Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

9.9.2004Seutukirjastotyöryhmä, HK KUOPION SEUDUN SEUTUKIRJASTOSTRATEGIA 2005-2010 Karttulan kh 15.11.2004, Kuopion kh 13.12.2004, Maaningan kv 7.12.2004.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "9.9.2004Seutukirjastotyöryhmä, HK KUOPION SEUDUN SEUTUKIRJASTOSTRATEGIA 2005-2010 Karttulan kh 15.11.2004, Kuopion kh 13.12.2004, Maaningan kv 7.12.2004."— Esityksen transkriptio:

1 9.9.2004Seutukirjastotyöryhmä, HK KUOPION SEUDUN SEUTUKIRJASTOSTRATEGIA 2005-2010 Karttulan kh 15.11.2004, Kuopion kh 13.12.2004, Maaningan kv 7.12.2004 ja Siilinjärven kh 8.11.2004 Seutukirjastotyöryhmä 9.9.2004

2 Seutukirjastotyöryhmä, HK Seutukirjaston toiminta-ajatus Kirjastotoiminta luo osaamista, hyvinvointia, viihtyvyyttä ja toteuttaa tiedollista ja kulttuurista tasavertaisuutta * Yleinen kirjasto on perusopetuksen ohella julkishallinnon tärkein tapa toteuttaa ja luoda perusedellytykset tietoyhteiskunnan kansalaisuudelle. (Kirjastostrategia 2010, OPM) * Kansalainen saa oikean tiedon oikeassa paikassa ja ajantasaisesti ikä-, osaamis- ja tietotasoon suhteutettuna.

3 9.9.2004 Seutukirjastotyöryhmä, HK Seutukirjaston arvot Tasa-arvo Avoimuus Taloudellisuus Uudistumisvalmius Hyvä asiakaspalvelu

4 9.9.2004 Seutukirjastotyöryhmä, HK Seutukirjaston visio Seutukirjasto luo kansalaisten tietoyhteiskuntaa toteuttamalla laadukkaita kirjasto-, tieto- ja kulttuuripalveluja. Kirjaston tarjoamat palvelut ovat helppokäyttöisiä ja hyvin saavutettavia. Kirjastopalveluilla tuetaan kansalaisten tiedollisia valmiuksia ja ne vahvistavat alueellista tasa-arvoa.

5 9.9.2004 Seutukirjastotyöryhmä, HK Seutukirjaston perustehtävät Vastaa kansalaisten kirjasto- ja tietopalveluista ja niiden kehittämisestä. Hankkii, jakelee, hoitaa ja säilyttää eri tallennemuodoissa olevaa kirjastoaineistoa. Tukee elinikäistä oppimista ja opettaa tiedonhallintataitoja. Tarjoaa tarkoituksenmukaiset tilat ja laitteet asiakkaiden käyttöön. Tukee kansainvälistymistä sekä kulttuuri- ja sivistysharrastuksia. Kehittää verkkopalveluja ja niiden sivistyksellisiä sisältöjä.

