tukea elinikäistä oppimista

Laki ja asetus ammatillisesta… Koulutusta järjestettäessä tulee olla yhteydessä työelämän kanssa Opetusministeriö myöntää luvan koulutukselle, edellytyksenä on, että koulutus on tarpeellista ja järjestäjällä on ammatilliset ja taloudelliset edellytykset koulutuksen asianmukaiseen järjestämiseen Ammatillisena peruskoulutuksena suoritettava tutkinto on vähintään kaksivuotinen ( 80 ov)

Laki ja asetus ammatill/työssäoppiminen Perustuu koulutuksen järjestäjän ja työpaikan väliseen kirjalliseen sopimukseen (puitesopimus) Puitesopimuksessa sovitaan osapuolten tehtävistä, opiskelijan ohjauksen ja osaamisen arvioinnin ja ammattiosaamisen näyttöjen järjestämisestä Työnantajalle mahdollisesti maksettavista korvauksista Opintojen tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä, kestosta ja ajoituksesta tarvittaessa kunkin opiskelijan kohdalta erikseen (koulutussopimus) Sovelletaan myös opiskelijaan, joka erikseen niin sovittaessa on työsuhteessa työnantajaan

Laki ja asetus ammatill/työssäoppiminen Työpaikalla on oltava käytettävissä opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteiden mukaisen koulutuksen kannalta riittävä tuotanto- ja palvelutoimintaa, tarpeellinen työvälineistö sekä ammattitaidoltaan , koulutukseltaan ja työkokemukseltaan pätevä henkilökunta, joka voidaan määrätä opiskelijan vastuulliseksi kouluttajaksi Työnantaja vastaa opiskelijan työturvallisuudesta siten kuin siitä säädetään työntekijän työturvallisuudesta

Laki ja asetus ammatill/arviointi Ulkopuolista arviointia varten on opetusministeriössä erillinen arviointineuvosto Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa Opiskelijan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin Muun arvioinnin ohella arvioidaan opiskelijaa työpaikalla, oppilaitoksessa työtilanteissa tai tehtävissä ammattiosaamisen näyttöjen perusteella

Laki ja asetus ammatill/arviointi Ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa koulutuksen järjestäjän asettama toimielin, johon kuuluu koulutuksen järjestäjää, opettajia ja opiskelijoita sekä työelämää edustavia jäseniä Toimielin voi olla myös kahden tai useamman alan yhteinen Toimielin hyväksyy opetussuunnitelman osana olevat suunnitelmat ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja arvioinnista, valvoo näyttötoimintaa sekä ammattiosaamisen näyttöjen arviointia

Laki ja asetus ammatill/arviointi Toimielin käsittelee arviointia koskevat oikaisuvaatimukset Opiskelijan opintosuoritusten ja osaamisen arvioinnista päättää arvioitavien opintojen opetuksesta vastaava opettaja tai opettajat yhdessä Työssäoppimisen arvioinnista vastaavat opetuksesta vastaava opettaja ja työnantajan nimeämä työpaikkaohjaaja Työpaikkaohjaajalla tulee olla sellainen koulutuksella, työkokemuksella tai muulla tavalla hankittu asianomaisen alan osaaminen ja ammattitaito, jota voidaan pitää riittävänä ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnissa

Laki ja asetus ammatill/arviointi Ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnista päättävät ohjaava opettaja ja työpaikkaohjaaja yhdessä tai erikseen Arviointiin tyytymätön opiskelija voi pyytää oikaisua suullisesti tai kirjallisesti rehtorilta tai arvioinnin suorittaneelta opettajalta Oikaisupyyntö on tehtävä kahden viikon kuluessa siitä kun on saanut tiedon arvioinnista Jos on tyytymätön edelleen tähän arviointitulokseen, niin voi pyytää kirjallisesti oikaisua toimielimeltä 14 päivän kuluessa siitä, kun on saanut tiedon edellisestä päätöksestä Toimielin voi velvoittaa tekemään uuden arvioinnin, jos edellinen on ilmeisesti virheellinen

Opetussuunnitelman perusteet (luonnos 17.9.2009) Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä valmiuksia itsenäisen ammatin harjoittamiseen, sekä tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi, sekä antaa opiskelijoille jatko-opintojen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä tukea elinikäistä oppimista

Opetussuunnitelman…. Perustutkintoon johtavaan koulutukseen kuuluu : ammatillisia opintoja ja niitä tukevaa työssäoppimista ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia ja ammattitaitoa täydentäviä yhteisiä opintoja vapaasti valittavia opintoja sekä opinto-ohjausta

Opetussuunnitelman… Tutkinto tuottaa laaja-alaiset ammatilliset perusvalmiudet alan eri tehtäviin ja erikoistuneemman osaamisen ja työelämän edellyttämän ammattitaidon yhdellä tutkinnon osa-alueella Perustutkinto antaa yleisen jatko-opintokelpoisuuden

Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma ( KESU 2007-2012) Opiskelijalle niin laaja-alainen osaaminen, että se mahdollistaa työskentelyn vaihtelevissa työtehtävissä On siirrettävissä työpaikasta toiseen Tarjoaa pohjan opiskelulle myöhemmällä iällä Perustutkinnot toimivat ensisijaisina työmarkkinoille, toimialalle tai ammattiin tulotutkintoina, joiden tehtävänä on tuottaa työelämään siirtymisen edellyttämä ammattitaito ja pätevyys Perustutkinnot soveltuvat myös ammattia vaihtaville

Koulutuksen ja tutkimuksen…. Tutkintojärjestelmää kehitetään kokonaisuutena työelämän ja yksilöiden kannalta siten, että tutkinnot perustuvat osaamiseen ja työelämän toimintakokonaisuuksiin Tutkinto on mahdollista suorittaa tutkinnon osa kerrallaan Perustutkintoon voi valita osia muista ammatillisista tutkinnoista Lisääntyvä valinnaisuus ei saa vähentää tutkintojen tuottamaa ammattipätevyyttä

Koulutuksen ja tutkimuksen… Tutkinto on mahdollista suorittaa tutkinnon osa kerrallaan Perustutkintoon voi valita osia muista ammatillisista tutkinnoista Lisääntyvä valinnaisuus ei saa vähentää tutkintojen tuottamaa ammattipätevyyttä

XXX koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman yhteinen osa (XXXX)/ työssäoppiminen Kokoa tiedot oman koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman yhteisestä osasta

Suositukset työssäoppimisesta (2010) Päivitä materiaali viimeisimmän suosituksen mukaiseksi

Opetushallituksen ohjeet /työturvallisuus (6/2003) Pyritään parantamaan koulutuksen laatua ja työelämävastaavuutta sekä opiskelijoiden työelämään ja jatko-opintoihin sijoittumista Työssäoppiminen parantaa opiskelijoiden ammatillista osaamista ja valmiuksia työelämää ja elinikäistä oppimista varten Puutteellinen ammattitaito on uhka terveydelle, sillä se lisää stressiä ja johtaa helposti ylikuormittumiseen Vastaavasti hyvä ammattitaito tukee terveyttä Opiskelijan tulee osata alansa työsuojelumääräykset ja ohjeet ja noudattaa niitä Opiskelijan on kyettävä vastaamaan työelämän osaamisvaatimuksiin, aikapaineeseen, olosuhteiden muutoksiin ja epävarmuuteen koulutuksensa aikana saamillaan valmiuksilla

Opetushallituksen ohjeet…. Opiskelijan tulee oppia arvostamaan turvallista, terveellistä ja viihtyisää työympäristöä ja saada valmiuksia kehittämiseen Opiskelijan tulee osata tunnistaa työhön ja työympäristöön liittyvät vaarat ja terveyshaitat ja osata suojautua ja torjua niitä Työhön liittyvien onnettomuuksien määrä on 34% suurempi terveydenhuollossa kuin EU:ssa keskimäärin Työhön liittyvien tuki- ja liikuntaelinten sairauksien esiintyvyys on terveydenhuollossa rakennusalan jälkeen toiseksi suurin

Opetushallituksen ohjeet… Opiskelijalla on oikeus fyysisesti ja psyykkisesti turvalliseen opiskeluympäristöön Koulutuksen järjestäjän tulee selvittää, voidaanko työssäoppiminen järjestää turvallisesti Kaikkien osapuolten on oltava tietoisia työsuojeluun, tapaturmiin ja vahingonkorvauksiin liittyvistä vastuista ja vakuutuksista Opiskelijalla tulee olla riittävät perusvalmiudet turvalliseen työhön ja opiskeluun työpaikalla Edellytyksenä on, että tietyt opinnot on oltava enne työssäoppimisjaksoa, esim. aseptiikka, ergonomia ja hoitotaidot Opettajan tulee välittää tiedot opiskelijan valmiuksista työpaikalle

Oppimistehtävä 1: Millaiset raamit työpaikkasi tarjoaa työssäoppimiselle? Palvelutarjonta Työvälineet Työturvallisuus Henkilöstö: määrä, ajalliset resurssit, motivaatio, osaaminen esim. tpo-koulutus 2 ov. 2. Mitä työpaikassasi voi oppia? Työpaikan tarjoamat oppimismahdollisuudet -opetussuunnitelman eri opintokokonaisuudet (tutkinnon perusteiden eri tutkinnonosat)

Lähteet: Laki (1998/630)ja asetus (1998/811) ammatillisesta koulutuksesta Opetussuunnitelman perusteet (luonnos 25.2.2008) Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma (KESU 2007-2012) Jyväskylän ammattiopiston opetussuunnitelman yhteinen osa (2006)/työssäoppiminen Suositukset työssäoppimisesta (1998) Opetushallituksen ohjeet / työturvallisuus (6/2003)