VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
Advertisements

VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Turun normaalikoulun lukio
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO. Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Navigoinnin tukeminen materiaalintuotannon näkökulmasta Jukka Vilen TTKK/Hypermedialaboratorio
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Ops seminaari Askola.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Erilaisia toimintamalleja oppimisympäristön käyttöön
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen mari.hamalainen@cc.tut.fi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Tampere, Finland KANSALLISEN MULTIMEDIAOHJELMAN SEMINAARI, 21. -22.1.1999

Venäjää verkossa -pilottiprojektin yhteistyötahot Mari Hämäläinen 22.1.1999 Venäjää verkossa -pilottiprojektin yhteistyötahot Tampereen kaupunki, Tampereen Teknologiakeskus Oy, Sonera, TTKK/Hypermedialaboratorio Venäjän opettajat ja muut asiantuntijat Tampereen normaalikoulun, Tampereen yhteiskoulun lukion ja Ylöjarven lukion opettajakunta, mikrotukihenkilöt ja venäjää lukevat oppilaat

Mikä ihmeen Venäjää verkossa -oppimisympäristö? Mari Hämäläinen 22.1.1999 Mikä ihmeen Venäjää verkossa -oppimisympäristö? valmista venäjän alkeisoppimateriaalia työkaluja oppilaiden, opettajien ja asiantuntijoiden väliseen kommunikointiin ja materiaalin tekemiseen kohderyhmä: yläaste- ja lukioikäiset, osittain aikuiset

Venäjää verkossa -ympäristön etusivu http://matwww.ee.tut.fi/venaja Mari Hämäläinen 22.1.1999

Esimerkki Studion työkaluista: Sarjakuva

Venäjää verkossa -ympäristön tilat Mari Hämäläinen 22.1.1999 Venäjää verkossa -ympäristön tilat TREENIKÄMPPÄ valmista materiaalia teemoittain STUDIO oppilaiden työtila: sarjakuva, pulinat, keskustelu, www-editori OPETTAJAINHUONE opettajien ja asiantuntijoiden työtila: pulinat, keskustelu, www-editori, tehtävien palautus, arkisto

Venäjää verkossa -ympäristön tilat Mari Hämäläinen 22.1.1999 Venäjää verkossa -ympäristön tilat GALLERIA oppilaiden tuottamaa materiaalia TAKAHUONE opettajien ja asiantuntijoiden tuottamaa materiaalia LINKIT Venäjään ja venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyviä linkkejä maailmalle

Pedagogiset ja ainedidaktiset lähtökohdat Mari Hämäläinen 22.1.1999 Pedagogiset ja ainedidaktiset lähtökohdat oppijakeskeskeisen oppimisen ominaisuudet: konstruktiivisuus, aktiivisuus, yhteistoiminnallisuus, kontekstuaalisuus, intentionaalisuus, siirrettävyys, reflektiivisyys autenttisuus, kokonaisuudet, oppijan oivallus, elaborointi, kulttuuri, oppiaineiden integrointi

Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPETUSKOKEILUT 27.8.1998-27.11.1998 Tampereen normaalikoulu, Ylöjärven lukio, Tampereen yhteiskoulun lukio 36 oppilasta ja viisi opettajaa havainnointi ja kyselylomakkeet ympäristön parissa keskimäärin 2h viidestä viikkotunnista käyttivät 8h ennen arviointia

OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ Mari Hämäläinen 22.1999 OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ PARHAIMMAT OMINAISUUDET audio-ja video materiaali (13 mainintaa) mielenkiintoiset ja kehittävät tehtävät (8) monipuolisuus (8) omassa tahdissa etenemisen mahdollisuus (7) kirjoitustehtävät (3) kuvitus (3) käytännöllinen sanasto (3) vaihtelua normaaliin opetukseen (3) selkeä ohjeistus (2) sarjakuva (2)

OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ HUONOIMMAT OMINAISUUDET liian täydellinen/nopea venäjän lausuminen (9 mainintaa) selaimen kaatuminen (7) tehtävien helppous/vaikeus (5) käyttöliittymän/ohjeiden puutteellisuus (4) tehtävien vähyys (3) opettajien tekninen/pedagoginen epävarmuus (2)

1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa

1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa

1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa

1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa

1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa

1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, Mari Hämäläinen 22.1.1999 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa

OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ PARHAIMMAT OMINAISUUDET mahdollisuus olla yhteydessä muihin oppijoihin ja käyttää hyödyksi toisten osaamista itsenäisen etenemisen mahdollisuus monipuolisuus vaihtelua ”tavalliseen” opiskeluun sarjakuva, käytännöllinen sanasto, kuvitus

OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ HUONOIMMAT OMINAISUUDET ”sisällön” ja käyttömahdollisuuksien tarkemman selvityksen puute tekniset vaikeudet kirjoitustehtävissä kone tulkitsee vastauksen vääräksi, jos pistekin puuttuu

OPETUSKOKEILUIDEN TULOKSIA Mari Hämäläinen 22.1.1999 OPETUSKOKEILUIDEN TULOKSIA vaihtelua ja mielenkiintoa opiskeluun tukee oppijakeskeistä oppimista - toki kehitettävääkin on koulujen teknisen tuen tarve opettajien pedagogisen ja teknisen koulutuksen ja tuen tarve

VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen mari.hamalainen@cc.tut.fi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Tampere, Finland KANSALLISEN MULTIMEDIAOHJELMAN SEMINAARI, 21. -22.1.1999