UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Oppilaitosyhteistyö Ammattiopisto Luovissa
UVA 2 - Uusi Väylä Ammattiin 2
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ammatillista koulutusta
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Opinnollistamistyö Työvoimalasäätiössä
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Jousto-hanke (ent. Joustavuutta oppimiseen) OPH:n seurantakäynti
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Kädestä pitäen työelämään Työpaikoilla tapahtuvan oppimisen järjestäminen Kukka-Maaria Flink Anne Nissinen.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Tämä diasarja on tarkoitettu opojen käyttöön.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
HUIPPU Elokuu 2017.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ammattistartin opiskelijoiden sijoittuminen eri aloille 2008
Hanke
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Opinnollistaminen – erilaiset oppimisympäristöt Kokemuksia UVA2-projektista UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

Valmennussuunnitelma Työympäristö Työvalmennus /työnohjaus Työpaja Valmennussuunnitelma Työympäristö Työvalmennus /työnohjaus Yksilövalmennus Henkilökohtainen tuki Elämänhallinnallisten ongelmien ratkaisu Moniammatilliset verkostot Jatkosuunnitelmien tekeminen Työtodistukset ja osaamistodistukset Ammatillisten taitojen ja työelämän pelisääntöjen oppiminen Oppilaitos Opetussuunnitelmat, opintosuunnitelma Lukujärjestys Opetus ja pedago- ginen osaaminen Opiskelijahuolto Opiskelun tukeminen Ammattiaineet ja yleisaineet, teoriatieto, Työssäoppiminen Todistukset, Opintokortit Näytöt Pajaopiskelu Yhdistetään oppilaitoksen ja työpajojen vahvuudet Opetussuunnitelmat työympäristössä HOPS Ohjaaminen ja valmennus Ratkaisuja opiskeluongelmiin Työssäoppiminen Näytöt pajalla tai koulussa Osaamisen dokumentointi -osaamistodistukset Jatkopolkujen löytyminen UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

Työympäristön opinnollistaminen Tunnistaminen Työtehtävissä oppimisen ja siitä saatavan palautteen tietoista ja tavoitteellista hyödyntämistä Työskentelyjakson sisällön kehittämistä yhteistyössä oppilaitoksen kanssa mahdollisuuksien mukaan UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Edellyttää Työtehtävien sisältöjen vertaamista tutkinnon perusteisiin Oppimismahdollisuuksien arviointia Opittavien asioiden kirjaamista Oppimistavoitteiden mukaista toimintaa Oppimisen arviointia ja tulosten hyödyntämistä opintojen tai työllistymisen edistäjänä Toiminnan kehittämistä UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Audiovisuaalinen viestintä Tekstiili- ja vaatetus Logistiikka Koti- ja puhdistuspalvelu Pintakäsittely Liiketalous Autoala Tietojenkäsittely Matkailu Catering Puuala Kone- ja metalli Kuvallinen ilmaisu Käsi- ja taideteollisuus Rakennusala Kiinteistöala Yksilövalmennus Opiskelijahuolto, opettajat Opiskelija Työvalmennus Työpaikkaohjaaja, yrittäjä Prosessiteollisuus Luonto- ja ympäristöala Sosiaali- ja terveysala Elintarvikeala UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

Erilaisia käytäntöjä tunnistamiseen Pajaopiskelijalle laaditun hopsin mukainen töiden tarkastelu Työympäristön tutkiminen ao. alan opsin pohjalta, vastaavuus työympäristössä tehtävien töiden ja opsin välillä Työympäristön kaikki työtehtävät kirjataan ja etsitään OPSista vastaavuus UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Räätälöinti Opiskelijan tilanne Suunnitelma Tuen tarve UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Dokumentointi Työpajan purku -> käsikirja pajasta / työtehtävien kirjaus tai muu toteaminen Työssäoppimispäiväkirja / työkortti/vastaava/ oppimisen seuranta / portfolio Osaamistodistus Työpajoilla jo käytössä olevan dokumentoinnin hyödyntäminen Oppilaitoksen vaatimukset dokumentoinnille UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Tiedon tuotanto Koostettu tietoa eri toimijoiden käyttöön Oppimisympäristö ja oppiminen, tunnistaminen ja tunnustaminen Opinnollistamismalleja ja käytäntöä Opinnollistamisen hyödyntäminen (työllistyminen, kuntoutuminen, opiskelu ym.) UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

Opinnollistamistoiminnan vaikutusta/seurausta Pajatoiminnan kehittäminen/kehittyminen Työtoiminnan jäsentyminen myös tutkintoperusteiden avulla Työtoiminnasta tavoitteellisempaa Pajatoiminnan tavoitteellisempi hyödyntäminen (ohjaus, oppiminen ja oikean työn tekeminen) UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Verkostoituminen Valtakunnallinen ja alueellinen Yhteistyö työelämän kanssa. Yritykset, kunta, yhdistykset ym. ovat myös oppimisympäristöjä Asiakkaita lähettävillä tahoilla (esim.te-tsto, sos.toimi ) mahdollisuus hyödyntää työskentelyjaksoja tehokkaammin UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Oppilaitosyhteistyö Yhteistyön monipuolistuminen (tuetut työssäoppimisjaksot, ammatilliset aineet, atto- aineet) Pajojen tunnistaminen oppimisympäristöinä yhteistyössä oppilaitoksen kanssa Opiskelijahuoltoryhmä/ opettajat tiedostavat uuden mahdollisuuden Sopimuksellista Pajaopiskelu tuottanut tuloksia (valmistuneita, suorituksia, etenemistä polulla) UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Projektissa varsinaisia aloittaneita 193 (opetus- ja ohjaushenkilöstöä) Lyhytkestoisissa toimenpiteissä aloittaneet 21 (alle 1 pv) Tiedotustilaisuuksiin osallistuneet 1393henkilöä Koulutus- ja henkilötyöpäivät 3297 Projektiin mukaan tulleet organisaatiot 23 UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas

UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas Pajaopiskelijoita projektin aikana 84 henkilöä (toukokuu 2014), joista oppilaitoksesta pajalle ohjautuneena 21 henkilöä pajoilla valmennuksessa olevia 63 henkilöä, joista 35 siirtynyt oppilaitokseen tutkinto valmiiksi pajaopiskelun tukemana 13:lla henkilöllä sekä lisäksi on osatutkintoja suorittaneita. UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas