Uusi koulu Osaaminen ja osaamisen johtaminen © Seppo Helakorpi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yrityksen johtajan asiantuntijuus © Seppo Helakorpi
Advertisements

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
PK-kehittämispalvelut
Työpaikkaohjaajan osaaminen © Seppo Helakorpi
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
OLLAANKO ME MUKANA TAAS JOSSAIN PROJEKTISSA ? Raili Haaki.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö!
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Ajatuksia oppimisesta
Työilmapiirin kehittäminen
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Tutkintosuoritusten arviointi
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Projektin alustavat tulokset ja tulevaisuuden kehittämisnäkymät Veikko Torvinen Pietari
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Suomen Ensiapukoulutus
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Esityksen transkriptio:

Uusi koulu Osaaminen ja osaamisen johtaminen © Seppo Helakorpi

Osaamisen perusolettamuksia Osaaminen on sekä yksilöllistä että yhteisöllistä Osaaminen on sekä formaalin koulutuksen että informaalin kokemisen ja kehityksen tulosta Osaaminen ei ole vain tietämistä, vaan laajempaa tekemisen hallintaa, jossa sosiaalinen vuorovaikutus painottuu aiempaa enemmän Osaaminen on joustavuutta, epävarmuuden sietoa ja muutoshalukkuutta Osaaminen on jatkuvaa arviointia ja kehittämistä ja sitä sekä itsearvioidaan että ulkoisesti arvioidaan Osaaminen on kontekstisidonnaista ja sen arviointi on arvosidonnaista ollen yhteydessä toimintakulttuuriin (kollektiivinen älykkyys) © Seppo Helakorpi

Asiantuntijan osaaminen TOTEUTUS- OSAAMINEN Toteuttaja Ammattilainen Asiantuntijat Suunnittelija Ideoija LUOVA OSAAMINEN © Seppo Helakorpi

Ammattitaidon käsiteanalyysia © Seppo Helakorpi

Osaamisen kehittyminen (Wilenius 2004) © Seppo Helakorpi (Suolanen ym. 2002)

Kvalifikaatio ja kompetenssi © Seppo Helakorpi

Merkittävimmät kvalifikaatiot 2000 - luvulla Kommunikaatio-valmiudet Muutoksen sietokyky Oppimiskyky Ekologisuus Erilaisuuden sietokyky Ihmisuhdetaidot Globaali vastuu- ja tulevaisuusajattelu Tietointensiivinen osaaminen Usean kielen hallinta Ammattispesifi tietotaito Eettisyys (arvo-osaaminen) Tieteellinen osaaminen Fyysinen kuntoisuus Käden taidot Esteettisyys

ORGANISAATION KYVYKKYYS © Seppo Helakorpi

Organisaation kehittäminen ( OD ) Tavoitteet ja tulokset IHMISET TEKNIIKKA Inhimillis-prosessuaalinen lähestymistapa Teknostrukturaalinen Organisaation prosessit rakenne Varsinaisten työtehtävien suorittaminen Inhimillisten tarpeiden tyydyttäminen © Seppo Helakorpi

Henkilöstövoimavarojen kehitysvaiheita Ihmiset kykenevät toteuttamaan anne- tut tehtävät ja kehit- tämään työtään. Ihmiset sitoutuvat ja ovat lojaaleja yrityk- selle kokiessaan ole- vansa arvostettuja. HUMAN RELATIONS MALLI HUMAN RESOURSES MALLI HUMAN INVESTMENT MALLI Ihmiset kykenevät osallistumaan pää- töksentekoon, ovat luovia ja itseohjau- tuvia. Ihmiset ottavat vas- tuuta yhteisesti ase- tettujen tavoitteiden saavuttamisesta. Ihmiset kykenevät jatkuvaan kehitty- miseen ja kehittävät tulevaisuudessa tar- vittavaa osaamista. Ihmiset toimivat luot- tamuksen arvoisesti ja sitoutuvat yritys- verkoston kehittä- miseen. © Seppo Helakorpi

Kasvu flow-johtajaksi © Seppo Helakorpi (Collins 2001) Flow-johtaja on mukana elävä, auttaa ihmisiä saavuttamaan parhaan tuloksen ja saa heidät tekemään oikeita asioita. Puhutaan myös valmen- tavasta, palvelevasta ja valtuuttavasta johtajasta.

