Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI Heinolan kaupunki TOIMINTAOHJELMA 2015

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI Heinolan kaupunki TOIMINTAOHJELMA 2015"— Esityksen transkriptio:

1 SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI Heinolan kaupunki TOIMINTAOHJELMA 2015

2 Heinolan kaupungin strategian tavoitteet
Palveluketjujen kuvaaminen Palvelukokemuksen mittaaminen ja asiakaskyselyt 1.Toimivat palveluketjut koko kaupungissa Tulosalueiden yhteistyön uudet toimintamallit 2. Tehokas asioiden valmisteluprosessi Osaava ja riittävä henkilöstö www-sivujen uudistaminen 3. Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja monipuolinen markkinointi Hyvät ja monipuoliset palvelut Erityispalveluiden saatavuus 4. Toimiva seutuyhteistyö Aktiivinen talouden suunnittelu ja seurantajärjestelmä 5. Talouden tasapaino ja resurssien hyödyntäminen Kaikki tulosalueet toteuttavat elinkeinostrategiaa osana omaa vastuualuettaan 6. Elinkeinostrategian toteutuminen Heinolan kaupungin strategian tavoitteet

3 Erityisryhmien peruspalvelut lain edellyttämälle vähimmäistasolle kustannustehokkaasti ja palveluprosessit sujuvaksi Osastojen kriittiset, tarkastelua kaipaavat prosessit päivitetty ja kuvattu Prosessit tutuksi henkilöstölle ja osaksi käytännön arkityötä Palvelukokemus ’vihreällä’ Viestintästrategian laatiminen soteen Jokaisella yksiköllä nimetty www-vastuuhenkilö ja tämän varahenkilö Sisäisen ja ulkoisen viestinnän mekanismit ja vastuut määritelty Palvelustrategian laatiminen soteen Määritellään itse ja seutuyhteistyönä tuotettavat peruspalvelut ja erityispalvelut Raporttien ristiinanalysointi kuukausittain Laskutusprosessin korjaaminen Tosiaikainen toiminnan, talouden ja resurssien ohjaus Päätökset ja kriteerit uusista palveluista Palvelutuottajarekisterin laatiminen Palvelusetelin käytön laajentaminen YHTEENVETO: Sosiaali- ja terveystoimen tavoitetilat ja hallinnonalan toimenpiteet 2015

4 Toimivat palveluketjut koko kaupungissa
Palveluketjujen kuvaaminen Palvelukokemuksen mittaaminen ja asiakaskyselyt Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Palvelukokemus ’vihreällä’ Erityisryhmien peruspalvelut lain edellyttämälle vähimmäistasolle kustannustehokkaasti Osastojen kriittiset, tarkastelua kaipaavat prosessit on päivitetty ja kuvattu. Prosessit tutuksi henkilöstölle ja osaksi käytännön arkityötä. Päihdehuollon nettokustannukset e/as (2012: 45,11) Perusterveydenhuol-lon mt-käynnit/ 1000 as (2012: 972) Vammaispalvelun menot e/as (2012: 63,23) Sovittujen prosessien päivitysten ja kuvausten aste Saatu asiakaspalaute Erityisryhmien peruspalveluiden kartoitus tehty 04/2015 Toimenpide-ehdotukset 05/2015 Lautakuntakäsittely osana palvelustrategiaa 09/2015 Päivitykset ja kuvaukset valmiit 12/2015 Jatkuvaa Sote-johtaja Osastopäälliköt Yksikköpäälliköt Koko maa: 1 32,9 e/as käyntiä/ 1000 as 3 86,1 e/as

5 2. Tehokas asioiden valmisteluprosessi
Tulosalueiden yhteistyön uudet toimintamallit Tavoitetila Toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Tavoitetilan määrittely tehdään hallinnonalojen yhteistyönä Soten yksiköt tuottavat kehittämispäivien aikana ’aivoriihityyppisesti’ ideoita siitä, mitä asiakkaita hyödyttäviä yhteistyöavauksia omaan työhön liittyen voisi tehdä. Henkilöstöhallinto Tekninen toimi MITEN PÄÄSTÄ YLETTÖMÄSTÄ VARMISTAMIS-KULTTUURISTA?

