MITÄ VARHAISKASVATUS ON AIEMPIEN VARHAISKASVATUS-MÄÄRITELMIEN JA UUDEN MÄÄRITELMÄN MUKAAN TULKITTUNA ? Opetusnäyteluento yliassistentin (kasvatustiede,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pentti Hakkarainen Kajaanin yliopistokeskus Oulun yliopisto
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
Varhaiskasvatuksen messut Heureka
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
MITÄ TERMIT VARHAISKASVATUS JA ESIOPETUS TARKOITTAVAT?
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Esimerkki koulutuksesta, joka koostuu alemmasta korkeakoulututkinnosta ja useammasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta Käsitteiden perusta lähtee yksinkertaisesti.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Runo tekstitaidon kokeessa
Johdanto Tämä on nettiversio kasvatustieteen päivillä pidetystä powerpoint esitelmästäni Mitä termit varhaiskasvatus ja esiopetus tarkoittavat?
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Johdatus kasvatustieteisiin
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
VOKKE-SYMPOSIUM KASVATUSTIETEEN YDINSISÄLLÖT Erkki Olkinuora Turun yliopisto.
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Jyväskylän kristillinen opisto
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Kasvu, kehitys, oppiminen- Kasvatuspsykologian perusteet
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Kasvatustieteen päivät Vaasassa
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kieli itseilmaisun välineenä
Tutkielman teko-ohjeet
Tutkimuksen objektiivisuus
Sosioemotionaalinen kehitys
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
3 Minuudessa on kaksi puolta
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Aikuisen Ajattelu Sami Lu2.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Näin arvioimme tiimin toimintaa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Kysymyksiä fi tunnille
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Mikä on elämänkatsomus?
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Kielitietoisuus.
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Arviointi Vsop-opetuksessa
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Johdanto Tämä on nettiversio kasvatustieteen päivillä pidetystä powerpoint esitelmästäni Mitä termit varhaiskasvatus ja esiopetus tarkoittavat?
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

MITÄ VARHAISKASVATUS ON AIEMPIEN VARHAISKASVATUS-MÄÄRITELMIEN JA UUDEN MÄÄRITELMÄN MUKAAN TULKITTUNA ? Opetusnäyteluento yliassistentin (kasvatustiede, erityisesti varhaiskasvatus) virkaa varten 27.3.2002. Joensuun yliopisto Savonlinnan OKL

Tavoitteet Muutaman aiemman varhaiskasvatuksen määritelmän analyysi ja mallintaminen Uuden varhaiskasvatuksen määritelmän esittäminen ja mallintaminen Mitä varhaiskasvatus on aiempien varhaiskasvatuksen määritelmien ja uuden määritelmän mukaan tulkittuna ? ” Tutkin varhaiskasvatusta” - siis mitä tutkin?

Varhaiskasvatus tieteenä ja käytäntönä ( Ojala 1978 ) 1/3 varhaiskasvatuksen teoria on vasta muodostumassa ( 1970-luvun lopulla ) onko mahdollista kehittää yksi ainoa teoria vai tarvitaanko useita teorioita ? Ojala päätyy yhden kasvatustieteellisen teorian kannalle , mutta sanoo, että teoriaa on arvioitava ja kehitettävä jatkuvasti

Varhaiskasvatus tieteenä ja käytäntönä ( Ojala 1978 ) 2/3 varhaiskasvatus tieteenä on ennen kouluikää tapahtuvan kasvatusprosessin tutkimista varhaiskasvatuksen tavoitteena on lapsen kaikinpuolinen persoonallisuuden kehitys kasvatuksen ja opetuksen lisäksi varhaiskasvatukseen kuuluu perushoito

Varhaiskasvatus tieteenä ja käytäntönä ( Ojala 1978 ) 3/3 varhaiskasvatus on toimintaa joka tapahtuu ennen kouluikää varhaiskasvatuksen avulla lapsen olisi oltava valmis ja kypsä siirtymään joustavasti kouluun kasvatuksessa teorian on palveltava käytäntöä ja käytännön on palveltava teoriaa

Varhaiskasvatus käytäntönä ( Ojala 1985; 1993 ) 1/1 varhaiskasvatus on kodin, päivähoidon ja esikoulun elämänpiiriin sijoittuva vuorovaikutustapahtuma, joka on tavoitteellista pyrkien 0 - 6 - vuotiaiden lasten kokonaispersoonallisuuden kehittämiseen hoito, kasvatus ja opetus kietoutuvat varhaiskasvatuksessa yhdeksi toiminnalliseksi kokonaisuudeksi

