PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Projektipäällikkö Päivi Tiilikainen
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Oppijalähtöisyys ja verkko-oppimisympäristö - kohtaavatko ne toisensa
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
osana opiskelijan PLE:tä
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Teollisuuden osaajat Kohderyhmä: Valmistavan teollisuuden yritykset ja niiden henkilöstö – painopistealueena teknologiateollisuus Ammatillisten oppilaitosten.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Opinnollistamisen pähkinät
Hanke
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY - keskus

Yleistä projektista Rahoittaja: Pohjois-Savon ELY-keskus, ESR Budjetti: e Savonia-ammattikorkeakoulu Savon ammatti- ja aikuisopisto Joensuun yliopisto Yritykset, organisaatiot  opiskelijan opintoihin ja harjoitteluun liittyvät yritykset/organisaatiot

Pilottiryhmät Terveysala – 13 ensi- ja sairaanhoitajaopiskelijaa (aloittavat) PLE opetuksessa ja oppimisessa Tekniikka - 13 kone- ja tuotantotekniikan 3. vuosikurssin opiskelijaa PLE yritysyhteistyössä Liiketalous – 5 tradenomi- ja 5 atk-tradenomiopiskelijaa (valmistuvia) PLE työnhaun välineenä Savon ammatti ja aikuisopisto – 27 aikuiskoulutusopiskelijaa (hierojan ammattitutkinto, esimiehen erikoisammattitutkinto ) PLE osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa AMK-ryhmät: OSS (Linux, Open Office, Firefox,Skype, Wlan) Sakky-ryhmät: Windows, Microsoft Office, 3G

PLE:n idea PeLE-projektissa PLE on suhteellisen uusi ”käsite”  v alkaen Jokaisella opiskelijalla on oma henkilökohtainen oppimisympäristö  formaali – informaali oppiminen Oppimisympäristö rakentuu sosiaalisen median eri työkaluista (esim. blogit, wikit, kirjanmerkit, yhteisöpalvelut jne. Elgg) PLE on verkostoitumisen ja yhteisöllisen oppimisen väline PLE kulkee opiskelijan mukana oppilaitoksesta/työpaikasta toiseen  elinikäinen oppiminen PLE:n avulla oppija näyttää osaamisensa ja verkostonsa, jossa osaaminen ja asiantuntijuus ovat kehittyneet (”missä sä oot ollu töissä ja ketä sä tunnet” PLE:ssa opiskelija tuottaa sisällöt  opetuksen muututtava!

Projektin tehtävät  Selvittää olemassa olevia (kansallisia ja kansainvälisiä) sovelluksia ja käytäntöjä henkilökohtaisiin oppimisympäristöihin liittyen  Kehittää ratkaisuja PLE:n toteuttamiseen  Kouluttaa pilotoivat amk/sakky-opettajat, opiskelijat, työelämän edustajat ja muut sidosryhmät hyödyntämään PLE:tä  Pilotoida PLE:hen perustuvia opetus/oppimis/verkostoitumismenetelmiä yhteistyössä opiskelijoiden, työelämän ja muiden verkostojen kanssa  Tutkia sosiaalisen median käyttöä opetuksessa/oppimisessa, sovellusten käyttökelpoisuutta oppimisprosessin tukena, verkostoitumista ja työelämän saamia hyötyjä.  Projektissa ei kehitetä uusia tietoteknisiä sovellusohjelmia, vaan hyödynnetään olemassa olevia sovelluksia ja innovoidaan niiden uudenlaisia käyttötapoja yhteisöllisen verkosto-oppimisen aikaansaamiseksi

Syksy 2008Projektin organisoituminen Kevät 2009Sovellusten testausta, pilotoinnin suunnittelu Syksy 2009Pilotoinnit käynnistyvät Kevät 2010Pilotoinnit jatkuvat Syksy 2010Pilotoinnit jatkuvat Kevät 2011Kehitystyö, tulosten levittäminen, loppuraportti PROJEKTIN AIKATAULUTUS

Nykytilanne 3/2010 Kaikilla pilottiopiskelijoilla PLE  Ning, Wikispace, Delicious. Googledocs Terveysala  ”Practise tree”, Tehtävät palautetaan ainoastaan PLE:hen, Opettajien koulutukset, Sairaanhoitajaopiskelijat S08 laativat ammatillisen kasvun portfolion blogeihin, bioanalyytikko-opiskelijat ottavat blogin harjoittelupäiväkirjaksi Tekniikka  projektiyritysten edustajat työstävät opiskelijoiden kanssa kehittämistöitä Ningissä (dropbox). Liiketalous  Yritykset antavat palautetta opiskelijoiden työnhakuPLE.stä. Sakky  PLE:t näyttötutkinnoissa osaamisen näytössä. Hierojien hakuprosessi Ningissä!

Hyödyt (pilotti)opiskelijalle Oppii uusia menetelmiä (saa opiskella uusimmilla menetelmillä) Yhteisölliset tiedonrakentamistaidot kehittyvät Yhteistyöelämän kanssa tehostuu  työnhaun väline Oma PLE !  koko opintojen tietovarasto Yksilöllisiä ratkaisuja opintojaksojen suorittamiseen Miniläppärit pilotoinnin ajaksi Linuxin ja open officen oppiminen 6 op

Projekti (6 op, 162 h) edellyttää Sitoutumista ja mukana olemista 18 kk:n ajan Oman PLE:n ”rakentamista” Avointa mieltä, kritiikkiä ja rakentavia kehittämisehdotuksia Tutkimukseen osallistumista PLE-koulutuksiin osallistumista Kokemusten jakamista (blogiin kirjoittaminen, haastattelut, mahdolliset konferenssi esitykset)blogiin Osallistuminen loppujulkaisun tuottamiseen ”Mitä, jos opettajat eivät lähdekään tähän mukaan?”