Heinolan kaupungin strategia Sivistystoimi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

Vapaaehtoistoiminta kunnan strategisessa suunnittelussa aluepalvelupäällikkö vs. Manna Torvinen Vapaaehtoinen voi hyvin –kumppanina kunta Kuntamarkkinat,
Matinkylän Huollon arvot Luotettava •Mitä se on? –MH Oy:n historia paikallisena toimijana –Asiakkaiden omistama ja johtama –Tunnettu ja avoin Yhteistyökykyinen.
Perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Strategia Jyrängön alueen varhaiskasvatus
Palveluverkko ja palvelujen järjestäminen Sivistystoimi
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Punainen Risti on valtioiden valtuuttama järjestö
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Liikuntapalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteetMittaritAikatauluVastuu- henkilö 1. KKI Saada vähän liikuntaa harrastavat aktivoitua liikunnan pariin.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Kaupunginvaltuusto § xx 1. Kemijärvi 2020 ”Vedenvälkettä ja vihreää kultaa” Kemijärven kaupunki on vuonna 2020 Itä-Lapin elinvoimainen palvelu-
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Opetus- ja koulutuspalveluiden tavoitetila
Kaupunkiyhteiset tulostavoitteet Kh Kaupunkiyhteiset tulostavoitteet v Talous Valtuustokauden tavoiteMittariTulostavoite Kaupungin.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Nokian kaupungin strategia
Yhteistyössä valtuuston kanssa määritellyt strategialinjaukset
Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI Heinolan kaupunki TOIMINTAOHJELMA 2015
Seutukirjastotyöryhmä, HK KUOPION SEUDUN SEUTUKIRJASTOSTRATEGIA Karttulan kh , Kuopion kh , Maaningan kv
VARKAUDEN KAUPUNKI VARKAUS VISIO 2012 Kehittyvä, kilpailukykyinen, ympäristöä arvostava ja kansainvälinen teollisuusseutu Turvallinen, elinvoimainen ja.
Talpan strategiat 2009 – Strategiset tavoitteetKriittiset menestystekijät Taloushallinnon keskittäminen jatkuu Kyky vastaanottaa asiakkaita.
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
HENKILÖSTÖSTRATEGIA
Elinvoimainen ja oppiva kaupunkiseutu
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Kulttuuripalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö Laadukkaiden ja korkeatasoisten tapahtumien ja näyttelyiden tuottaminen.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Uusi KAO, kohti tulevaisuutta Raimo Sivonen
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Pyhtään kuntastrategia Khall.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
© HAUS Vaikuttavuus ja palvelukyky Taloudelliset resurssit ja mahdollisuudet Uudistuminen ja henkilöstön työkyky Rakenteet ja prosessit Viihtyisä ja toimiva.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
Kuntastrategian tarkistaminen
Sivistystoimi Hankintabrunssi Raija Lindroos.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Onnentunne – koko kaupungin asia
Kempele-sopimuksen arviointi
Kokoomus Heinola Kuntavaaliohjelma
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSPALVELUJEN TOIMIALA Kaupunginvaltuusto
Kynäkuva: Linda Saukko-Rauta, Redanredan Oy ja Sujuva ESR -hanke
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
TOPSU ARVIOINTI JA KITEYTYKSET
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Kaupunkistrategian laadinta
Ylihyvää elämää Vaasan kotihoidon strategia
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

Heinolan kaupungin strategia Sivistystoimi

Heinolan kaupungin strategia KV 21.6.2010 § 88 TOIMINTA-AJATUS Itsenäinen ja yhteistyötä tekevä Heinola tarjoaa asukkailleen hyvän elämän edellytykset, laadukkaat palvelut ja elinkeinoelämälle hyvät toimintaedellytykset. ARVOT Asukastyytyväisyys Ennakoiva kehittäminen Tuloksellisuus Suvaitsevaisuus VISIO 2020 Heinola on yritysystävällinen ja hyvien palvelujen kaupunki vesistöjen äärellä metropolin vaikutusalueella.

Sivistystoimen strateginen suunnitelma 2011 - 2013

Sivistystoimen strateginen suunnitelma Perustehtävä ja organisaatio Toiminta-ajatus Arvot ja arvokehikko Visio Tuloskortit: strateginen suunnittelu neljästä näkökulmasta: Asiakas, prosessit ja rakenteet, henkilöstö sekä talous SIVISTYSTOIMEN STRATEGIATULKINNAN KONKRETISOITUMINEN ERI PALVELUIDEN TOIMINNASSA (syksyllä 2011) Varhaiskasvatus, opetus- ja koulutuspalvelut, nuorisopalvelut, kirjastopalvelut, kulttuuripalvelut ja liikuntapalvelut

Heinolan sivistystoimen perustehtävä Heinolan kaupungin sivistystoimen tehtävänä on vastata kokonaisuudesta, joka käsittää: Varhaiskasvatuspalvelut Opetus- ja koulutuspalvelut Nuorisopalvelut Kirjastopalvelut Liikuntapalvelut Kulttuuripalvelut Sivistystoimen asiakaskunta muodostuu kaikista heinolalaisista. Sivistystoimi vastaa osaltaan koko Heinolan vetovoimaisuudesta asuinpaikkakuntana sekä matkailukohteena. Sivistystoimen tehtävänä on huolehtia asukkaidensa elinikäisen oppimisen ja elinvoimaisen, virikkeellisen elämän mahdollisuuksista ja rakentaa positiivista Heinola –kuvaa.

