VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen mari.hamalainen@cc.tut.fi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Tampere, Finland KANSALLISEN MULTIMEDIAOHJELMAN SEMINAARI, 21. -22.1.1999
Venäjää verkossa -pilottiprojektin yhteistyötahot Mari Hämäläinen 22.1.1999 Venäjää verkossa -pilottiprojektin yhteistyötahot Tampereen kaupunki, Tampereen Teknologiakeskus Oy, Sonera, TTKK/Hypermedialaboratorio Venäjän opettajat ja muut asiantuntijat Tampereen normaalikoulun, Tampereen yhteiskoulun lukion ja Ylöjarven lukion opettajakunta, mikrotukihenkilöt ja venäjää lukevat oppilaat
Mikä ihmeen Venäjää verkossa -oppimisympäristö? Mari Hämäläinen 22.1.1999 Mikä ihmeen Venäjää verkossa -oppimisympäristö? valmista venäjän alkeisoppimateriaalia työkaluja oppilaiden, opettajien ja asiantuntijoiden väliseen kommunikointiin ja materiaalin tekemiseen kohderyhmä: yläaste- ja lukioikäiset, osittain aikuiset
Venäjää verkossa -ympäristön etusivu http://matwww.ee.tut.fi/venaja Mari Hämäläinen 22.1.1999
Esimerkki Studion työkaluista: Sarjakuva
Venäjää verkossa -ympäristön tilat Mari Hämäläinen 22.1.1999 Venäjää verkossa -ympäristön tilat TREENIKÄMPPÄ valmista materiaalia teemoittain STUDIO oppilaiden työtila: sarjakuva, pulinat, keskustelu, www-editori OPETTAJAINHUONE opettajien ja asiantuntijoiden työtila: pulinat, keskustelu, www-editori, tehtävien palautus, arkisto
Venäjää verkossa -ympäristön tilat Mari Hämäläinen 22.1.1999 Venäjää verkossa -ympäristön tilat GALLERIA oppilaiden tuottamaa materiaalia TAKAHUONE opettajien ja asiantuntijoiden tuottamaa materiaalia LINKIT Venäjään ja venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyviä linkkejä maailmalle
Pedagogiset ja ainedidaktiset lähtökohdat Mari Hämäläinen 22.1.1999 Pedagogiset ja ainedidaktiset lähtökohdat oppijakeskeskeisen oppimisen ominaisuudet: konstruktiivisuus, aktiivisuus, yhteistoiminnallisuus, kontekstuaalisuus, intentionaalisuus, siirrettävyys, reflektiivisyys autenttisuus, kokonaisuudet, oppijan oivallus, elaborointi, kulttuuri, oppiaineiden integrointi
Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPETUSKOKEILUT 27.8.1998-27.11.1998 Tampereen normaalikoulu, Ylöjärven lukio, Tampereen yhteiskoulun lukio 36 oppilasta ja viisi opettajaa havainnointi ja kyselylomakkeet ympäristön parissa keskimäärin 2h viidestä viikkotunnista käyttivät 8h ennen arviointia
OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ Mari Hämäläinen 22.1999 OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ PARHAIMMAT OMINAISUUDET audio-ja video materiaali (13 mainintaa) mielenkiintoiset ja kehittävät tehtävät (8) monipuolisuus (8) omassa tahdissa etenemisen mahdollisuus (7) kirjoitustehtävät (3) kuvitus (3) käytännöllinen sanasto (3) vaihtelua normaaliin opetukseen (3) selkeä ohjeistus (2) sarjakuva (2)
OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ HUONOIMMAT OMINAISUUDET liian täydellinen/nopea venäjän lausuminen (9 mainintaa) selaimen kaatuminen (7) tehtävien helppous/vaikeus (5) käyttöliittymän/ohjeiden puutteellisuus (4) tehtävien vähyys (3) opettajien tekninen/pedagoginen epävarmuus (2)
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ PARHAIMMAT OMINAISUUDET mahdollisuus olla yhteydessä muihin oppijoihin ja käyttää hyödyksi toisten osaamista itsenäisen etenemisen mahdollisuus monipuolisuus vaihtelua ”tavalliseen” opiskeluun sarjakuva, käytännöllinen sanasto, kuvitus
OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ HUONOIMMAT OMINAISUUDET ”sisällön” ja käyttömahdollisuuksien tarkemman selvityksen puute tekniset vaikeudet kirjoitustehtävissä kone tulkitsee vastauksen vääräksi, jos pistekin puuttuu
OPETUSKOKEILUIDEN TULOKSIA Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPETUSKOKEILUIDEN TULOKSIA vaihtelua ja mielenkiintoa opiskeluun tukee oppijakeskeistä oppimista - toki kehitettävääkin on koulujen teknisen tuen tarve opettajien pedagogisen ja teknisen koulutuksen ja tuen tarve
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen mari.hamalainen@cc.tut.fi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Tampere, Finland KANSALLISEN MULTIMEDIAOHJELMAN SEMINAARI, 21. -22.1.1999