Omakielinen opetus Maahanmuuttajalasten koulunkäynnin tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Yhtälön ratkaiseminen
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Monikulttuurisuus opetuksessa
Kokemuksia historiakerhosta
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
S2-tiimin muistiinpanot
Verkonkäytön ongelmat
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Monikulttuurisuus yhteisöllisessä oppimisessa
Havainnollistamisen merkitys maahanmuuttajaoppilaiden opetuksessa
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Texas Essential Knowledge and Skills (TEKS)
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Flavian tarina. Nimeni on Flavia. Olen 15 vuotta vanha ja asun Ugandassa. Pidän ompelemisesta, etenkin laukkujen tekemisestä ystävieni kanssa.
Oulun aikuislukio 2014.
Norssi ja Varis juttusilla
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Interkulttuurisen koulun haasteita ja mahdollisuuksia
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
1.a) f(x) = 2x(x2 – 3) = 0 2x = tai x2 – 3 = 0 x = tai x2 = 3
Jipot ja jekut –seminaari Turun ammatti-instituutti Samran Khezri.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Samran Khezri Educa Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäynnin haasteet ja mahdollisuudet.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Tytöt teknologian taitajiksi
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Laske päässä. Potenssi Kolmioita Tasakylkinen kolmio kaksi yhtä pitkää kylkeä kantakulmat yhtä suuret. Kolmion kulmien summa on 180°. Tasasivuinen.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Samran Khezri Turun normaalikoulu
Samran Khezri Turun normaalikoulu
Opettajana monikulttuurisessa ja kielitietoisessa koulussa
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
3. PYTHAGORAS a Esim. 1 Nimeä kolmion β b α c a) hypotenuusa c
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Suvaitsevuus ja monikulttuurisuus
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Esityksen transkriptio:

Omakielinen opetus Maahanmuuttajalasten koulunkäynnin tukena Samran Khezri Tampere 20.3.2014

Poimintoja opetussuunnitelman perusteista Yleistavoitteena on tukea oppilaan kasvamista sekä suomalaisen kieli- ja kulttuuriyhteisön että oppilaan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön aktiiviseksi ja tasapainoiseksi jäseneksi Oppilas oppii suomea suomenkielisessä ympäristössä, hänelle kehittyy vähitellen monipuolinen suomen kielen taito oman äidinkielen rinnalle. monikulttuurinen identiteetti, oppilas: ymmärtää suomalaisen ja eurooppalaisen kulttuuri-identiteetin olemusta löytää oma kulttuuri-identiteettinsä kehittää valmiuksiaan kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja kansainvälisyyteen

Maahanmuuttajaoppilaan status? Onko kyseessä: pakolainen, turvapaikanhakija, vai maahanmuuttaja? Mikä on: perhe-, kulttuuri, ja uskontotausta koulutustausta?

Maahanmuuttajalasten haasteet uusi maa, uusi kieli ja kulttuuri uudet arvot yhteiskunnalliset erot koulujärjestelmän erilaisuus yhteistyö kodin ja koulun välillä ammatinvalinta yhteishaku lasten ja vanhempien aseman muutokset

Maahanmuuttajaoppilaan äidinkielen tukeminen Omakielinen opetus OMO Oman äidinkielen opetus MAI Muut tukimuodot (esim. S2-opetus)

Tavoitteena: akateeminen kielitaito jatko-opinnot työmarkkinoilla pärjääminen Tulee mahdolliseksi esim: kaksikielisyyden tukemisella oppimateriaalin tekemisellä eri oppiaineiden sanavaraston vahvistamisella monipuolisemmalla opetuksella, esim. OMO

OMO-OPETTAJAN ToimeNKUVA OPETUSTEHTÄVÄT YHTEISTYÖTEHTÄVÄT KASVATUSTEHTÄVÄT

Omo-opettajan opetustehtävät Opettaa oppilasta oppimaan Antaa tukiopetusta oppilaalle eri aineissa tämän omalla äidinkielellään Vahvistaa oppilaassa ymmärtämisen ja oppimisen taitoja Auttaa oppilasta edistymään opetussuunnitelman mukaisesti Auttaa oppilasta pääsemään oman luokka-asteensa tasoon Opettaa oppilasta löytämään opetettavan aiheen ja aineen ydinkohtia Avaa käsitteet oppilaan omaa äidinkieltä apuna käyttäen

OPETUS ANNETAAN JOKO SAMANAIKAISOPETUKSESSA TAI ERI LUOKASSA Ottaa oppilaan vahvuudet esille ja korostaa niitä Konkretisoi vaikeiden käsitteiden merkityksen yksinkertaistamalla niitä Vahvistaa oppilaan oman äidinkielen sanavarastoa opettamalla rinnasteisia käsitteitä Opettaa oppilasta ottamaan selvä omista vahvuuksista ja heikkouksista Auttaa oppilasta realistiseen itsearviointiin Auttaa oppilasta käyttämään kaikki kielen osa-alueeseen kuuluvat osat apunaan OPETUS ANNETAAN JOKO SAMANAIKAISOPETUKSESSA TAI ERI LUOKASSA

Omo-opettajan kasvatustehtävät Auttaa ja tukee oppilasta sopeutumaan ja integroitumaan uuteen oppimis- ja kasvatusympäristön Auttaa ja tukee oppilasta vahvistamaan omaa identiteettiään Auttaa ja tukee oppilaita kulttuurien välisissä konflikteissa Turvallinen, luotettava ja lämmin aikuinen Tuki ristiriitatilanteissa Auttaa vanhempia heidän kasvatustehtävissään ja sen kautta vahvistaa heidän asemaansa perheessä

