Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa 31.8.2012 Jarmo Immonen www.ek.fi/oivallus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa 31.8.2012 Jarmo Immonen www.ek.fi/oivallus."— Esityksen transkriptio:

1 Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa 31.8.2012 Jarmo Immonen www.ek.fi/oivallus

2 Miltä tulevaisuus, 2020-luku, näyttää?

3 Moniosaajuus syntyy ryhmissä Abstraktiotaso kasvaa. Työn tarkat nuotit puuttuvat Työ irtautuu rutiineista ja työtehtävien vaihtelevuus kasvaa Työn sisällöt ja säännöt täytyy määritellä itse tai muiden kanssa Lopputulosta kohti voi edetä monella tavalla Yhä harvempia töitä tehdään yksin Muutokset heijastuvat myös työn organisointiin ja johtamiseen

4 ”Ihan kivaa pohdintaa, mutta ei varmaankaan koske kaikkia työtehtäviä?”

5 Kirsi Juva 5 Alkuvuodesta 2011 yrityksiltä kysyttiin työskentelytavoista nyt ja 5-10 vuoden päästä. Kyselyyn vastasi 100 satunnaisotannalla valittua EK:n jäsenyritystä. Yritykset työllistävät yhteensä 60 000 henkilöä.

6 Kirsi Juva 6 Alkuvuodesta 2011 yrityksiltä kysyttiin työskentelytavoista nyt ja 5-10 vuoden päästä. Kyselyyn vastasi 100 satunnaisotannalla valittua EK:n jäsenyritystä. Yritykset työllistävät yhteensä 60 000 henkilöä.

7 Kirsi Juva 7 Alkuvuodesta 2011 yrityksiltä kysyttiin työskentelytavoista nyt ja 5-10 vuoden päästä. Kyselyyn vastasi 100 satunnaisotannalla valittua EK:n jäsenyritystä. Yritykset työllistävät yhteensä 60 000 henkilöä.

8 Nuotiton työ edellyttää erilaista osaamista ja koulutusta kuin sellainen, jolle selkeät ohjeet ovat olemassa. Osaamistarpeet muuttuvat, koska tavat tehdä työtä muuttuvat.

9 Millainen koulutus valmentaisi nuotittomiin töihin?

10 Kirsi Juva 10 Luovuuden edistäminen kaiken koulutuksen lähtökohdaksi!

11 Kirsi Juva 11 Luovuus ≈ yrittäjämäinen asenne • Mahdollisuusajattelu • Rohkeus tarttua mahdollisuuksiin • Vimmainen kokeileminen, testaaminen • ”Yrittäjyyden ydin on siinä, että uskaltaa yrittää.”

12 Kirsi Juva 12 TaidotTiedot Asenne, usko pystymiseen Koko totuus ei synny pelkästä tiedosta.

13 Taidot = Miten ollaan tekemisissä tiedon kanssa? + Miten ollaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa?

14 Kirsi Juva 14 Kuinka paljon osista pitää tietää, ennen kuin voi tarkastella kokonaisuutta? ”Ei kuulu tälle tunnille.”

15 ”Suomalainen koulutus tuottaa korkeatasoisia yksilösuorittajia.” - Haastateltu henkilöstöjohtaja

16 Kirsi Juva 16 Tavoitteeksi tästä eteenpäin: T:n hatun kasvattaminen T:n hattu muodostuu taidoista olla tekemisissä muiden kanssa, kyvystä ymmärtää muita osaamisalueita ja innostua niistä.

17 Koulutuksen avainkysymys: Mitä vai sittenkin miten?

18 Kirsi Juva 18 Lähde: Trilling & Fadel (2009) Vaikka vaakaa kannattaa kallistaa oikealle, kysymys ei ole nollasummapelistä.

19 Edistykselliset oppimis- ja opettamismenetelmät voivat olla hirmuisen yksinkertaisia.

20 Kunnollisissa puitteissa opettaja voi olla muutoksen primus motor. Opettaminen yksityisasiasta yhteiseksi asiaksi. Esimerkki on usein paras opettaja.

21 PS. Sitä opitaan, mitä arvioidaan.

22 Kirsi Juva 22

23 Kirsi Juva 23 Jos maailma olisi valmis ja sen työt nuotillisia, koulutus voisi olla (jatkossakin) putki.

24 Kiitos.


Lataa ppt "Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa 31.8.2012 Jarmo Immonen www.ek.fi/oivallus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google