Johtamisen tunneäly - liikkeelle panevat voimat Luottamuk- sellisten suhteiden luominen -arvot KYVYT Energian ja tehokkuuden lisääminen paineiden alla -elinvoimaisuus OMINAI- SUUDET MENES- TYS Tunneäly tarkoittaa kykyä havaita tunteita sekä itsessä että muissa, motivoitua ja hallita tehokkaasti sekä omia tunnetiloja että ihmissuhteisiin liittyviä tunteita. ALOIT- TEELLI- SUUS Tulevaisuuden rakentaminen: yksilön ainut- laatuinen potentiaali ja uuden luominen -visio © Seppo Helakorpi

Osaamisen johtaminen Osaamisen johtaminen, ’Knowledge management’, voidaan ymmärtää tietojohtamiseksi tai tietämyksen hallinnaksi, joka voidaan nähdä nojautuvan kolmeen teoreettiseen perin- teeseen tai näkökulmaan: organisaation älykkyyden, (kollektiivisen)muistin ja oppi- misen teoriaan, 2) organisaation ja henkilöstövoimavarojen kehittämisen teoriaan ja 3) organisaatioviestinnän ja tiedon hallinnan teoriaan. Osaamisen arviointi ja kehittäminen ovat osa henkilöstön kehittämistä ja organisaation strategiaa, jossa aina on osa organisaation tarpeista lähtevää ja toisaalta yksilön (henkilöstön) koulutus- ja kehittymis- tarpeista lähtevää koulutusta ja muuta kehittämistä perustuen oppivan organisaation ja jatkuvan kasvun ideologiaan. © Seppo Helakorpi

Osaamisen johtaminen Osaamisella tarkoitetaan luontaista tai harjaantumisen ja oppimisen kautta saavu- tettua kykyä tai valmiutta saada käyttöönsä informaatiota sekä jäsentelyn kautta edelleen soveltaa syntynyttä tietämystä käytännön toiminnassa päämäärien saavuttamiseksi. (Salonen 2003) Osaamisen johtamisella kiinnitetään huomiota organisaatiossa olevan tiedon ja osaamisen hallintaan ja kehittämiseen ja organisaatiossa tapahtuvan oppimisen ohjaamiseen. (Efeko) (Ritala&Tarvainen 1991) Henkilöstön osaamisen kehittämisessä on kysy- mys sekä yksilötason valmiuksien kehitämises- tä ett koko työyhteisön toiminnan ja toiminta- tapojen kehittämisestä. © Seppo Helakorpi

Osaamistarpeista osaamisalueisiin © Seppo Helakorpi (Otala 1996, Efeko)

Työ- ja tehtäväanalyysit Työanalyysi on prosessi, jossa selvitetään se, mitä työ sisältää. Työanalyysin idea perustuu työn osittamiseen velvollisuuksiin ja tehtäviin. Velvollisuudet ovat työn pääosia. Tehtävät ovat taas velvollisuuksien osia, joissa voi olla useita toimintoja ja niiden sarjoja. Tehtävän tunnistaa siitä, että sillä on selkeä alku ja loppu. © Seppo Helakorpi Tehtäväanalyysi on prosessi, jossa selvitetään se, miten työ suoritetaan. Tehtävä- analyysi suoritetaan käytännössä niin, että kerätään informaatiota tietyn tehtävän kuvauksen dokumentointiin.

Asiantuntijan osaamisalueet © Seppo Helakorpi

Asiantuntijan osaamisalueet © Seppo Helakorpi