Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
LUVALLISET POISSAOLOT
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Vanhempien mielipiteitä
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
TET =Työelämään tutustuminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
KOLKKIEN VANHEMPAINILTA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
TET =Työelämään tutustuminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
7. luokkien vanhempainilta
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Tietoa huoltajille ERITYINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI YLEINEN TUKI

TUEN KOLMIPORTAISUUS YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI (vaatii erityisen tuen päätöksen) tehdään intensiivisesti toisin TEHOSTETTU TUKI tehdään enemmän toisin YLEINEN TUKI Tehdään jotain lisää tai eri tavalla Laadukas perusopetus Oppilaalle laaditaan HOJKS (=henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) oppilas ja huoltaja osallistuvat Opettaja laatii pedagogisen selvityksen oppilasta ja huoltajaa kuullen Laaditaan aina oppimissuunnitelma oppilas ja huoltaja osallistuvat Yleinen tuki on Opettaja laatii pedagogisen arvion oppilasta ja huoltajaa kuullen Voidaan laatia oppimissuunnitelma (oppilas ja huoltaja osallistuvat) Kodin ja koulun yhteistyö

Kaikille oppilaille tarjottavat tukimuodot koulussamme (Yleinen tuki) ERITYINEN TEHOSTETTU YLEINEN

Tuki voi liittyä esim. seuraaviin: Opetustilanteen järjestelyt Opetusmenetelmät Materiaalit Välineet Koetilanteet Käyttäytymisen ja tunne-elämän tukeminen Kodin tuki Läksyihin liittyvät järjestelyt Tukiopetus Osa-aikainen erityisopetus Avustajapalvelut

Opetustilanteen järjestelyt Esim. istumapaikka luokassa tehtävien pilkkominen osiin kuvien käyttö opetuksessa kuvallisten ohjeiden käyttö ohjeet pöytätasossa korvatulpat / kuulokkeet Mistä muusta voisi olla apua?

Opetusmenetelmät Esim. monikanavainen opetus opetuksen tempo edellytysten mukainen mahdollisuus kertaamiseen opetusohjelmien käyttäminen kuvat ja kuvalliset ohjeet tukena osiin jaetut tehtävät

Materiaalit Esim. sopivan tasoinen oppikirja monistukset värilliselle paperille (mikä väri) monisteiden fonttikoko tavanomaista suurempi värillinen, tekstin päälle laitettava kalvo äänikirjat oppilaalle eri oppiaineissa selkokirjallisuus alleviivauslupa

Välineet Esim. tietokone (aineet, kokeet, muistiinpanot) sermi aktiivityyny pyörivä tuoli erilaiset kynät (kolmiokynä, tuppi) havaintovälineet (esim. kymmenjärjestelmävälineet)

Kokeen suorittaminen Esim.   Esim. suullinen täydentäminen/ kokonaan suullisesti avustajan/opettajan tukemana oppimateriaalia apuna käyttäen kysymysten / tehtävien jakaminen ennakkoon lisäaika tietokone kokeen pilkkominen ja tehtävien antaminen osina koealueen pilkkominen yhdistelmätehtävät (kielissä kuva – sana) erillinen tila /erityisopettajan luona monivalintakysymykset kertotauluruudukon/laskimen käyttö

Läksyihin ja kotitehtäviin liittyvät järjestelyt Koulussa: läksytiedot huoltajalle esim. läksyvihkossa läksyjen karsiminen koulun tuki läksyjen tekemiseen; esim. läksykerho/koulussa päivän jälkeen tekeminen Kotona: läksyjen lukeminen ääneen muistilaput kotona esim. kielten sanat oppilaan oman vastuun tukeminen Mistä muusta voisi olla apua?

Käyttäytymisen ja tunne-elämän tukemiseen liittyvät järjestelyt säännölliset kasvatuskeskustelut esim. kuraattorin konsultaatio ja/tai tukikäynnit palkitsemis-/sanktioperusteinen sopimus plus (+) / miinus (-) hymynaama–vihko tuntikohtainen palaute keskittymisestä yhteistyö koulun tasolla (esim. "avoimet ovet" naapuriluokkaan tai erityisopettajalle) kiusaamisen ehkäisemisen strategia, Kiva koulu riitojen selvittely ja sopiminen tuoreeltaan toimintaohjeet pulpetin kannessa, seinällä selkeät tuntirutiinit sopimukset kiukkutilanteisiin (toimintamalli) rauhoittumispaikka

Arvioinnissa huomioitavaa mahdollisuus osaamisen monipuoliseen näyttämiseen arviointikeskustelu, sanallinen arviointi kielissä kirjoitusvirheiden huomiotta jättäminen (huomioitava, mitä asiaa koetehtävällä testataan) luki-virheiden huomiotta jättäminen

Tukiopetus annetaan oppilaan tarpeen mukaan  voidaan myös ennakoida tulossa oleva vaikea asia yksilöllisesti suunnitellut tehtävät ja ohjaus tukiopetusta voi antaa oppilaan oma opettaja tai koulun muu opettaja voidaan antaa yksilöopetuksena tai ryhmässä

Osa-aikainen erityisopetus (yleisen ja) tehostetun tuen aikana kielelliset tai muut vaikeudet tai vaikeudet yksittäisessä oppiaineessa esim. matematiikka jaksoittain lukuvuoden aikana lisäksi säännölliset testaukset Osa-aikaista erityisopetusta annetaan joustavin järjestelyin samanaikaisopetuksena, pienryhmässä tai joskus yksilöopetuksena. Osa-aikaisen erityisopetuksen tavoitteet ja sisällöt nivelletään oppilaan saamaan muuhun opetukseen yhteistyössä oppilaan opettajan kanssa.

