Sosiaalinen oppiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Advertisements

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Arviointi osana oppimisprosessia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Yhteisopettajuus arjessa
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen oppiminen Verkko-oppiminen Teemailtapäivä 8.5.2008 Tuija Hildén 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Oppimiseen ei ole muuta alkua kuin ihmettely. (Platon) Jos annat jollekulle kalan, hän elää sillä yhden päivän, jos opetat hänet kalastamaan, hän elää sillä koko elämänsä. Minkä lusikalla antaa, sen kauhalla saa! Joka ei riskejä ota, ei shampanjaakaan juo! (venäläinen sananlasku) 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Tavoitteet, tahto ja tekemisen ilo! Kolme teetä, jotka vaikuttavat toisiinsa. Lisäksi niin projekteissa kuin opiskelussakin näkyy neljä teetä: tavoitteet, toiminta, tulokset ja tuotokset. 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Oppimisympäristö Tila, paikka, systeemi, yhteisö… Didaktinen ulottuvuus tekee ympäristöstä oppimisympäristön Ympäristöt ovat usein valmiina, niiden käyttäminen oppimiseen/uuteen tarkoitukseen vaatii ajattelutavan muutosta Formaalin ja informaalin oppimisen lähentyminen 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Oppimisen ympäristöt Lähiopetus Työssäoppiminen Luokkahuone verkossa Rakenne ja ohjaus opettajan hallussa Avoimuus, aktiivisuus, osallistavuus Vuorovaikutuksen keinot ovat aina sosiaalisia Dokumentaatio kerää kaiken opitun Dokumentaatio: kaikki oppiminen tulisi dokumentoida, koska osaamisen osoittaminen on monelta osin dokumentaatiota. Oman osaamisen dokumentaatio on samalla osaamisen arviointia, joka tulisi tehdä suhteessa työpaikan vaatimuksiin (myöhemmin suhteessa tutkinnon perusteisiin). Oppiminen tulisi siis kohdistaa oman osaamisen relevanttiin arviointiin ja dokumentaatioon. Työkirja, erilaiset kortit ja passit jne. Ikuinen dokumentaatio?! Muuttuva työelämä. 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Parkour ei ole järin vaarallista, kunhan kuuntelee kehoaan ja etenee omassa tahdissaan. Parkourin idea on paitsi kehittää itseään, myös oppia katsomaan ympäristöä uusin silmin. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Parkour) 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Avoin oppimistehtävä Antaa oppijoille mahdollisuuden suunnitella, aikatauluttaa, toteuttaa, arvioida… yhdessä oppimista Sosiaalisen oppimisen esim. asioimistulkit: Ohjeistus, aikataulu ja ryhmien suunnitelmat Moodlessa omalla verkkokurssilla Wiki –tehtävä on osa oppimiskokonaisuuden prosessissa Oppiminen on prosessi 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Sosiaalinen oppiminen Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Sosiaalinen oppiminen Sosiaalinen verkko/web: Oppimisyhteisössä oltava säännöt, yhteiset välineet; antaa tukea ja turvaa Opettaa: Itseohjautuvuutta, oman osaamisen tunnistamista, tavoitteen asettamista, omatoimisuutta, opitun arviointia, prosessimaista työskentelytapaa… Ryhmädynamiikka on otettava huomioon. Vertaistutorointia voi käyttää hyväksi, koska kaikki oppivat omista lähtökohdista. Sosiaalisuus tuo aina myös haasteita. Jokaisella on omat tavoitteet ja ryhmällä on ryhmän tavoitteet. Tavoitteen asettaminen nousee arvoon arvaamattomaan… 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Sosiaalinen oppiminen Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Sosiaalinen oppiminen Opettaa: Yhdessä tekemistä, tiedonjakamista, tiimityötä, vastuunkantamista, suunnittelua, tiedon hakua, jäsentämistä ja kokonaisuuksien hahmottamista, päätöksentekoa, yhteiskuntavalmiuksia, kykyä toimia erilaisissa ympäristöissä… Oppija on aktiivinen tiedonmuodostaja, tekee itse Vastuu on oppijalla, oppimisen vapauttaminen (> emergenttiys) Opiskelija - asiantuntija ja osallistuja rakentaa yhteistä tietoa ympäristönsä kanssa Autenttinen materiaali, hetkessä kiinni, tarkoituksen mukaan, tavoitteeseen liittyen Täsmäaiheet Täkyjä ja herätteitä Oppiminen on kiinni oikeissa tilanteissa, omissa jutuissa Yhteistyö: oppijat, sidosryhmät, työelämä, asiantuntijat… Oppiminen on prosessi Keskeneräisyyden sietäminen, kaaoksen järjestäminen 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Keskustelu Oikeissa oppimistilanteissa / ajankohtaisissa asioissa kiinni Tavoitteellisuus Osallistuminen, ryhmät ja opintopiirit Ohjaus ja oppimisen suunnittelu Skype, videoluennot, foorumit, chat, blogit, wikit… Avoimuus (kts. opettajien blogi) Esim. asioimistulkit: työssä oppimisen ja sanastotyön foorumit Miten on luotu yhdessä osaamista, miten oppijat vastaavat toisilleen 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

Osallistavat tehtävät Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Osallistavat tehtävät Oman opiskelun suunnittelu ja tavoitteet Työelämään liittyvät Yhdessä toteutettavat Esim. asioimistulkit: Omat äänitykset opiskelukavereille Vrt. valmiiden äänitysten tulkkaaminen (yle), kokemusten jakaminen Wiki yms. esimerkit edellä. 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Opettajan rooli Ohjaajan tärkein ryhmäohjaustaito verkkoläsnäolo on sosiaalista vuorovaikutus ja yhteisöllisyys kognitiivista asiasisältöjen ja verkkotyöskentelytaitojen tarkastelu opetuksellista mm. tavoitteellisuus, aiheessa pysyminen Verkko-opiskelijan itseohjautuvuuteen johdattelu on aikaa ja työtä vaativa. 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

Tietoyhteiskunnassa selviytyminen Maahanmuuttajien koulutuksen tavoitteet: Tasavertainen osallistuminen yhteiskuntaan Tasa-arvoiset vaikuttamismahdollisuudet Tietoyhteiskuntastrategia –ajattelusta oppimisympäristöajatteluun Sosiaalinen oppiminen, sosiaalinen web Kännykkä, skype, mese, blogi, wiki, podcast.. 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

Oppimisen pedagogiikka Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Oppimisen pedagogiikka Oppija on aktiivinen tiedonmuodostaja Oppiminen on oppijan aktiivista työtä Opettajan rooli on ohjaava, kannustava Opettaja tuottaa oppimisen ituja ja opettaa säännöstelemään tiedon määrää Oppiminen etenee yksilöllisesti - > henkilökohtaistaminen Opittujen toimintatapojen tunnistaminen! Myös opettaja joutuu oppimaan uutta Verkko-oppiminen ei ole oppimista ilman opettajaa, eikä se helpota opettajan työtä! Opettajien on opittava uudenlainen tapa suunnitella ja olla läsnä, henkilökohtaistamisen haaste on melko suuri opettajan työlle ja organisaatioille. Opettaja tunnistaa oppijan tason ja osaa muovata tietoa ja erit.tiedon määrää sen mukaisesti. Maahanmuuttajille on kokemusta Suomesta ja työelämästä: osa opituista malleista on virheellisiä, osa oletuksia ja loppujen lopuksi vain pieni osa oikeaa tietoa! Opittujen toimintatapojen reflektointi on vaikeaa, siihen pitäisi antaa valmiuksia. Vaatii tietenkin kielitaitoa ja jonkinlaista ymmärrystä yhteiskunnan koulutusrakenteesta. 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Verkko-oppimisen välineet Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Verkko-oppimisen välineet Verkko-välineet ovat vuorovaikutuksen välineitä (lista) Vuorovaikutus on sosiaalista Välineiden oppiminen -> vuorovaikutuksen oppiminen -> tavoitteen asettaminen -> oppimisen väline Henkilökohtainen tavoite ja eteneminen Verkko on oppimisen ympäristö, ei väline! Verkko-oppimisen välineet ovat vuorovaikutuksen välineitä, koska oppiminen on vuorovaikutusta! Ja entistä enemmän se on sitä työssäoppimisessa! Jotta vuorovaikutuksesta tulee oppimista, on oltava TAVOITE. Ja jos oppijalla on oma tavoite, siihen pyrkiminen on paljon luontevampaa kuin opettajan tai työkkärin ja tai yhteiskunnan asettamaan tavoitteeseen pyrkiminen. Henkilökohtaistaminen on siis henkilökohtaisen tavoitteen asettamista ja sitä kohti pyrkimistä. 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Oppimisen menetelmät Yksilölliset tehtävät, paritehtävät, opintopiirit... Tiedonrakentelua tukevat tehtävät, vertaistutoroinnit, vierailut, selvitykset jne. Itsearvioinnit, vertaisarvioinnit, oppimispäiväkirja, oppimiskansio… Oppiminen etenee yksilöllisesti - > henkilökohtaistaminen Vertaistuki. Opettajan tuki. 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Oppimisen tavoitteet Kenen tavoitteeseen voi sitoutua? Millainen on hyvä tavoite? Kuinka pitkälle tavoite ulottuu? Tavoitteena X? Työllistyminen? Parempi elämä? Osatavoitteet ja välitavoitteet, oman elämän hallinta 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Laatu ja arviointi Laatu syntyy hyvästä yhteisestä tekemisestä Laatu tarkoittaa toiminnan sujumista tavoitteiden mukaan Itsearviointi Oppimis- ja osaamiskansiot Monipuoliset arvioinnin menetelmät Esim. itsearvioinnista = palaute opettajalle Perinteiset mittarit? 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus PowerPoint-tuloste

Avoimet oppimisympäristöt -linkkejä http://tuijapk.wikispaces.com/ http://astutiimi.blogspot.com/ http://astupolku08.wikispaces.com/ http://openapaja.ning.com/ http://openapaja.wikispaces.com/OpenApaja http://oppimisymparisto.wikispaces.com/ http://vinkkipartio.sixgroups.com/ Tuija Hildén, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus

Oppisopimuskoulutuksen projekti - linkkejä Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki http://katanpolku.blogspot.com http://katanopso.pbwiki.com/ http://opsosivut.pbwiki.com/ Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 3.4.2017 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus