Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Oppilaan arviointi - haasteita ja mahdollisuuksia
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
ARVIOINTI Vanhempainilta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Vanhempien mielipiteitä
Kuopion kaupunki Perusopetus
Esimerkkejä Seinäjoelta Ville Järvi
Ops-iltapäivä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT Syksy 2013 Sari Ågren YTM, Hankekoordinaattori Rauman kasvatus- ja opetustoimi

Asia ei ole enää ihan uusi Perusopetuksen lakimuutos 1.1. 2011 Opetussuunnitelmamuutos 1.8. 2011

Uudistuksen tavoitteena mm. lisätä yhteistyötä huoltajien kanssa aloittaa riittävä tuki oikeaan aikaan moniammatillisen yhteistyön lisääminen oppilashuoltoon panostaminen ryhmäkokojen pienentäminen (jakotunnit, resurssiopet) erityisopetuksen ja tukitoimien kehittäminen vähentää erityisen tuen tarvetta (ja päätöksiä) painottaa pedagogista asiantuntemusta

Opehuoneessa kuultua ”Koko suurella sydämellä tehty työ vesitetään kaikella tällä paperien pyörittelyllä.” ”Jos auttaminen vaatii tällaista määrää paperitöitä, taitaa oppilas sitten jäädä auttamatta.” ” Nämä erityisopetuksen asiat eivät koske minua.” ”Kuka hullu näitä töitä tekee, eihän näistä edes makseta!”

Erityinen tuki Tehostettu tuki Yleinen tuki PEDAGOGINEN SELVITYS HOJKS OPPIMIS-SUUNNITELMA PEDAGOGINEN ARVIO Tehostettu tuki Yleinen tuki

Yleinen tuki Kuuluu kaikille Kestolta lyhytaikaista Käytössä 1-2 eri tukimuotoa Sisältää eriyttämistä, tukiopetusta, osa- aikaista erityisopetusta, monipuolisia osaamisen osoittamistapoja, joustavia ryhmittelyjä, oppilashuollon tukea, apuvälineitä, oppilaanohjausta jne.

Tehostettu tuki Kun yleinen tuki ei riitä / yleistä tukea on annettu Yleistä tukea pitkäkestoisempaa Sisältää useampia tukimuotoja kuin yleisessä tuessa Mahdollisuus erityisiin painoalueisiin Tehostettuun tukeen siirtyminen vaatii pedagogisen arvion, moniammatillisen oppilashuoltoryhmän käsittelyn ja rehtorin päätöksen. Tehostetussa tuessa viimeistään tehdään oppimissuunnitelma.

Erityinen tuki Kun oppilas ei tehostetun tuen menetelminkään selviydy yleisen oppimäärän tavoitteista (arvosana 5) Pitkäkestoinen tuki, useat tukimuodot, erityiset painoalueet, kokoaikainen erityisopetus (Raumalla pienluokkaopetus) Erityiseen tukeen siirtyminen vaatii pedagogisen selvityksen, moniammatillisen oppilashuoltoryhmän käsittelyn, psykologin tai muun vastaavan asiantuntijan lausunnon ja perusopetusjohtajan päätöksen HOJKS ja arviointi sen tavoitteiden mukaan Päätös tarkistetaan ainakin 2. ja 6. luokan lopussa Toteutetaan lähtökohtaisesti siirtämättä oppilasta mihinkään Opetuksen järjestäjällä on oikeus ja velvollisuus tehdä päätös oppilaan edun mukaisesti, vaikka vastoin huoltajan tahtoa. (Ei Raumalla)

Erityiset painoalueet Kun muut tukitoimet eivät riitä voidaan opiskelulle määritellä erityiset oppiainekohtaiset painoalueet Vain tehostetun ja erityisen tuen aikana Tarkoituksena auttaa oppilasta ottamaan haltuun etenemisen kannalta välttämättömät tiedot ja taidot ja säästämään voimavaroja oppimaan oppimiselle Oman vuosiluokan keskeisimmät sisällöt Painoalueista, valituista sisällöistä ja arvioinnista tulee keskustella tarkkaan oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa Painoalueet määrittelee opettaja apunaan opetussuunnitelman perusteet (mm. hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit) Painoalueiden lisäksi käytössä oltava myös muita tukitoimia

Painoalueet käytännössä Tärkeimpien oppisisältöjen valikoimista, ylimääräisen karsimista Arvosana vaatii erityisharkintaa, mutta tarjoamalla suppeampi oppimäärä, varmistetaan tiettyjen asioiden oppiminen Sama koe tai eri koe Jos arvosanat nousevat seitsemään, painoalueittain opiskelu on tuottanut toivotun tuloksen ja se voidaan lopettaa Epäreilua? EI OLE!

Tukitoimien viidakko Tukiopetus/ etukäteisopetus lisäaika yksilöllistäminen Joustavat ryhmittelyt paikka luokassa kokoaikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus yhteistoiminnallinen oppiminen erityiset painoalueet Koulunkäyntiohjaaja rytmittäminen eriyttäminen Samanaikaisopetus/ yhteisopettajuus apuvälineet/-materiaalit Oppilashuollon tukitoimet kodin tuki Oppilaanohjaus oppimisen näyttäminen eri tavoin Oppiaineesta vapauttaminen

Tuen portailla… … noustaan tai laskeudutaan aina porras kerrallaan …suoraan erityisen tuen portaalle vain erityistapauksissa (pidennetty oppivelvollisuus, sairaus tmv., asiasta päätetty jo ennen kouluuntuloa) … portailla siirtyminen suunnitellaan aina yhteistyössä oppilaan huoltajien kanssa

Pedagogiset asiakirjat ARVIO SELVITYS Siirryttäessä yleisestä tehostettuun tukeen tai päinvastoin Oppilaan kokonaistilanne ja vahvuudet Saatu tuki ja arvio sen vaikutuksista Perustelut tehostetun tuen tarpeelle Tuen tarpeet jatkossa Käsitellään OHR:ssä Siirryttäessä tehostetusta tuesta erityiseen tukeen tai päinvastoin (sekä 2. ja 6. luokan päätteeksi) Maaliskuu! Oppilaan kokonaistilanne, oppimisvalmiudet ja vahvuudet Saatu tehostettu tuki ja arvio sen vaikutuksista Perustelut erityisen tuen tarpeelle Tuen tarpeet jatkossa (miten toteutetaan, opetusryhmä, palvelut, välineet jne) Käsitellään OHR:ssä Toimitetaan aina psykologille Oppilashuoltoryhmän käsittely –kohta tulee olla täytetty

Oppimissuunnitelma HOJKS Pohjautuu pedagogisessa arviossa tuotettuun tietoon Oppimisvalmiudet Oppimistavoitteet, painoalueet, pedagogiset ratkaisut, yhteistyö ja edistymisen seuranta Pohjautuu pedagogisessa selvityksessä tuotettuun tietoon Suunnitelma tavoitteista, opetuksen sisällöistä, menetelmistä ja tukitoimista Kuvaus oppimäärän toteuttamisesta yksilöllisesti Pohja yksilölliselle arvioinnille Kaikki yksilöllistetyt ja ei-yksilöllistetyt oppiaineet kirjattava

Hyvä muistaa Oppimissuunnitelma/ HOJKS eivät saa sisältää kuvausta oppilaan henkilökohtaisista ominaisuuksista Oppimissuunnitelma/ HOJKS tarkistetaan ja päivitetään tarvittaessa – kuitenkin vähintään kerran lukuvuodessa. Pedagogisista asiakirjoista huolehtii LUOKAN-/ AINEENOPETTAJA. Viime käden vastuussa on rehtori. Huolellisuus erityisesti pedagogisessa selvityksessä, tarvittavat tiedot (ei viittauksia) ja yhteistyö koulupsykologin kanssa.

Oppilashuoltolomake on oppilashuollon muistio täytetään pedagogisen arvion ja –selvityksen yhteydessä toimii tehostetun tuen päätöksenä ei tarvita huoltajan allekirjoitusta säilytetään yhtenä kappaleena lukkojen takana eikä lähetetä kopioita minnekään säilytetään pitkään varovaisuus arkaluonteisia asioita kirjattaessa

Asiakirjat ja salassapito Pedagogiset asiakirjat ovat salassapidettäviä Pedagogisten asiakirjojen siirtämiseen perusopetuksen sisällä ei tarvita huoltajan lupaa Huoltajan allekirjoitukset eivät ole lain vaatimat, mutta yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeää. Pedagogiset asiakirjat säilytettävä 10 vuotta oppivelvollisuuden päättymisestä. Salassapito huomioitava myös keskusteluissa opettajainhuoneessa

Tukitoimien merkitseminen Tukitoimien kirjaamisesti sovittava koulukohtaisesti Kaikki annetut tukitoimet olisi hyvä kirjata Wilmaan Tukitoimia ei saa/ tarvitse merkitä yksittäin vaan isompana kokonaisuutena Tukitoimia voi muokata jälkeenpäin

WILMA auttaa Henkilötiedot valmiina asiakirjoissa Kirjatut tukitoimet saa siirrettyä suoraan lomakkeisiin Vanhoja /eri asiakirjoja voi muokata ja käyttää uusien pohjana – mutta muista varovaisuus. Tieto siirtyy ja asiakirjat pysyvät tallessa Vanhemmat pystyvät lukemaan asiakirjoja kotonaan

Apua saatavilla ”Näin täytän pedagogisia asiakirjoja” www.peda.net/veraja/rauma/tehostettujaerityinentuki