Erilaisten kulttuuritapahtumien järjestäminen Työllistyneen aikuisen malli kaikille oppilaille Estää oppilaita kasvamasta ”puolikulttuurisiksi”, auttaa heitä kasvamaan kaksi-/monikulttuurisiksi ihmisiksi

Omo-opettajan yhteistyötehtävät OHR:n tärkeä jäsen Luotettava yhdyshenkilö koulun ja kodin välissä Yhteistyö koulun opettajien ja muu henkilökunnan kanssa Yhteistyö kodin kanssa kasvatustehtävissä Käännös- ja tulkkaustehtävät Erilaiset koulutustehtävät Muut tahot

Pedagogisessa neliössä on kolme kulmaa, opettaja ja oppilas! ? Pedagogisessa neliössä on kolme kulmaa, opettaja ja oppilas! ?! ?

ئـامبـــــولانـس شوێنی گواستنه‌وه‌ و ده‌رمانی نه‌خۆش شووشه‌ چرا تێگه‌ر ڕێنوێنی! هه‌رکام له‌و وشانه‌ به‌ هێڵێک به‌ شوێنی خۆی بلکێنه ! شوێنی گواستنه‌وه‌ و ده‌رمانی نه‌خۆش ئـامبـــــولانـس شووشه‌ چرا تێگه‌ر ده‌رگا

شوێنی گواستنه‌وه‌ و ده‌رمانی نه‌خۆش potilaan kuljetus ئـامبـــــولانـس ambulanssi شووشه‌ tuulilasi چرا ajovalo تێگه‌ر rengas ده‌رگا ovi

MATEMATIIKAN SANALLISIA TEHTÄVIÄ ڕسته‌ی ئه‌م پرسیاره‌ بنووسه‌ و پاشان حیسابی که‌! سۆران دووبه‌رابه‌ری زانا پووڵی هه‌یه‌. ئه‌گه‌ر زانا و سۆران پووڵه‌کانیان له‌سه‌ر یه‌ک دانێن، هه‌مووی ده‌بێته‌ 24€. سۆران و زانا هه‌رکامیان چه‌ندیان پووڵ هه‌یه‌؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Kirjoita lauseke ja laske! 1. Soranilla on kaksi kertaa enemmän rahaa kuin Zanalla. Heillä on yhteensä 24€. Kuinka paljon rahaa kummallakin on? ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Erityisen vaikeita ovat: suomen kieli historia maantieto matematiikan sanalliset tehtävät

AINEEN- JA OMO-OPETTAJAN VÄLINEN YHTEISTYÖN ESIMERKKEJÄ Historian käsitteet Äidin- ja suomen kielen rakenne ja sanasto Matematiikan sanalliset tehtävät Muut aineet

Suomen kielen vaikeus Porissa käytetään timantteja, mutta ei Porissa eikä Turussa! Suo minulle anteeksi! Meiltä Teille, ja meiltä teille! Mikä vuosi, kun Titanic upposi? Vene oli kyljillään ja siitä kuului suorastaan ääni. (Mikä eläin?) Suorastas!

Suomen kielestä vielä Laulaa, lauleskella Oppia, opetella Päivittää, päivitellä? Objektin sijat Partitiivi ja genetiivi Ym.

Aikamuodot ja verbien rektiot Mummoni syntyi 1930. Mummoni on syntynyt 1930. Kävin Kiinassa kaksi kertaa. Olen käynyt Kiinassa kaksi kertaa. Kävin koulua 15 vuotta. Kävin koulussa 15 vuotta!

Sadgfdshgd

Esimerkkitehtävä 3 Esim. 1) Löydä x! Tässä se on! Mitä muuta oppilaan on osattava, jotta hän pystyisi ratkaisemaan yllä oleva tehtävä?

Mitä oppilaan on osattava? Suomea! Mikä on kolmio? Mikä on suorakulmainen kolmio ja sen ominaisuudet? Pythagoraan lause Hypotenuusa Kateetit Potenssin ja neliöjuuren laskeminen Muita? JA OPETTAJAN ON VARMISTETTAVA, ETTÄ OPPILAALLA ON OLEMASSA POHJATIETO/-KÄSITYS ASIASTA. Ja miten käy jos sitä ei ole?

Matematiikan sanalliset tehtävät Lipputanko, jonka korkeus on 12,0 m, muodostaa tasaiselle maalle 5,m pitkän varjon. Missä kulmassa Aurinko paistaa maahan nähden? 2. Kahden luvun summa on 20 ja niiden erotus 4. Mitkä nämä luvut ovat? 25

Laskun merkitseminen Aikuisten lippu 8€ Eläkeläislippu 5€ Lasten lippu 4€ Alle 3-vuotiaat 0€ Anssi ostaa kaksi aikuisten lippua, kolme lasten lippua ja kaksi eläkeläislippua. Hänellä on myös mukanaan 2-vuotias sisko. Kuinka paljon hän saa takaisin 50€? - Onko vain yksi oikea tapa merkitä lauseke? 2 * 8€ + 3 * 4€ + 2 * 5€ - 50€ = 50€ - 2 * 8€ + 3 * 3€ + 2 * 5€ = - Laskujärjestys! Eli lasku on merkittävä näin: 50€ - (2 * 8€ + 3 * 3€ + 2 * 5€) =

KIITOS Samran Khezri samran.khezri@utu.fi samran.wikispaces.com 0440718096