Sivistystoimen organisaatiokaavio SIVISTYSTOIMI SIVISTYSTOIMEN- JOHTAJA OPETUS- JA KOULUTUSPALVELUT JA Keskitetyt sivistystoimen hallintopalvelut LIIKUNTA- PALVELUT NUORISO- PALVELUT OPETUS- JA KOULUTUSP. VARHAISKASVATUS- PALVELUT KIRJASTO- PALVELUT KULTTUURI- PALVELUT LIIKUNTATOIMEN- JOHTAJA NUORISTOIMEN- JOHTAJA KOULUTUS- JOHTAJA PÄIVÄHOIDON JOHTAJA Vs. tulosaluejohtaja KIRJASTOTOIMEN- JOHTAJA KULTTUURI- SIHTEERI 9 PÄIVÄKOTIA KULTTUURI- TOIMISTO WPK-TALO KESÄTEATTERI 9 PERUSKOULUA 28 PERHEPÄIVÄH. KIRJASTO TYÖPAJA TORPPA 1 RYHMÄPERHE- PÄIVÄH. KIRJASTOAUTO NUORISOKESKUSPLEISSI LUKIO LIIKUNTALAUTAKUNTA AVOIMET VARHAIS- KASVATUSPALV. MUSEOT UIMAHALLI JÄÄHALLLI LIIKUNTAHLLI SEIKKAILUKESKUS SAKSALA MUSIIKKIOPISTO KOULULAISTEN IP TOIMINTA KUNNANTUVAN NUORISOTILA KULTTUURILAUTAKUNTA SIVISTYSLAUTAKUNTA

Sivistystoimen toiminta-ajatus Laadukkaat palvelut asiakaslähtöisesti, pitkäjänteisesti ja yhteistyöllä.

Sivistystoimen arvot / kaup. strat. SUVAITSEVAISUUS (suvaitsevaisuus) kunnioitus, arvostus, tasa-arvo, joustavuus, ymmärtäminen, monikulttuurisuus, yhteistyöhalukkuus, empaattisuus, aikuisuus ja ammatillisuus, kohteliaisuus, yhteisöllisyys, asiakaslähtöisyys OIKEUDENMUKAISUUS (asukastyytyväisyys) tasa-arvo, rehellisyys, tasapuolisuus, yhdenvertaisuus, luottamus, laillisuus, kuntalaisten kuuleminen, osallistaminen LUOVUUS (ennakoiva kehittäminen) aktiivisuus, erilaisten toimintavaihtoehtojen hakeminen, haasteiden ennakkoluuloton kohtaaminen, innovatiivisuus, kehittäminen, myönteisyys, huumori SITOUTUNEISUUS (tuloksellisuus) pitkäjänteisyys, suunnitelmallisuus, taloudellisuus, johdonmukaisuus, sitoutuminen yhteisiin päätöksiin ja sopimuksiin, yhteistyö, laatu

Sivistystoimen visio v. 2020 Heinolan sivistystoimi on kaupungin vetovoimatekijä.

1. Asiakasnäkökulma (palvelukyky ja vaikuttavuus) KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ TAVOITE 2011 - 2013 2011 MITTARIT (kuvataan onnistumista menestystekijöiden suhteen) VASTUUT LAADUKKAAT PALVELUT (toimivat palvelut, houkutteleva kuntakuva) Uskottavan ja pitkäjänteisen kehittämistyön tuloksena on syntynyt luotettava ja kattava palveluverkko. 2011: Muutostyö on käynnissä. 2012: Muutostyön tulos hahmottuu. Asiakaskyselyt Kuntavertailut Sivistystoimen-johtaja osastopäälliköt PALVELUIDEN SAATAVUUS Palvelujen järjestämisperiaatteet (ajoitus, alueellisuus ja asiakkaan tarpeet) näkyvät käytännössä. 2012: Palvelujen vaihtoehtoisuutta ja aukioloaikoja muute- taan asiakkaiden tarpeet paremmin huomioiviksi. Sivistystoimen-johtaja Osastopäälliköt Yksiköiden esi- miehet VUOROVAIKUTUS ASIAKKAIDEN KANSSA (toimivat palvelut) Asiakkaat antavat sähköistä palautetta ja osallistuvat kehittämistyöhön. Asiakaslähtöinen toiminta 2011: Sähköisistä asiakaskyselyistä on tullut normaali tapa kerätä palautetta. - Vastausten sisältö - Vastausten määrä

KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ 2. Prosessit ja rakenteet (resurssien suuntaaminen, organisaation toimivuus ja suorituskyky) KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ TAVOITE 2011 - 2013 2011 MITTARIT (kuvataan onnistumista menestystekijöiden suhteen) VASTUUT NYKYAIKAISET TOIMINTATAVAT (toimintatapojen tehostaminen) Sivistystoimessa on syntynyt uusia taloudellisia, joustavia ja yhteistyöhön perustuvia toimintamalleja. 2011; 2012: Toiminnassa haetaan aktiivisesti uusia, taloudellisia ja joustavia toimintamahdollisuuksia. Asiakaspalaute Talousarvion toteutuminen Toteutuneiden, tavoitteen mukais- ten uudistusten määrä Sivistystoimen-johtaja Osastopäälli-köt Yksiköiden esi- miehet SELKEÄT JA TOIMIVAT RAKENTEET (rakenteiden uudistaminen ja toimintatapojen Tasapainoinen ja taloudellisesti kestävä palveluverkko. Kaikki osapuolet luottavat sivistystoimen organisaation toimintaan. 2011, 2012: Asioiden valmistelutyö on joustavaa, avointa. Päätökset viedään sujuvasti käytäntöön. Asiakaskyselyt Työyhteistökyselyt Valitusten ja oikaisuvaatimusten määrä Sivistystoimen-johtaja Osastopäälli- köt Yksiköiden esimiehet

KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ 3. Henkilöstö KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ TAVOITE 2011 - 2013 2011 MITTARIT (kuvataan onnistumista menestystekijöiden suhteen) VASTUUT TYÖSSÄJAKSAMINEN (ammattitaitoinen ja hyvinvoiva henkilöstö) Sivistystoimessa on ihmistä arvostava, hyvä ja motivoiva työilmapiiri ja -ympäristö 2011: Sivistystoimen työhyvinvointisuunni-telma valmistuu 2012: Oikeudenmukainen tehtävien ja resurssien kohdentaminen. Sairauspoissaolojen määrä Henkilöstön pysyvyys Työyht.kysely Työhyvinvointikysely Sivistystoimen-johtaja Osastopäälliköt Yksiköiden esi- miehet ESIMIESTYÖ (osaava johtaminen) Esimiestyön lähtökohtana on luottamukseen perustuva, johdonmukainen työskentely koko organisaation puolesta. 2011: Työpaikkakokoukset Kehityskeskustelut keskustelukulttuuri 2012: Viestintä tehostuu AMMATTITAITOINEN JA MOTIVOITUNUT HENKILÖSTÖ (toimiva yhteistyö) Yhteistyötä tekevä henkilöstö tietää olevansa tärkeä osa kokonaisuutta. 2011: Ammattitaidon ylläpitäminen mahdollistetaan. Hyvä palaute osaksi keskustelukulttuuria Perustehtävät kirkastetaan 2012: Koulutuksiin osallistuminen Työyhteisökyselyt Työhyvinvointikyselyt

KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ 4. Talous KRIITTINEN MENESTYSTEKIJÄ TAVOITE 2011 - 2013 2011 MITTARIT VASTUUT RESURSSI –LAATU - SUHDE KOHDALLAAN (vahva talous) Tehokas ja sujuva toiminta Oikein kohdennetut ja ajoitetut palvelut 2011: Prosessikartat valmiit ja keskeiset ydinprosessit on kuvattu 2012: havaitut muutostarpeet on toimeenpantu ja muutokset viety käytäntöön Prosessikartta on valmis ja ydinprosessit on kuvattu Tulosaluejohtaja Osastopäälliköt Yksiköiden päälliköt VERKOSTOITUMINEN (vahva talous, menojen alentaminen) Yhteistyö on luonnollinen tapa tehdä työtä (tulosalueen sisäinen, hallintokuntien välinen, 3. sektori ja seudullinen yht.työ) 2011: Yhteistyörakenne kuvattu 2012: Yhteistyöllä tuotettujen palveluiden määrä UUDET NÄKÖKULMAT JA TAVAT TOIMIA Aktiivista ja rohkeaa toimintaa ja kehittämistä kannustetaan. 2011: Pilottitoimintaa laajennetaan Onnistuneiden pilotointien laajeneminen ULKOPUOLISEN RAHOITUKSEN AKTIIVINEN HANKINTA Hankeosaaminen paranee, sponsoriyhteistyö on aktiivista Hankerahoituskanavien ja - mahdollisuuksien aktiivinen hakeminen Tulosalueiden yhteisten hankkeiden käynnistäminen Hankerahoituksen määrä seudullisesti ja paikallisesti

Sivistystoimi on Heinolan kaupungin vetovoimatekijä Nykyaikaiset toimintatavat Laadukkaat palvelut Ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilöstö Verkostoitunut yhteistyö