Sami Savolainen & Juho-Matti Rautiainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
E XPERICON E XPERICON  Perustettu 1997, toimipiste Helsingin keskustassa.  Liikevaihto vuonna ,8 milj. 
Advertisements

Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
Kaikki liiketoiminnallinen toiminta saa alkunsa omasta osaamisesta.
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Asiakkuudet luovalla alalla
RedLynx,Tabella ja Atk-palvelut MikroMike
Toimintasuunnitelma.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Suunnitelmallisen työn työkalut ja avaimia menestykseen
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
VTR/ts HP 2014 HallituspartneritYdinviesti
Yrityskehitys Faartti – ideasta yritykseen SUUPOHJAN ELIKEINOTOIMEN KUNTAYHTYMÄ Jurvan Nikkarikeskuksessa TEAK Oy:ssä Teuvalla Teknologiakeskus Logistiassa.
ASIAKAS KILPAILIJA YRITYS. Nykyinen toimintatapa: Ongelmat ja niiden arviointi Toiminnan kehityshistorian ja nykyisten ristiriitojen analysointi Uuden.
Hankintasuunnitelma.
SAK Paikallinen sopiminen
Palvelutalo Männikön asukastyytyväisyys 2014 Asukas- ja omaistyytyväisyysmittaus tehtiin kyselytutkimuksella vuoden 2014 lopussa. Kyselyssä oli 33 kysymystä.
Asiakkaan päätösprosessi
Innova Länsi-Suomen akk
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Liikeidean esittelyohje
Markkinoinnin perusteet
Yritysesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen Luottamus.
Tarjous.
Kehittämisseminaari Kristiina Suojakari - Karppinen.
Asiakashankinta.
Asiakasvalinta Asiakaskriteerit Asiakaspriorisointi Asiakashyödyt Asiakkaan päätösprosessi.
Asiakasvalinta Asiakaskriteerit Asiakaspriorisointi Asiakashyödyt Asiakkaan päätösprosessi.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Yrityksen projektisuunnitelma
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Toimintasuunnitelma.
18 Yrittäminen alkaa ideasta s
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Markkinointisuunnitelma
Toimipaikat kunnan asukasluvun mukaan 2017
Työkaluja tehtävien tueksi
FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
Pahimmat kilpailijamme
Työpajan tuloksia ti 2.6. klo 9-12 Verohallinto
Pahimmat kilpailijamme
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Yrittäjä-/yritysasiakkaan palvelut
CableX YRITYS LYHYESTI.
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Asiakkuuksien hallinta
Yrityksen projektisuunnitelma
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Virtuaalipalvelu.
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Yritys CableX on 2008 perustettu sähkökomponenttien ja kaapeleiden maahantuontiyritys. Yritys perustettiin alan kokeneiden ammattilaisten palavasta intohimosta.
Taloudellisesta arvioinnista
Strategia: Liikeidea?.
Hinnoittelun kuvaaminen…
Projektin yleiskuvaus
”Kuuleha sie, minnuu nii kovast kiinnostaa..
…arviointia? (jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
Markkinointisuunnitelma
…edellytykset yrityksen syntymiseen?
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
Markkinointisuunnitelma
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Sami Savolainen & Juho-Matti Rautiainen

Yritys Liikeidea Liikevaihto Henkilöstö Tarjota pk-yrityksille tietokoneiden ja atk-laitteiden huoltoa ja kunnossapitoa ja yksityisille henkilöille sekä it-konsultointia ja –koulutusta. Liikevaihto Liikevaihto on riippuvainen tehdyistä työsuoritteista. Henkilöstö Yksi tai useampi työntekijä. Markkinointisuunnitelman lähtökohta on oman yrityksen toimintojen kartoitus. Kaiken perustana on liikeidea. Yrityksen täytyy määrittää ketä se palvelee ja miten. Tämän avulla voidaan alustavasti jo tutkia, miten Internet toimisi tuotteiden markkinointi- tai jakelukanavana. Muita tärkeitä kriteerejä ovat liikevaihto, henkilöstö ja henkilöstön jakaantuminen esim. markkinointiin ja tietotekniikkaan.

Tuote / Palvelu Tuotteen kuvaus Vahvuudet Heikkoudet Tietokoneiden ja atk-laitteiden huoltoa ja korjausta. Työ suoritetaan asiakkaan luona tai tarvittaessa haetaan asiakkaan laite yritykseen jossa laite korjataan. Konsultointia ja koulutusta pääasiallisesti tietojärjestelmistä sekä tietoturvasta. Asiakkaan toiveiden mukaan myös muista aiheista. Vahvuudet Työntekijöiden ammattitaito ja osaaminen sekä palveluhenkisyys ja asiakaslähtöisyys. Laitteiden hakeminen asiakkaan luota, ettei asiakkaan tarvitse tuoda laitetta huoltoon, jolloin asiakas säästää aikaa ja vaivaa. Heikkoudet Sdf Seuraavaksi kartoitetaan itse tuotteen ominaisuudet ja se, miten tuote palvelee asiakasta. Tuotteen mahdolliset vahvuudet ja heikkoudet Internet- markkinoinnissa on kartoitettava ja verrattava niihin kanaviin, jotka ovat nyt käytössä. On selvitettävä, mitä mahdollista lisäarvoa Internet toisi tuotteen markkinointiin.

Markkinatiedonlähteet Internet-pohjaiset Fsdf Muut Fsdfs Ongelmat tiedonhankinnassa fsdf Markkinointilähteillä tarkoitetaan, mistä ja miten tietoa markkinoista, asiakkaiden tarpeista, tuotteiden hinnoista jne. saadaan tai voidaan hankkia (esim. markkinatutkimusten avulla). Internet-pohjaisilla markkinointilähteillä tarkoitetaan Internetin kautta ja Internetistä löytyvien työkalujen avulla tehtäviä markkinatutkimuksia (kyselykaavakkeet jne, hakurobotit tai tietopankit). Ongelmat tiedonhankinnassa liittyvät siihen, mitkä asiat vaikeuttavat tiedon löytämistä ja vaikuttavat tiedon luotettavuuteen.

Kilpailijat Kilpailijat Kilpailijan kohderyhmät Paikalliset it-alan yritykset Fintek Mavacom MPY MarskiData Kotikorjaus Savodata Pienet paikalliset yrittäjät Mikrotianen Tmi S. Savolainen Kilpailijan kohderyhmät Sdfs Nykyisten Internet-palvelujen kartoitus Fsd Yksi tärkeimpiä markkinointisuunnitelman osa-alueita on kilpailija-analyysi. Kartoittamalla kilpailijoiden Internet-palvelut saadaan tärkeää tietoa siitä, mihin suuntaan omia palveluja tulisi kehittää. Kartoituksen avulla voidaan myös löytää uusia ja parempia palvelumuotoja, joiden avulla yritys voi hankkia kilpailuetua muihin nähden.

Kohderyhmät Segmentoinnin perusteet Kohderyhmän valinta Dfdg Kohderyhmän valinta Dfg Kohderyhmäkohtainen analysointi sdfs Oleellista Internet-markkinoinnin suunnittelussa on kohderyhmien määrittäminen. Jotta markkinointi Internetissä onnistuisi, on kohderyhmien koettava Internet mielekkäänä mediana tuotetiedon jakamiseen. Ensin on määriteltävä segmentoinnin perusteet ja ne segmentit, joille markkinointitoimenpiteet kohdistetaan. Lisäksi on käsiteltävä kutakin segmenttiä (kohderyhmää) omana kokonaisuutenaan. Kohderyhmä tulee kuvata mahdollisimman tarkasti ja sen tavoitettavuus Internetillä on määriteltävä. Tämän analysoinnin avulla voidaan nähdä, missä määrin yrityksen tulisi panostaa Internet-markkinointiin.

Markkinointiprojektin tavoitteet Tavoitteiden asettaminen Dgfdg Osatavoitteet Sdfsf Kun yritys on analysoinut omat tuotteet, kilpailijat ja kohderyhmät sekä todennut Internet-markkinoinnin tarpeelliseksi, on yrityksen asetettava tavoitteet markkinointiprojektilleen. Tavoitteet voi jakaa osatavoitteisiin.

Markkinointimix Kokonaistuote Jakelukanavat Hinnoittelu Myyntityö Sdfsdf Jakelukanavat Sdfsf Hinnoittelu Sdfs Myyntityö Sfsdf Mainonta Muu myynninedistäminen sdfsf Seuraavaksi määritellään markkinointimix. Markkinointimixiin kuuluvat itse tuote, jakelukanava, hinnoittelu ja myynninedistäminen. Koska tuotetta todennäköisesti markkinoidaan ja myydään muidenkin kanavien kautta, on määriteltävä Internetin osuus verrattuna muihin kanaviin. Internetin merkitys saattaa vaihdella riippuen markkinointimixin eri komponenteista - Internet saattaa olla merkittävä media myynninedistämiseen, mutta ei välttämättä sovi jakelukanavaksi tuotteelle.

Toteutettavat palvelut Palvelujen määritys Sdfsf Palvelujen vaiheistus Sdfsdf Kun Internet-markkinointia lähdetään toteuttamaan, on ensin mietittävä, mitkä ovat mukaan liitettävät palvelut ja missä vaiheessa ne liitetään mukaan. Vaihtoehtoja ovat esim. tuote-esittelyt, esitteet, FAQ, tilauskaavakkeet, ostokorit jne.

Mittarit Mittarien valinta gdfdf Jotta Internet-palvelun onnistumista ja tavoitteiden toteutumista voidaan seurata, on asetettava tiettyjä mittareita. Mittarina voi olla esim. kävijöitten lukumäärä, ladattujen demojen määrä, myynnin kasvu, markkinointikustannusten kehittyminen jne.

Projektien vaiheistus sdfsd Projekti vaatii onnistuakseen aikataulun ja vaiheistuksen. On määriteltävä, mitä tehdään missäkin vaiheessa. Tietyt palvelut vaativat enemmän resursseja ja osaamista. Ensimmäisessä vaiheessa voidaan julkaista peruspalveluja asiakkaille ja vähitellen yrityksen kokemusten ja tiedon karttuessa liittää mukaan muita palveluja.

Resurssit Henkilöstö Budjetti Ulkoistettavat palvelut Fsdfs Sdfs sdfsdf Kun yritys on määritellyt, millaisia palveluja sen tulisi asiakkailleen luoda Internetiin ja missä vaiheessa, siirrytään toteutusvaiheeseen. Riippuen yrityksessä olevasta osaamisesta voidaan tietyt osa-alueet tai koko projekti toteuttaa yrityksen ulkopuolella. Resursseihin vaikuttavat niin rahoitukselliset tekijät kuin henkilöstöresurssitkin.

Projektin toteutuminen Projektin varsinaisesti toteuduttua alkaa seurantavaihe mittareita apuna käyttäen. Saadut tulokset vaikuttavat Internet-markkinoinnin jatkopanostuksiin ja uusien palvelujen kehittämiseen ja muotoutumiseen.