OPPIMISSUUNNITELMA Oppimissuunnitelma on opettajan laatima suunnitelma oppilaan tuen järjestelyistä yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa Oppimissuunnitelma voidaan laatia yleisen tuen aikana ja se tulee laatia, mikäli oppilas saa tehostettua tukea

SIIRTYMINEN TEHOSTETTUUN TUKEEN Opettajalla tai huoltajalla herää huoli lapsen saaman tuen riittämättömyydestä Keskustellaan huolesta Tarvittaessa opettaja tekee arvion lapsen oppimisen ja koulunkäynnin sujumisesta (pedagoginen arvio). ERITYINEN TEHOSTETTU YLEINEN

PEDAGOGINEN ARVIO   opettaja tai opettajat laativat kirjallisen pedagogisen arvion oppilasta ja huoltajia kuullen luokanopettaja tai -valvoja huolehtii tarvittavan tiedon keräämisestä muilta opettajilta (esim. aineenopettaja, erityisopettaja) kuvataan oppiminen ja koulunkäynti kokonaisuutena arvioidaan annetun tuen riittävyys ja vaikutus arvioidaan millaisilla muilla järjestelyillä oppilasta tulisi tukea (=mitä tarvitaan lisää) arvio käsitellään oppilashuoltoryhmässä, jossa päätetään tehostetun tuen aloittamisesta

TEHOSTETTU TUKI Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja Opettaja, oppilas ja huoltaja laativat oppimissuunnitelman Yleisen oppimäärän mukaiset tavoitteet Osa-aikaisen erityisopetuksen, opintojen yksilöllisen ohjauksen, joustavien opetusryhmien käytön ja kodin kanssa tehtävän yhteistyön merkitys korostuu Oppimista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti ERITYINEN TEHOSTETTU YLEINEN

SIIRTYMINEN ERITYISEEN TUKEEN Opettajalla tai huoltajalla herää huoli lapsen saaman tuen riittämättömyydestä Keskustellaan huolesta Tarvittaessa koulu tekee selvityksen lapsen oppimisen ja koulunkäynnin sujumisesta (pedagoginen selvitys) ERITYINEN TEHOSTETTU YLEINEN

PEDAGOGINEN SELVITYS Moniammatillisesti laadittu selvitys oppilaan etenemisestä sekä oppilaan saamasta tuesta ja kokonaistilanteesta Kuullaan oppilasta ja huoltajia Hankitaan tarvittaessa muita lausuntoja kuten psykologinen tai sosiaalinen tai muu selvitys Arvioidaan, millaisilla tukijärjestelyillä oppilasta tulisi jatkossa tukea Arvioidaan tarve oppiaineen / oppiaineiden yksilöllistämiseen

ERITYISEN TUEN PÄÄTÖS Erityisen tuen päätös on hallinnollinen päätös Päätöksessä päätetään mm. opetusryhmästä (yleisopetuksen luokka / erityisluokat), oppiaineiden yksilöllistämisestä Erityisen tuen päätöstä tarkistetaan 2. ja 6. vuosiluokan lopussa sekä aina kun tuen tarpeessa tapahtuu muutos  ERITYINEN TEHOSTETTU YLEINEN

HOJKS = Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma Erityisen tuen päätöksen jälkeen oppilaalle laaditaan HOJKS Opettajat laativat HOJKS:in yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa HOJKS:ia päivitetään tarvittaessa, vähintään kerran lukuvuodessa

Oppilashuoltoryhmä Oppilashuoltoryhmä koordinoi tukitoimia ja seuraa koko kouluyhteisön ja yksittäisten luokkien sekä oppilaiden hyvinvointia Huoltajalla on oikeus osallistua oppilashuoltoryhmän kokoukseen silloin kun siellä käsitellään lapsen asiaa

Oppilashuoltoryhmän jäsenet Rehtori, vastaa oppilashuoltoryhmän toiminnasta Psykologi Outi Ukonmaanaho-Leinonen Kuraattori Jaana Goman Terveydenhoitaja Marja Hyypiö Erityisopettaja Katariina Uusitalo Opinto-ohjaaja (yläkoulu)

Koulunkäyntiä – yhdessä onnistuen Tukimuotojen ja koulunkäynnin tukemisen tarkoituksena on, että jokainen oppilas saisi onnistumisen kokemuksia, edistyisi opinnoissaan ja kykenisi toimimaan yhteisön jäsenenä Yhteistyötä: Kodilla on ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta ja koulu tukee kotien kasvatustehtävää vastaten omalta osaltaan oppilaan kasvatuksesta ja opetuksesta

Koti tukee koulunkäyntiä Pidä yhteyttä kouluun ja opettajiin Ole kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä Luo läksyrutiinit: aika, paikka, järjestelmällisyys Pidä huolta levosta, ravinnosta ja kouluvarusteista Osallistu oppimiskeskusteluihin ja vanhempaintapaamisiin Kannusta lasta koulunkäyntiin