Varhaiskasvatuksen perinteinen kolmijako ( Lahdes 1984; Takala 1984; Huttunen 1988 ) 1/1 ”varhaiskasvatuksella on perinteisesti tarkoitettu kolmijakoisesti käytäntöä, oppiainetta ja tutkimusaluetta”, toteaa Hujala ym. ( 1998 ) esiopetus lasketaan kuuluvaksi osaksi varhaiskasvatusta ( Hujala 1998, 1 )

Varhaiskasvatuksen moderni määritelmä (Hujala ym. 1998) 1/2 modernin, tieteellisen varhaiskasvatuksen näkökulmasta perinteinen kolmijako ei ole ole pitävä varhaiskasvatusta oppiaineena ja opetusalueena ei voi irrottaa tieteellisestä tutkimuksesta; ne muodostavat kokonaisuuden

Varhaiskasvatuksen moderni määritelmä ( Hujala ym. 1998 ) 2/2 oppiaineen kehittyminen ja akateemisen opetuksen tulee perustua tieteelliseen tutkimukseen koko teosta analysoimalla löytyy näkemys, että perushoito ja kasvatus kuuluvat varhaiskasvatuksen käytäntöön opetus on korvattu oppimisella esiopetus sisältyy teoksessa varhaiskasvatukseen

Varhaiskasvatuksen kolmen ulottuvuuden uusin versio ( Karila, Kinos & Virtanen 2001 ) 1/3 varhaiskasvatus-käsitteessä on kolmijako: käytäntö, oppiaine sekä tutkimus- ja tieteenala tekijät käyttävät ilmaisua akateeminen varhaiskasvatus puhuessaan varhaiskasvatuksesta kasvatustieteen osa-alueena

Varhaiskasvatuksen kolmen ulottuvuuden uusin versio ( Karila, Kinos & Virtanen 2001 ) 2/3 mitä varhaiskasvatuksen käytäntö sisältää, ei käy helposti ilmi; pitää tutkia koko teosta; tulkinta on ongelmallista, koska teos koostuu artikkeleista löytyy mainintoja perushoidosta; kehityksen ja kasvamisen sekä kasvatuksen vuorovaikutuksesta; oppimisen ja opetuksen vuorovaikutuksesta

Varhaiskasvatuksen kolmen ulottuvuuden uusin versio ( Karila, Kinos & Virtanen 2001 ) 3/3 teoksessa ei käsitellä erikseen esiopetus-kysymystä yleisesti varhaiskasvatuksella tarkoitetaan alle kouluikäisten varhaiskasvatusta ja siihen kohdistuvaa kehittyvää tieteenalaa esiopetus johdetaan suoraan vastaavasta varhaiskasvatuksen määritelmästä sijoittaen se osaksi varhaiskasvatusta (UH)

Esiopetus ja didaktiikka (Brotherus, Hytönen & Krokfors 1999) 1/2 teoksessa käsitellään nimenomaan esiopetusta, paikoin yhteydessä varhaiskasvatukseen paikoin yhteydessä alkuopetukseen esiopetus on 6-vuotiaisiin kohdistuvaa toimintaa, virallisesti osa varhaiskasvatusta ja yhteydessä alkuopetukseen

Esiopetus ja didaktiikka (Brotherus, Hytönen & Krokfors 1999) 2/2 teoksessa esiopetusta tarkastellaan nimenomaan käytäntönä, didaktisena toimintana, didaktisena käytäntönä esiopetukseen kuuluu selkeästi hoito, kasvatus ja opetus, opiskelu ja oppiminen esitellään esiopetuksen sisältöä opettajankoulutuksissa esiopetus on myös hallinnollinen termi ikäkausididaktiikka yhteydessä didaktiikkatieteeseen

Kehittävä esiopetus ( Hakkarainen 2002 ) 1/1 pohjautuu Vygotskyn teoriaan: lähikehityksen vyöhyke ja aikuisen ohjauksen merkitys esiopetusikäinen lapsi on kehityksessään leikin ja toden rajamailla: oppiminen pohjaa leikkimisen ja tietämisen motiiveihin oppimistehtävät on suunniteltava nämä periaatteet huomioiden, silloin oppimisesta tulee lasta kehittävää

Varhaiskasvatus-käsitteen eri tulkinnat: käytäntö ( Ulla Härkönen 2002 ) 1/4 käsite ’käytäntö’ on sinänsä selvä, mutta kuitenkin sen sisältö vaihtelee hoito, kasvatus, opetus hoidossa, kasvatuksessa ja opetuksessa vuorovaikutusluonne hoito, kasvatus, oppiminen hoito, kehitys+kasvaminen kasvatus oppiminen opetus

Varhaiskasvatus-käsitteen eri tulkinnat: tiede ( Ulla Härkönen 2002 ) 2/4 varhaiskasvatus tieteenä, johon kuuluu teoria ja tutkimus varhaiskasvatus tutkimusalueena tieteellinen varhaiskasvatus, johon kuuluu tutkimus akateeminen varhaiskasvatus, joka sisältää varhaiskasvatuksen tieteenalana ja tutkimusalana

Varhaiskasvatus-käsitteen eri tulkinnat: oppiaine ( Ulla Härkönen 2002 ) 3/4 varhaiskasvatus oppiaineena on sinänsä selvä, mutta joistakin varhaiskasvatuksen määritelmistä se puuttuu seuraavat ilmaisut esiintyvät: - varhaiskasvatus oppiaineena - varhaiskasvatus oppiaineena ja opetusalueena

Varhaiskasvatuksen kolme ulottuvuutta ( Ulla Härkönen 2002 ) 4/4 varhaiskasvatuksen kaksi ulottuvuutta: tiede ja käytäntö varhaiskasvatuksen yksi ulottuvuus: käytäntö varhaiskasvatuksen kolme ulottuvuutta: käytäntö, oppiaine, tiede

Varhaiskasvatuksen neljäs ulottuvuus ( Ulla Härkönen 2002 ) 1/2 varhaiskasvatuksen neljäs ulottuvuus on varhaiskasvatusajattelu se tarkoittaa varhaiskasvatukseen kohdistuvia mielipiteitä, näkemyksiä, ajatuksia, tietoja, ideoita, havaintoja ne voivat olla tiedollisia tai arvostavia

Varhaiskasvatuksen neljäs ulottuvuus ( Ulla Härkönen 2002 ) 2/2 merkitykset voivat olla väitteitä, kysymyksiä, kieltoja, käskyjä, viittauksia, uskon ja epäilyn asenteita, suhtautumisia, kuvauksia, tulkintoja, tarinoita yms. varhaiskasvatuksesta merkityksiin liittyy tulkintaa varhaiskasvatusajattelu on suhteessa käytäntöön, oppiaineeseen ja tieteeseen sekä tutkimukseen

Varhaiskasvatus-käsitteen systeeminen malli (Ulla Härkönen 2002 ) 1/1 jokainen käsite on systeemi ( Gochman 1968, 489 ) varhaiskasvatus-käsite on systeemi varhaiskasvatus-käsitteen neljä osasysteemiä ovat: käytäntö, oppiaine, tiede ja ajattelu osasysteemit ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja kokonaisuuteen tieteellinen tutkimus voi kohdistua osiin ja kokonaisuuteen

Varhaiskasvatuksen aiempien määritelmien tulkinnat ( Ulla Härkönen 2002) 1/1 Varhaiskasvatus tarkoittaa kasvatuskäytäntöä Varhaiskasvatus tarkoittaa kasvatuskäytäntöä ja tiedettä Varhaiskasvatus tarkoittaa kasvatuskäytäntöä, tiedettä ja oppiainetta

Varhaiskasvatuksen uuden määritelmän tulkinta ( Ulla Härkönen 2002) 1/2 Varhaiskasvatus tarkoittaa kasvatuskäytäntöä, tiedettä, oppiainetta ja varhaiskasvatusajattelua systeeminä ”Tutkin varhaiskasvatusta” - siis tutkin varhaiskasvatuksen kokonaisuutta tai osia erikseen tai osia kahden, kolmen tai neljän tekijän yhdistelminä tai tutkin tutkimista

Varhaiskasvatuksen uuden määritelmän tulkinta ( Ulla Härkönen 2002) 2/2 tai tutkin osia tai kokonaisuutta elämän kontekstissa KIITOS !