6 9.9.2004 Seutukirjastotyöryhmä, HK RESURSSIT JA TALOUS Kriittiset menestystekijät Mittarit Riittävä aineistomääräraha Verkkoyhteyksien toimivuus ja riittävä, uudistuva ohjelmisto ja laitteisto Riittävä kirjastoammatillinen henkilökunta 1. Seutukirjaston aineistoon käytetyt varat, EUR/asukas 2. Järjestelmien toimivuus, % palveluajasta 3. Laitteistojen uusiutuvuus, % laitekannasta per vuosi 4. Kirjastoammatillisen koulutuksen saaneiden osuus henkilöstöstä, % 5. Kirjastotyöntekijöiden määrä / 1000 asukasta PROSESSIT JA RAKENTEET Kriittiset menestystekijät Mittarit Yhteistyön organisoiminen jatkuvana prosessina Yhteisten palvelumuotojen kehittäminen Ammattitaitoinen aineistonvalinta Hyvä tiedotuskäytäntö 1. Strategian päivittäminen 2. Yhteisten palvelujen ja hankkeiden lukumäärä 3. Aineiston uusiutuvuus, % hankittu alle 2 vuotta sitten 4. Aineiston kiertonopeus, krt / v 5. Seutukirjaston tiedotusperiaatteet YHTEISKUNNALLINEN JA ASIAKASVAIKUTTAVUUS Kriittiset menestystekijätMittarit Asiakastarpeen huomioiminen palvelujen kehittämisessä Toimiva kirjastoverkko Kehittyvät verkkopalvelut 1. Asiakaskyselyn tulokset, sidosryhmäyhteistyön määrä 2. Matka kirjastojen toimipisteisiin, asiakkaita (% asukkaista) 3. Verkkoasioinnin osuus kaikista kirjastokäynneistä, % UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY Kriittiset menestystekijätMittarit Osaamisen jakaminen seudullisesti Toiminnan kehittämistä tukeva koulutus Houkutteleva työpaikka Henkilöstöjohtaminen 1. Yhteiset koulutuspäivät / osallistujien määrä 2. Koulutuspäivät / työntekijä 3. Koulutukseen käytettyjen määrärahojen osuus budjetissa, % 4. Työtyytyväisyyskyselyjen tulokset 5. Kehityskeskustelut Seutukirjaston kriittiset menestystekijät ja mittarit

7 9.9.2004 Seutukirjastotyöryhmä, HK Kuopion seutukirjaston strategiset päämäärät 2010 (Dia 1) Seutukirjasto on seudun asukkaita palveleva kattava kirjastoverkko. Käytössä on yhteinen kirjastojärjestelmä ja yhteinen seutukirjastokortti. Kaikilla seudun asukkailla on käytettävissään monipuolinen, ajantasainen ja asiakkaiden tarpeita vastaava aineisto. Palvelumuotoja kehitetään yhteistyössä seudullisesti. Seutukirjasto tarjoaa joustavia, todellisiin asiakastarpeisiin perustuvia palveluja hyödyntämällä kehittynyttä teknologiaa ja asiakkaiden toiminnan tuntemista.

8 9.9.2004 Seutukirjastotyöryhmä, HK Kuopion seutukirjaston strategiset päämäärät 2010 (Dia 2) Seutukirjaston henkilökunta pystyy vastaamaan osaamisensa ja ammattitaitonsa avulla palvelutoiminnasta ja sen kehittämisestä. Jokainen seudun kirjasto kykenee täyttämään keskeisen asiakaskunnan palvelutarpeet. Resurssien käyttö on seudullisesti tasaista ja tasolla, joka turvaa asiakkaille tarpeelliset kirjasto- ja tietopalvelut. Seutukirjasto toimii hyvässä yhteistyössä paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.

9 9.9.2004 Seutukirjastotyöryhmä, HK Strategisia päämääriä tukevat toimenpiteet 2005-2006 Saman kirjastojärjestelmän hankkiminen, 2004-2005 Uusien verkkopalvelujen käyttöönotto, järjestelmänvaihdon 2. vaihe, 2005 Monikäyttöisen, yhteisen seutukirjastokortin käyttöönotto, 2006 Yhteisen kokoelmapolitiikan määrittely, 2005 Logististen toimintatapojen (kuljetus, jakelu, varastointi) määrittely, 2005 Haja-asutusalueiden kirjastopalveluiden tarpeen selvittäminen (myös kirjastoautopalvelut), 2005 Osaamistarvekartoitus ja sen pohjalta räätälöity koulutus, 2005-2006 Yhteistyön organisoitumisen hallintomallin selvittäminen, 2005 – Kuopion ja Karttulan yhteistyöselvitys, 2004


Lataa ppt "9.9.2004Seutukirjastotyöryhmä, HK KUOPION SEUDUN SEUTUKIRJASTOSTRATEGIA 2005-2010 Karttulan kh 15.11.2004, Kuopion kh 13.12.2004, Maaningan kv 7.12.2004."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google