6 3. Aktiivinen ja suunnitelmallinen viestintä ja monipuolinen markkinointi
Osaava ja riittävä henkilöstö www-sivujen uudistaminen Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Sisäisen ja ulkoisen viestinnän mekanismit ja vastuut määritelty www-sivujen ajantasaisuus Viestintästrategian laatiminen soteen Jokaisella yksiköllä on nimetty www-vastuuhenkilö ja tämän varahenkilö Viestintästrategian valmistumisen aste Tyhy-kyselyn tulokset Nimeämisaste (?/10) Sisäiset mekanismit ja vastuut määritelty 06/2015 Ulkoiset vastuut määritelty 10/2015 Vastuuhenkilöt nimetty 2/2015 Sote-johtaja Yksikköpäälliköt

7 4.Toimiva seutuyhteistyö
Hyvät ja monipuoliset palvelut Erityispalvelujen saatavuus Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Määritellään itse ja seutuyhteistyönä tuotettavat peruspalvelut ja erityispalvelut Palvelustrategian laatiminen soteen (strategiset suuntaviivat kaupungin järjestämien palvelujen tuottamiselle ja kehittämiselle) Palvelustrategian valmistumisen aste Valmistelu 01-05/2015 Lautakunnan iltakoulu 05/2015 Lautakuntakäsittely 09/2015 Sote-johtaja

8 5. Talouden tasapaino ja resurssien hyödyntäminen
aktiivinen talouden suunnittelu ja seurantajärjestelmä Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Tosiaikainen toiminnan, talouden ja resurssien ohjaus Taloudellisten ja toiminnallisten raporttien ristiinanalysointi ja jatkotoimenpiteistä sopiminen Laskutusprosessin korjaaminen Talouden ja toiminnan tunnusluvut SPB TA-tot Yksiköiden tunnusluvut Sote-nettokustannukset e/as (2012: 35271) Sote-tarvevakioitu menoindeksi (2011: 842) Tulojen kertyminen Jory: kerran kuukaudessa Ltk: osavuosikatsausten yhteydessä Prosessin korjaamistoimen-piteet tehty 04/2015 Talouspäällikkö Koko maa: e/as 2 100

9 6. Elinkeinostrategian toteutuminen
Kaikki tulosalueet toteuttavat elinkeinostrategiaa osana omaa vastuualuettaan Soten tavoitetila Soten toimenpiteet Mittarit Aikataulu Vastuu-henkilö Palvelusetelin käytön laajentaminen Uusien palvelujen ottaminen palvelusetelijärjestelmän piiriin Palvelutuottajarekis-terin perustaminen Järjestelmän piirissä olevien palvelujen määrä Järjestelmän piirissä olevien asiakkaiden lukumäärä Palvelusetelimenot yht e (2012: 20) Toteutusaste Päätökset ja kriteerit uusista palveluista 05/2015 Yleisön käytössä 08/2015 Osastopäälliköt Sote-johtaja

10 ARVOT Tuloksellisuus Avoimuus
- Eri asioiden arvottaminen tuloksellisesti; palaverit, keskustelut, suorittava työ - Ennalta ehkäisevää ja suunnitelmallista toimintaa Yhteisöllisyys - Yhdessä tekeminen ’me-henki’ ja luottamus organisaation tukeen Välittäminen - Asiakkaan kohtaaminen eri tasoilla - Inhimillisyys, tukeminen, auttaminen ja vastuunottaminen - Organisaatiossa horisontaalisesti ja vertikaalisesti Rohkeus - Uskallus kokeilla uusia asioita; ei pelätä epäonnistumista - Kokeilemisen salliva ilmapiiri Avoimuus - Luoda avoin ja turvallinen suhde asiakkaisiin, henkilökuntaan, johtoon ja päättäjiin - Asioista keskusteleminen ja tiedottaminen


Lataa ppt "SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI Heinolan kaupunki TOIMINTAOHJELMA 2015"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google